Noen som har barn med diabetes??

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Sønnen min på 2 år har fått diabetes,og lurer på om noen andre her har små barn med denne sykdommen??

ingen?

Hei. Ja jeg har ei datter på 2 år som fikk diabetes i februar. Ho bruker pumpe å det fungerer veldig bra. Hvordan oppdaga du det på sønnen din? Her ble vi sendt avgårde i hui å hast med ambulanse med beskjed fra doktar at det var halsbetennelse og uttørking... fikk igrunn sjokk når bls prøva var veldig høg.... 

ORIGINAL: turbo85

Hei. Ja jeg har ei datter på 2 år som fikk diabetes i februar. Ho bruker pumpe å det fungerer veldig bra. Hvordan oppdaga du det på sønnen din? Her ble vi sendt avgårde i hui å hast med ambulanse med beskjed fra doktar at det var halsbetennelse og uttørking... fikk igrunn sjokk når bls prøva var veldig høg.... 

hei.
vi oppdaget det pga at han drakk enorme mengder vann og tisset enda mer...
og så begynte han å kaste opp vannet igjen hvis han drakk mye om gangen.
gikk til legen og han hadde 34 i blodsukker.

Han får insulin med penn. Men vi har tenkt på hvordan det er med pumpe og små barn.
Men i dag sa legen min (han har vært diabetes-lege i år tidligere) at han anbefalte pumpe,med fjernkontroll.
sånn at man slipper å ta barnet bort fra lek og tvinge han til å sitte når vi skal gi han doser.

Dattera mi hadde også 34 i bls,men var vel på veg inn i koma hun da,låg en uke på intensiven...[:(]   Hvordan fungerer det med penn da, holder bls seg stabilt? vi ble anbefalt pumpe pga at med tida så kan vi ta i bruk blodsukker måler som ligger inne på pumpa,slipper å stikke så mye i fingrene.. det er et styr med pumpe i starten,bytting av nåler og de kan bli tette osv. men her er det det beste alternativet for oss. har du vurdert pumpe eller måtte han ha penn?  her måler vesla bls sjølv snart og pumpa får være i fred så det er utrulig hva de venner seg til[:D]

tror vi skulle begynne med penn ihvertfall. jeg var ikke her når han ble innlagt. samboeren min (pappan) var med han. jeg var innlagt på riksen.
han syns det er gøy å bli stukket,for han vet han får mat etterpå[:D]

Men tenkte å prøve med pumpe ved en senere annledning ihvertfall.

hehe ja er ikke noe å si på matlysta[:)] spiser gutten deres som vanlig eller har dere lagt om kosten? her går det i vanlig mat,vi har ikke lagt om noe. hun får det hun vil ha,kan jo bare justere dosen etter måltidet.

Han får det han pleier. bortsett fra at vi har byttet ut solrik o.l. med fun light,for den kan han få utenom måltider også.

matlysten er jo helt i 100 her.... han vil ha mat hele tiden[:D][:D]
hvor i Telemark bor dere?
Vi bor utenfor Bergen

ja samme har me gjort med solrik og kuli... det er veldig mykje sukker i dei og det henger i så lenge syns eg... er det enkelt å halde eit jamt bls med penn? jeg spør og graver eg[:D] me bor i vinje.. sambo jobbar i bergen,på mongstad..... har dere diabetes i familien?

ORIGINAL: turbo85

ja samme har me gjort med solrik og kuli... det er veldig mykje sukker i dei og det henger i så lenge syns eg... er det enkelt å halde eit jamt bls med penn? jeg spør og graver eg[:D] me bor i vinje.. sambo jobbar i bergen,på mongstad..... har dere diabetes i familien?

Vi e litt i prøveperioden,så det går litt opp og ned på blodsukkeret. blir bedre når vi kommer i normale rytmer. Og ikke er på sykehus.
kom hjem i dag[:D]

Mongstad ja, vi bor ikke så langt derfra. Hva han jobber som?

Om vi har diabetes i familien?
Onkelen min har det,og fetteren til sambo har det.
Har dere det i familien?

Åja det er såpass nytt for dere ja..,ja alt blir bedre når en kommer hjem.. vi var på sykehuset i over en måned å det var helt forskjelligt å takle det heime,for på sjukehuset fekk me ikkje alltid hjelp til insulinen når det trongs etter måltid.. mens heime satte me det med sama etter måltid..[:)] ja men uansett godt å komme heim da[;)]      sambo jobbar i AF Gruppen. har vært i bergen dei siste åra rundt om på annlegg. nei me har ikkje diabetes nært i familien men pappans slekt langt bakover... går deres i bhg eller? her begynner vesla 19.aug så det bli moro..:) har hatt et møte med personalet å det virker veldig greitt fra deres side også..[:)]

Gir dere insulin etter måltid? Vi gir før....

Han går i bhg ja,men nå har vi ferie,så vi blir litt innkjørt med dette før han begynner igjen.
I dag hadde vi provosert føling på sykehuset. Det var interessant.
Har dere hatt det?

Me gir insulin etter måltid ja, ho et det ho vil ha så gjev me insulin etter på.. tror det er fordelen med pumpe,det spiller ingen rolle hva eller hvor mye ho et for matbolusen får ho etterpå..
er det vanskligare å planlegge måltid siden han får insulin før mat? spiser han ofte? her spises det 2.-3. hver time,veeeeeldig god matlyst men ho vil egentlig gå å mumse på noe hele tiden[:D] 
ja ho var nede i 1.9 i bls på sjukehuset ja,var veldig ustødig å slapp da ja.. her heime er det laveste 2.3 i bls så har ikke hatt noe værre føling,det er min skrekk..  hadde gutten din begynt å skille ut ketoner i urinen? eller hadde det ikke gått så langt?

han hadde ketoner i urinen ja...
det går fint å gi før mat.
Og vi er blitt flink til å ikke mumse mellom måltidene.
4 måltider per dag har vi her.
kl.8-9
kl.12
kl.16
kl.19

Godt å få delt tankar å ana rundt detta vartfall,er ikkje så mange andre eg kjenner
med barn å diabetes..
har meldt oss inn i diabetes forbundet da men det er jo bare blad en gang i blant.

Back
Topp