Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Smerter og stivhet i korsrygg, sviende og intens smerte i nakken. Stivhet og smerter generet i hele ryggen.
Variert mellom 50-80 % sykemelding siden augustt 2012. Går jevnlig til kiropraktert for å løsne og låse opp låsninger. Planla og trene ryggen opp igjen gradvis. Ble så gravid i oktober.
Så nå blir det å prøve å holde alt vedlike, forsiktig på jobb og får tilrettelegging - jobber nå 50% av min 100 % stilling, jobber som sykepleier på sykehjem. Begynnende bekkenløsning, men dette skal gå bra
Så når svangerskap og amming er ferdig skal eg prøve ut noen tabletter for å se om de hsr virkningPluss fortsette trening som er velsig vilktig for oss med Bektherevs.
Jeg er under utredning, men har ikke fått diagnosen. Min far har MB og vi vet vel egentlig at jeg har det, men det tar jo litt tid å diagnostisere. Jeg periodisk store smerter i større ledd, er spesielt plaget i hofter/nedre rygg og knær. Spesielt problematisk på natt og morgen, og når jeg har betennelser står jeg opp 30 min før familien og går/krabber meg "i gang". Når jeg har fått bevegelse i kroppen, fungerer jeg godt, og i løpet av dagen må jeg passe på å ikke sitte mye, holde kroppen i bevegelse og trene. Sliter med lange bilturer.
Jeg jobber fullt. Det har både min far, onkel og deres onkel igjen (som alle har MB) gjort hele deres yrkesaktive liv, ingen i min familie er så hardt rammet at vi ikke kan fungere normalt (med tilpasninger). Håper og tror at det vil fortsette slik for meg. Jobbet som lærer, og for meg er det en fordel fordi jeg kan holde meg i sakte bevegelse store deler av dagen.
MB- Morbus bechterew.Hva er MB? Prøvde å google, men kom opp mye rart..
Står respekt av at du jobber fult med de smertene!
Jeg utredes for det nå, og sliter med å jobbe 20%.
Men jeg har mye annet rart i tillegg da..
Utifra hva jeg leser om deg og ho over, høres det likt ut med mine smerter.
Kjempestiv, ekstreme smerter i ledd, spesielt ryggen.
Sykepleieryrket er fryktelig tungt, er det ikke?
Hva slags medisiner skal du teste ut?
MB- Morbus bechterew.
Jeg er nok heldig, og har smerter som ikke er verre enn at jeg kan klare å komme meg i bevegelse- og det er jo bevegelse som er den beste "kuren". Jeg har også sluppet unna (så langt) betennelser i brystbeinet og nakken, som jeg hører er det aller verste. Og eg har ikke hatt i flere ledd samtidig. Ser veldig for meg at om jeg får i begge knær samtidig, vil jeg ikke kunne fungere. Det er mange med større smerter enn det jeg har-som sagt tror jeg det er familiært.
Lykke til, og håper du finner en måte å leve med smertene dine-og takle dem best mulig!
Arcoxia heter tablettene. Skulle begynt på de, men ble gravid og fikk da ikke mulighet.
Sykepleieryrket er utfordrende, fysisk og psykisk tungt. Håper på videreutdannelse etterhvert slik at jobbmulighetene blir utvidet![]()
Du må selvsagt finne det aktivitetsnivået som passer deg- sikkert veldig forskjellig. Men bevegelse er jo nesten nødvendig for å holde betennelsene levelige? Hvordan er saaaakte turer for deg? Min far er avhengig av å gå, han går lenge og sakte, eneste treningen han kan ha, men funker som gull.For meg er det å bli knekt opp og massert det eneste som hjelper.
Jeg trena hos en fysioterpaut i over et halvt år, og ha aldri hatt så mye smerter.
Så trening hjelper ikke for meg!
Tusen takk, håper på å svar snart!
Du må selvsagt finne det aktivitetsnivået som passer deg- sikkert veldig forskjellig. Men bevegelse er jo nesten nødvendig for å holde betennelsene levelige? Hvordan er saaaakte turer for deg? Min far er avhengig av å gå, han går lenge og sakte, eneste treningen han kan ha, men funker som gull.
Massasje gir jo bevegelse selv om du selv er "passiv"..
Så bra da! Da har du i alle fall en måte å myke opp kroppen på som du kan klare.Eneste jeg klarer av "trening" er å gå turer.
Jeg har to hunder, så jeg går mange og lange turer.
Jeg MÅ gå fort. Å gå sakte er noe av det værste jeg kan gjøre.
Så det å gå rundt på kjøpesenter å kikke på klær osv, gjør at jeg må ligge på sofan hele dagen etter.
Ok, skal sjekke ut de tablettene
Får du noe tilrettelagt da? Må ikke presse deg heller! Helsa først![]()
Jeg har det, og det som har gjort ting mye lettere er sarotex på kvelden(2-4 tbl). Det er for mennesker med kroniske smerter som gjør at kroppen slapper mer v mens man sover og man sover bedre!
Ellers har jeg flere andre diagnoser da, bla: hypermobile ledd og noe i skuldrene(noe inneklemmingsgreier) + sakroiliit(vet dog ikke helt hva det er da).
Får svært fort smerter i korsrygg og oppover ryggen, er stiv og vond. Har veldig mye bekkenproblemer,
Prøver å jobbe 30%, men sjeldent jeg klarer å holde meg på det nivået over tidforrige uke ble det bre 15%, og blir nok det neste uke og tror jeg
Masse lykke til!
Ps: bor du i Oslo området? Anbefaler diakonhjemmet på det sterkeste, IKKE martina hansens
Så bra da! Da har du i alle fall en måte å myke opp kroppen på som du kan klare.
Har ingen diagnose men har hatt stivhet og smerter i korsryggen i snart 3 år, perioder med veldig smerter oppe mellom skulderbladene, mye smerter under hælene og er aller værst om morran, går seg til men om jeg er på jobb hele dagen (6 timer) har jeg ofte så vondt at jeg ikke klarer å kjøre hjem selvHar i lange perioder diare på morran, tørrhet i halsen og sår i munnen som er helt jævlige men kun i perioder.
Ingen prøver som slår ut skikkelig, så jeg må bare venteUtrolig utmattende å ha så vondt uten at noen finner ut av det.. Revmatologen helte mot Bekhterew eller kroniske betennelser i kroppen....så må vel bare vente og se da.
kan ikke sitte for lenge og hvertfall ikke på hardt underlag, da kan jeg ikke rette opp ryggen på en stund, kan ikke stå bøyd/ta på ungene sko f.eks osv osv..
Vil bare si at du bør være kjempe glad for at du kan gå turer, da det vel er en av de beste treningsformene for oss med bechtrew! Jeg kan ikke gå turer eller på kjøpesenter, ikke en kort tur med hunden en gang. Kan kun gå kortere distanser i mitt eget tempo![]()