Noen som er konisert??

Kan bakovervendt livmorhals gjøre at man.. ehh.. hva skal jeg si.. blir tregere gravid?
Ja det kan det. Men sjeldent så mye at man faktisk trenger hjelp for det. Med bakovervendt brukte vi 10 mnd med nr 1 og 11 mnd med nr 2. Med normal livmorhals ble jeg gravid ved ett uhell.
 
Jeg ble konisert juni 2017, og ble gravid nesten samme dag. (han blir snart 1 år) Fikk ikke noe ekstra oppfølging pga svangerskap. Men gikk ca hver 6. Uke til gyn på sykehus for celleprøver. Dette da de fant kreftceller i det de fjernet. Går nå hver 6. Mnd og tar celleprøver.

Graviditet gikk kjempe bra, fødselen gikk også bra. Fikk han i uke 37, men det trenger ikke være pga av at jeg er konisert. Selv om det kan være grunnen.
Får heller ikke ekstra oppfølging denne gangen.

Men om du/dere er usikre, så spør og krev ekstra oppfølging. Ingenting er verre enn å gå rundt å lure.
 
Jeg er konisert og fikk tydelig beskjed etter inngrepet om at jeg skulle ha ekstra oppfølging ved en eventuell graviditet. Dette fordi de hadde tatt mye av livmorhalsen (mer enn hva som er vanlig). Stort sett tar de nok såpass lite at det ikke medfører noen problemer i svangerskap. :)
 
Noen som vet hva som er vanlig å ta av livmorhalsen ved konisering? Når blir det regnet som "mye"?
Har endelig fått min epikrise fra koniseringen gjort i 2014 og der sto det at det var tatt 1 cm. Syntes det hørtes mye ut så ble litt (les veldig) bekymret.
 
Noen som vet hva som er vanlig å ta av livmorhalsen ved konisering? Når blir det regnet som "mye"?
Har endelig fått min epikrise fra koniseringen gjort i 2014 og der sto det at det var tatt 1 cm. Syntes det hørtes mye ut så ble litt (les veldig) bekymret.
Jeg regner med at det ikke nødvendigvis finnes noen fasit her, da lengden på livmorhalsen helt grarantert varierer fra kvinne til kvinne. Lang livmorhals vil antakelig tåle mer konisering enn en som var kort i utgangspunktet.
 
Noen som vet hva som er vanlig å ta av livmorhalsen ved konisering? Når blir det regnet som "mye"?
Har endelig fått min epikrise fra koniseringen gjort i 2014 og der sto det at det var tatt 1 cm. Syntes det hørtes mye ut så ble litt (les veldig) bekymret.
Livmorhalsen er gjennomsnittlig ca. 3-4 cm, så om det er tatt 1 cm av en livmorhals som i utgangspunktet var 3 cm så vil jeg si det er tatt mye. Var livmorhalsen 4 cm eller kanskje enda lenger i utgangspunktet så er man fortsatt innafor «normalen» om 1 cm blir tatt ved konisering.
Ville spurt fastlegen jeg, så kan h*n eventuelt henvise deg til en gynekolog for å ta en måling for å trygge deg om ikke annet. :)
 
Livmorhalsen er gjennomsnittlig ca. 3-4 cm, så om det er tatt 1 cm av en livmorhals som i utgangspunktet var 3 cm så vil jeg si det er tatt mye. Var livmorhalsen 4 cm eller kanskje enda lenger i utgangspunktet så er man fortsatt innafor «normalen» om 1 cm blir tatt ved konisering.
Ville spurt fastlegen jeg, så kan h*n eventuelt henvise deg til en gynekolog for å ta en måling for å trygge deg om ikke annet. :)
Skal til fastlegen om en uke så da skal jeg ta det opp :)
 
Jeg ble konisert i 2011, etter første fødsel. Fikk da beskjed om at det kunne bli vanskelig å bli gravid igjen, noe som stemte greit i og med at det ikke skjedde noe før vi fikk hormonhjelp (PergoTime) i 2017. Sa da tidlig ifra til lege og jordmor, men fikk ikke noe spesiell ekstra oppfølging, annet enn at de mente neste fødsel ville kunne gå fortere enn den første. Det fikk de rett i, da første tok 14 timer og nr 2 tok 1 time... Spent nå på hvordan nr 3 blir
 
Kan jeg spørre om noe ang konisering? Jeg må trolig koniseres enten under graviditet eller etter fødsel da prøvene ser dårligere ut for hver gang.. Gjør det vondt? Blir man sendt hjem med en gang etterpå? Og hvordan er tiden etter? Smerter, forhåndsregler osv?
 
Kan jeg spørre om noe ang konisering? Jeg må trolig koniseres enten under graviditet eller etter fødsel da prøvene ser dårligere ut for hver gang.. Gjør det vondt? Blir man sendt hjem med en gang etterpå? Og hvordan er tiden etter? Smerter, forhåndsregler osv?

Jeg syntes ikke det gjorde noe mer vondt enn celleprøve, bare litt ubehagelig :)
Du er våken og blir sendt hjem med en gang.
Jeg tror jeg kjente litt stikking, fordi det grodde i noen dager etterpå, men ellers ingen andre forhåndsregler enn etter celleprøve og vevsprøve :happy:
(det var sånn det var for meg i hvert fall, kan hende dette er litt individuelt?)
 
Kan jeg spørre om noe ang konisering? Jeg må trolig koniseres enten under graviditet eller etter fødsel da prøvene ser dårligere ut for hver gang.. Gjør det vondt? Blir man sendt hjem med en gang etterpå? Og hvordan er tiden etter? Smerter, forhåndsregler osv?
Ikke noe problem her heller. Litt ubehagelig, men ikke noe være enn en celleprøve. Jeg kan ikke huske at jeg merket noe mer etterpå heller!
 
Kan jeg spørre om noe ang konisering? Jeg må trolig koniseres enten under graviditet eller etter fødsel da prøvene ser dårligere ut for hver gang.. Gjør det vondt? Blir man sendt hjem med en gang etterpå? Og hvordan er tiden etter? Smerter, forhåndsregler osv?
Du får bedøvelse eller narkose, så du trenger ikke å bekymre deg for smerter under selve koniseringen. Etterpå kan du forvente å blø litt og kanskje ha litt menssmerter, men ikke noe å grue seg for. Du blir nok sendt hjem samme dag og får beskjed om å ta det med ro i 2-3 dager, ingen tung aktivitet, sex eller bading så lenge du blør (skriver NHI).

Jeg fikk narkose og dro hjem samme dag. Kan ikke huske at det var noe vondt. For meg var det verst psykisk, det å grue seg på forhånd og venting på resultatene. Men alt gikk fint. :) Lykke til!
 
Back
Topp