Noen som har ammeråd til meg?

MortilTo19

Elsker forumet
Juli13-jentene
Jeg sliter med å få til amminga, noe som er utrolig frustrerende for oss begge. :(
Jeg har melk så det synger etter å det spruter i alle retninger hvis jeg ikke legger klem på med en gang han slipper tak.
Jeg har skikkelig melkespreng nesten konstant og har massert ut det verste og pumpet meg litt når det er som verst.
Får i midlertidig veldig vondt og svie når jeg pumper meg så klarer ikke benytte den optimalt.

Veslegutt sliter med å få ordentlig tak i puppen og når han først gjør det så slipper han opp ganske fort igjen (etter ett par 3-4 sug) også må jeg hjelpe han til på nytt. Sånn holder vi på. Frem og tilbake..

Har håndmelket litt og gitt han fra kopp og i dag har jeg dytta inn en smokk i munnen hans fordi han bruker meg jo som smokk konstant og det hjelper i allefall ikke på reguleringen av melka mi...
Dessuten sovner han også etter litt ''slåssing'' ved matfatet. Får tak i puppen, suger og sovner. Eller som nevt i sta, trekker seg unna, hyler, dyttes innpå igjen og tar 2-3 sug. Sånn holder vi på...

Noen som har noen fantastiske, mirakeløse råd til meg?
Kan forøvrig legge til at vi hadde vår første ''fine'' natt sammen da han bare våkna hver 3,5 time og fikk etter litt styr i seg det han trengte før vi begge sov videre.
SLITEN :P Jeg kan godt forstå at folk gir opp amming... Jeg har kanskje 200 ml i hver pupp så i verste fall kan jeg pumpe meg og gi flaske men er redd det vil ødelegge mer?

Uff høres ikke greit ut! Jeg sleit veldig med nr en og amminga, og mitt første råd, som jeg også fikk, er ikke gi opp enda, det blir lettere!! Vet det er lettere sagt en gjort! Jeg satt å hylgrein på natta med blødende pupper og en hysterisk unge, og hadde mest lyst å gi opp heile greia. Du gjør det riktige. Jeg hadde også mye melk og det er viktig at puppen ikke er sprengt når babyen legges til så kan være greit å melke ut litt først. Så kommer melka også lettere når du legger babyen til. Hvis det er det at melka spruter av seg selv kan det også være grunnen til at babyen slipper med en gang. Så la spurten "spurte seg ferdig" inn i ei fille eller noe, og så legg til babyen. Det vil stabilisere seg etter hvert! Hvis babyen sovner så stimulerer du enten med å masere inne i hånda eller under foten, slik at de fortsetter å suge. Håper det snart stabiliserer seg for dere slik at du kan nyte det!:) Ville ikke gitt for mye flaske og sutt da dette kan gjøre det enda vanskeligere å få til amminga. Og ja, de bruker en litt som sutt i starten. Lykke til:)

Venter nr 3 4. August:)

Hei. Sniker fra juni. Dette sleit jeg med forrige ganh jeg hadde baby. Jeg la henne til i "tvillingstilling" viss du veit åssen d er ? Da fikk ho mye bedre tak, og etterhvert som ho blei flinkere til å suge kunne jeg legge ho til i vanlig stilling :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Prøve ammeskjold? Her ble det redningen sist da hun ikke fikk tak pga flate brystvorter og spreng. Med skjold gikk det som smurt ;)

Storesøster Mars 2009
Lillesøster er ventet 11.07.13

Hvis du sliter med at den lille ikke suger skikkelig, så ikke venn han til smokk enda... Det er mye bedre at han bruker deg som smokk fram til han virkelig har en god sugeteknikk på deg.
Har du spreng når han skal legges til, ville eg pumpet meg først, slik at brystet ditt blir litt mindre og lettere å få tak på.
Tvillingstilling gjør det også litt lettere for han å få tak.

Håper dette hjelper litt. Men viktigst, ikke gi opp. Dere klarer det til slutt :)

Jeg bruker skjold og det fungerer veldig bra, eneste minus er at han får ikke tomt brystet ditt men siden du mere mer enn nok melk gjør det jo ingenting. men det kan jo bli vanskelig å få han vekk fra skjoldet når du først har begynt med det. Jeg har prematurt barn så jeg måtte bruke det for at han skulle får "knoppen" inn i munden. håper d ordner seg for deg :) du kan jo ringe en ammehjelp på ammehjelpen.no evt få en time på ammepoliklinikken

Eg måtte legge ho her i tvilling stilling for hun sleit med å få tak, og det funka fjell :) I begynnelsen måtte eg pumpe meg litt for å få lette på trykket. Beste tips, ikkje gi opp det blir bedre :)

Gutt 10 Juli 2007
Jente 16 Nov 2008
Jente 14 Des 2011
Jente 02 juli 2013
♥♥♥♥

Huff ja, denne ammingen kan være til bry i starten. Jeg har selv brukt de siste nettene til å gråte meg gjennom ammingen med sprukne brystvorter og vanvittige sår. Men endelig i går, på 10ende dagen hadde jeg min første smertefrie amming. Jeg er utrolig glad for at jeg holdt ut og håper det løsner for dere også. Har du ammepoliklinikk der du bor/fødte? De hjalp meg kjempemye sist gang. Bedre å be om hjelp enn å slutte... Men for all del; fungerer ikke amming, blir det finfine barn av flasker også!!

**JENTE FØDT 05.07.2013**

Skulle gjerne kommet med råd, men har desverre ingen :O eg hadde samme problemer som deg, og føler eg har prøvd alle råd.. og med en lik historie fra storesøster har eg valgt å ta i bruk flaske. med storesøster holdt eg ut i 4 uker, hvor alle sa at det blir bedre, men det blei det nok ikkje for meg.
Nå sliter eg kun med brystsprengen, og eg føler nå at det er nesten mye verre. For her renner tårene i ett pga sprengen og vondtene med den :(

Må bare tilføye at brulidine krem eR fantastisk å bruke på såre brystvorter. Het tok det 1 dag med kremmen så var jeg fin igjen. får kjøpt den på apoteket og var anbefalt på ammehjelpen.no

Sliter han i alle stillinger? Liggende, sittende, tvillingstilling osv? Hvis puppene er veldig sprengt anbefaler jeg å melke litt før du legger han til for det er enda mer vanskelig å få tak i en sprengt pupp.

Kjenner meg godt igjen i det du skriver! Her har vi etter 10 dager med pumping og mating via kopp hver 3 time hele døgnet, mye slit og tårer har vi endelig fått til ammingen, men da ved hjelp av brystskjold! Da klarte han endelig å ta puppen...! Vi prøvde alt av stillinger, håndmelke litt først for å unngå for mye spreng, legge han til når utdrivningsrefleksen var komt igang ++ men ingenting funket. Men etter vi bynte med brystskjoldene har endelig roen senket seg i hjemmet :) Dette er barn nr 2 og storesøster hadde ingen problemer med å ta puppen.. Noen barn fikser det fort, andre skjønner det bare ikke..

Jeg har hatt tilsvarende problem med alle mine 3 og her har ammeskjold reddet oss hver gang. Jeg bruker Avent sine og har ammet storesøstrene med skjold til de var rundt 1 år og har begynt med skjold til Hermine også nå, fordi hun surret på den måten du beskriver.

Jeg har ikke slitt med brystbetennelse fordi de ikke får tømt skikkelig, eller hatt andre problemer med det. Litt ekstra jobb er det jo å alltid måtte passe på å ha med skjold og koke dem osv, men kanskje er du heldig og klarer å venne av med skjold igjen hvis du ønsker det.

Prøv ammeskjoldet til Medela! Det er det absolutt beste som er på marked og skal ifølge jordmødre være det beste også! Det er det merket de har på sykehusene:)

Termin 24 juli. Ei lita jente i magen

Jeg har alle de samme problemene, og har hatt det med alle 3. I dag er lillebror 14 dager og vi strever enda. Bruker ammeskjold fra medela, det hjelper.
Mitt råd er også - ikke gi opp enda. Det blir bedre etterhvert og det er så verdt det da :)
Min eldste var 6 uker og 4 dager første gang vi fikk til å amme uten stress og smerter..

Prøv forskjellige stillinger som er anbefalt her.

Sett deg i en god stol. Legg babyen i brysthøyde, ved amming fra venstre bryst, tar du høyre hånd mellom bena på babyen og hånden på nakken/hode.
Sett babyens nese i høyde med nippelen, babyen må da løfte hodet litt og gape høyt. Dette gir blitt brekk i nakken og gjør at babyen kam puste med nesen. Så mye som mulig av det brune feltet rundt nippelen skal inn i munnen. Haken skal masere brystet og få melken i gang.

Tre til fem sånne hakebevegelset for så å høre et svelg.

Lykke til ikke gi opp;)

Fikk ei tulle 4. Juli 2013

Tusen takk for mange supre tips og råd!
Må si at i dag har vi gjort store fremskritt :D Hvertfall med den ene puppen!
Jeg har pumpet ut spreng før jeg har lagt han til og dermed gikk det lettere for han å få tak - det var fryktelig vondt for meg å pumpe men hva gjør man ikke for å få til dette?...

Jeg har vekket han med f.eks bleieskift og rap rett etter at han sovnet ved puppen og dermed fått ammet mer/tilbydd mer melk etter en powernap som har gjort at han har fått i seg mye mer av gangen. Kanskje 2-3 runder i stedet for 1 og dermed har han sovet i 3,5-4 timer i strekk på det meste. Vekket han 2 ganger og tilbydd mat igjen.
Nå er vi ferdig med siste ammerunde og håper han sover til halv fire, fem i natt. Wish us luck! :)

I morgen skal vi på HS for å veie så jeg håper virkelig at strevet har gitt resultater nok til å kunne unngå mme! :)
Skal også kjøpe skjold i morgen og prøve de på den ''vonde'' siden.

Virker som vi skal klare å få det til nå! :)
Løsningen for meg inntil videre blir nok å pumpe ut spreng før jeg legger han til slik at han klarer å få tak uten at puppen er steinhard.

I natt overgikk han ALLE forventninger og sovnet rundt kl 01.30-02.00 og sov helt til kl 07! Så ammet vi og skifta før han sov videre til kl 11. Da vekket jeg han igjen pga. spreng.
Dette var HERLIG etter 2 ''håpløse'' netter.... :)

Også må jeg legge til at han nå veier 3500 gr så han er på god vei mot fødselsvekta igjen. :D
Det var en stor lettelse!

Så godt å lese dette'

Et godt tips om du ikke skal pumpe først er å klemme puppen flat i retning med munnen til babyen og holde den slik noen minutter mens puppen tømmes;)

Fikk ei tulle 4. Juli 2013

Back
Topp