Noen som er gravid uten fastlege i nærheten?

Balderina

Elsker forumet
Assistert-jentene
Jeg og samboer har flyttet til et nytt sted og har ikke fått fastlege enda (står på lang venteliste). Vi er førstegangsprøvere og er usikker på hva jeg kan gjøre hvis vi får babystrek før jeg får ny fastlege. Min nåværende fastlege er 3 timer unna, så det er veldig lite praktisk. Noen som er/har vært i samme situasjonen? Hvordan løste dere det? Jeg kikket litt rundt og jeg fant fastleger i nabokommuner med kortere ventelister, så jeg vurderer å sette meg på venteliste der. Skjønner at alle svangerskapskontroller kan gjennomføres hos jordmord, men er det vanlig? Jeg er 35 år og jeg hadde følt meg kanskje tryggere hvis jeg hadde fastlege i nærheten.

Noen steder tar ikke jordmor blodprøver, men det ordner seg sikkert hos en lege selv om man ikke har fastlege der. I tillegg må visst glukosebelastning tas hos lege.
Da kan man bare ringe resepsjonen og høre, kanskje man kan få time på laben uten lege:) eventuelt hos den som er legevakt.

Ut fra svarene deres så er dette ikke noe jeg trenger å stresse over :) Takk for svar alle sammen! :)

Din nye kommune er pliktig til å tilby akutte legetimer. Dersom ingen har ledig kapasitet er det kommunelegen som skal ta dette. Blir du gravid kan du ringe kommunen og kreve svangerskapsoppfølging via dem og i tillegg til helsestasjon

Det går helt fint ja :)
Du kan henvende deg til jordmor eller ringe og be om en akuttene eventuelt på legevakt om et fastlegekontor ikke tar deg inn.
Normalt behøver man ikke gå til legen før uke 12 for første svangerskapskontroll, denne kan ofte tas både hos lege og jordmor. Men noen blir dårlige og kan ha behov for sykemelding og eventuelt medisiner fra lege, men det gjelder jo ikke alle :)

Du kan gå til jordmor på kontroll. Min jordmor tar blodprøver også, mens glukosebelastningstest tok jeg på laben på nærmeste sykehus. Jeg antar jeg kunne tatt blodprøver der også om det hadde vært aktuelt.

Kanskje du kan sjekke om fastlegen du har nå tilbyr videokonsultasjon? Det kan jo hende du trenger sykmelding etterhvert, men uten at legen trenger å ta på deg for å gi deg det, for eksempel ved utmattelse eller bekkensmerter.

Min fastlege fortalte at hun fulgte opp en av sine pasienter via video gjennom hele svangerskapet fordi hun hadde flytta til en annen by. Hun gikk ellers til jordmor og tok tester enten der eller på sykehuset, tror jeg. :) Har selv flytta helt på tampen av svangerskapet her, står på venteliste til ny fastlege, men enn så lenge får det bli legevakt, jordmor eller føden hvis det er noe akutt som ikke kan tas på video.

Jeg og samboer har flyttet til et nytt sted og har ikke fått fastlege enda (står på lang venteliste). Vi er førstegangsprøvere og er usikker på hva jeg kan gjøre hvis vi får babystrek før jeg får ny fastlege. Min nåværende fastlege er 3 timer unna, så det er veldig lite praktisk. Noen som er/har vært i samme situasjonen? Hvordan løste dere det? Jeg kikket litt rundt og jeg fant fastleger i nabokommuner med kortere ventelister, så jeg vurderer å sette meg på venteliste der. Skjønner at alle svangerskapskontroller kan gjennomføres hos jordmord, men er det vanlig? Jeg er 35 år og jeg hadde følt meg kanskje tryggere hvis jeg hadde fastlege i nærheten.
Er det ventetid hos alle leger i byen du bor i? Jeg var i samme situasjon første gang jeg gikk gravid, men fant ut at du kan fortsatt stå på venteliste hos legen du vil ha samtidig som du velger en ny i kommunen du bor i:)

Er det ventetid hos alle leger i byen du bor i? Jeg var i samme situasjon første gang jeg gikk gravid, men fant ut at du kan fortsatt stå på venteliste hos legen du vil ha samtidig som du velger en ny i kommunen du bor i:)
Ja, det er ventetid hos alle. Jeg tenker å beholde min nåværende lege foreløpig, så kan jeg vurdere hva som er mest praktisk når den tid kommer :) Mange gode forslag/svar her i tråden :)

Ja, det er ventetid hos alle. Jeg tenker å beholde min nåværende lege foreløpig, så kan jeg vurdere hva som er mest praktisk når den tid kommer :) Mange gode forslag/svar her i tråden :)
Aaah, ja da er det ikke så mye å gjøre. Som sagt over er det fullt mulig å kun bruke jm så lenge alt er vel med deg og baby:) gjør det samme selv :)

Back
Topp