Noen som er gode på NAV og foreldrepenger?

Mammsn

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Hei damer :)

Jeg skal søke om foreldrepenger nå, og har en del jeg lurer på. Vi skal ha 100% dekning, og en del ulønnet perm. Men det blir veldig oppstykket, å jeg er usikker på om vi kan gjøre det slik.

Noen som vet om vi kan gjøre det som vi har tenkt?

- Først tar jeg min perm + hele felles perioden. Ferdig i april neste år ca.
- Så tar jeg 1 mnd ferie, ferien fra i år som jeg fører over til neste år. Ferie hele mai altså.
- Ulønnet perm i juni.
- Neste års ferie i hele juli.(må ha juli, da jeg må ha ferien min da) Da tar far 4 uker perm.
- Ulønnet perm i august og september.
- Begynne å arbeide 2 dager i uken fra oktober, å ulønnet perm de 3 andre dagene. Dette ut året 2020. Da skal far være i perm 2 dager i uka, mens jeg er på jobb.

Noen som vet? :)
 
Ja har lest det opp og ned, men finner ikke helt ut av dette i forhold til ulønnet perm. Ser ut som man må ta ulønnet perm rett etter endt permisjon, men kommunen sier også at jeg må ta ut ferien jeg har ført over rett etter endt permisjon. Men planen vår er jo å ta den ferien etter endt permisjon, også starte med ulønnet perm. Blææ, jeg får ringe NAV i morgen å høre :)
 
Men trenger man NAV for å få godkjent ulønnet perm? Har tenkt at dette er noe man ordner med arbeidsgiver, fordi man nettopp ikke får noen penger :p
 
Ja har lest det opp og ned, men finner ikke helt ut av dette i forhold til ulønnet perm. Ser ut som man må ta ulønnet perm rett etter endt permisjon, men kommunen sier også at jeg må ta ut ferien jeg har ført over rett etter endt permisjon. Men planen vår er jo å ta den ferien etter endt permisjon, også starte med ulønnet perm. Blææ, jeg får ringe NAV i morgen å høre :)
Kan du ikke utsette permisjon og bruke ferie? Da det blir permisjon,ferie fra i fjor,permisjon,ulønnet permisjon? :) Har ingen erfaring med det egentlig og tror det er beste å ringe NAV.
 
Tror jeg hadde ringt nav og hørt med dem, de svarer sikkert fort og greit på slikt. Hvis du skal ha ulønnet perm tror jeg også at du bør ta det opp med arbeidsgiveren din..
 
Kan du ikke utsette permisjon og bruke ferie? Da det blir permisjon,ferie fra i fjor,permisjon,ulønnet permisjon? :) Har ingen erfaring med det egentlig og tror det er beste å ringe NAV.
Ja det er jo et godt spørsmål :) For det skal jo gå an å utsette perm med ferie ja, så mulig jeg kan ta den ferien fra i år etter endt perm ja, også ta ulønnet!
 
Hei damer :)

Jeg skal søke om foreldrepenger nå, og har en del jeg lurer på. Vi skal ha 100% dekning, og en del ulønnet perm. Men det blir veldig oppstykket, å jeg er usikker på om vi kan gjøre det slik.

Noen som vet om vi kan gjøre det som vi har tenkt?

- Først tar jeg min perm + hele felles perioden. Ferdig i april neste år ca.
- Så tar jeg 1 mnd ferie, ferien fra i år som jeg fører over til neste år. Ferie hele mai altså.
- Ulønnet perm i juni.
- Neste års ferie i hele juli.(må ha juli, da jeg må ha ferien min da) Da tar far 4 uker perm.
- Ulønnet perm i august og september.
- Begynne å arbeide 2 dager i uken fra oktober, å ulønnet perm de 3 andre dagene. Dette ut året 2020. Da skal far være i perm 2 dager i uka, mens jeg er på jobb.

Noen som vet? :)

Nav "bryr" seg ikke om hva du gjør etter at du har brukt opp dine uker + felles perioden. Da er det arbeidsgiver du må forholde deg til med tanke på ulønnet permisjon og uttak av ferie.
Om du skulle tatt ut ferien midt inni dine eller felles perioden måtte du søkt om utsettelse av permisjonen. Da må man velge grunn for det, og det finns egne regler for utsettelse.
Men slik jeg forstår deg skal du først ta ut ferie og ulønnet i etterkant av permisjonen din.
Det dere må huske på er at far må søke om sine uker, FØR du er ferdig med din permisjon. Ellers mister dere de ukene.
 
Last edited:
Tror jeg hadde ringt nav og hørt med dem, de svarer sikkert fort og greit på slikt. Hvis du skal ha ulønnet perm tror jeg også at du bør ta det opp med arbeidsgiveren din..
Skal ringe NAV :)
Å skal selvfølgelig snakke med arbeidsgiver, det er jo hun som fikser den biten. Men ulønnet perm etter endt permisjon har vi krav på :)
 
Dette er det arbeidsgiver du må avtale med ja, som de andre sier over her. Det dere må huske på her er at far må søke om utsettelse av sin kvote siden du skal ha ferie og ulønnet perm først.

Vil tro at du kan ha ferie midt i ulønnet perm dersom det er jobben som har bestemt at ferien skal legges til juli.
 
Jeg ville ha tatt ut årets ferie da i år. Det har jeg gjort! Tror det er en regel på at man ikke får overført alle ukene til neste år? Skulle jeg tatt ut årets ferie neste år hadde jeg kun fått overført 12 dager, ikke 25! Så jeg har tatt ferien min i Oktober nå, da utsettes bare foreldrepermperioden :D
 
Jeg ville ha tatt ut årets ferie da i år. Det har jeg gjort! Tror det er en regel på at man ikke får overført alle ukene til neste år? Skulle jeg tatt ut årets ferie neste år hadde jeg kun fått overført 12 dager, ikke 25! Så jeg har tatt ferien min i Oktober nå, da utsettes bare foreldrepermperioden :D

Jeg tar også ut årets ferie i år. Har søkt om utsettelse av permisjonen i 4 uker + 1 dag i november. Så overfører jeg bare de 4 resterende dagene til neste år. (Pga det er maks antall dager man kan ta ut ferie pr år i forb. med utsettelse av permisjonen på nav sin søknad)
 
Jeg ringte Nav og fikk snakke med ei koselig dame som forklare det jeg lurte på, på en fin måte + at mann får referat av samtalen slik at mann kan lese det i ro og fred etter på :)
 
Jeg ville ha tatt ut årets ferie da i år. Det har jeg gjort! Tror det er en regel på at man ikke får overført alle ukene til neste år? Skulle jeg tatt ut årets ferie neste år hadde jeg kun fått overført 12 dager, ikke 25! Så jeg har tatt ferien min i Oktober nå, da utsettes bare foreldrepermperioden :D
Ja jeg vurderer å ta årets ferie i år, rett og slett, permisjonen blir jo bare utsatt :)
 
Dette er det arbeidsgiver du må avtale med ja, som de andre sier over her. Det dere må huske på her er at far må søke om utsettelse av sin kvote siden du skal ha ferie og ulønnet perm først.

Vil tro at du kan ha ferie midt i ulønnet perm dersom det er jobben som har bestemt at ferien skal legges til juli.
Det vil jeg å tro, venter på svar fra kommunen nå :) Hvis ikke må de bare finne en løsning, for jeg skal ha ulønnet perm, ferdig snakka :p
 
Mener jeg har hørt at det et lurest å ta ulønnet fri rett etter foreldrepermisjon, da har du vel mest på å få det, enn om du tar ferie eller gjør noe annet først. Men er jo opp til arbeidsgiver uansett. Trur det e lurt å prate med arbeidsgiver om det, om de synes det er greit, eller om de krever at du tar det rett etter foreldrepermisjon.
 
Mener jeg har hørt at det et lurest å ta ulønnet fri rett etter foreldrepermisjon, da har du vel mest på å få det, enn om du tar ferie eller gjør noe annet først. Men er jo opp til arbeidsgiver uansett. Trur det e lurt å prate med arbeidsgiver om det, om de synes det er greit, eller om de krever at du tar det rett etter foreldrepermisjon.
Man må ta ulønnet perm rett etter permisjonen, kun da man har rett på det, kan ikke starte å arbeide først :)
Har fått fikset at jeg tar årets ferie i november/desember, så går jeg rett over på ulønnet etter endt permisjon :)
 
Back
Topp