Noen som er flinke med å tolke blodprøver her?

Jeg hadde første sv.kontroll hos legen (vikar) i forrige uke, og det ble tatt div.blodprøver. I dag hadde jeg min første time hos jm (også vikar), og hun spurte om blodprøveresultater da hun ikke hadde fått de enda. Etter timen gikk jeg opp til legekontoret og fikk skrevet alt ut. Damen i resepsjon sa alt så greit ut. Satt nå og googlet litt om betydning av de forskjellige verdier og fant ut at jeg ligger på grensen til lavt stoffskifte, som er farlig og det er reell fare for fosterskade ( suboptimal hjerneutvikling) :gen113
S-TSH ref.område 0,3-4,5 min ligger på 3,4
S-FT4 ref.område 10-22 min ligger på 13.
Når TSH ligger i øvre del av ref.området og FT4 ligger i nedre, tyder det visst på lavt (lavere) stoffskifte..??
Er sikkert helt paranoid, men blir så bekymret. Sendt sms til jm, og hun skulle sjekke det over hegen. Er det kanskje noen andre som har erfaring med dette?:confused004

Har jo alle symptomer i tillegg, bla.håravfall og har hatt det en stund, så det gjør ikke saken bedre :eek:

Jeg er sykepleier å kan berolige deg med at så lenge verdiene dine er innenfor referanseområdene slik som hos deg så betyr det at alt er fint!! Selv om du ligger opp mot øvre grense på TSH så har du ikkje tendens til stoffskiftet problemer!
Håravfall er veldig vanlig i starten av graviditet i likhet med tretthet!! Dette er jo ofte symptomer som ligner på lavt stoffskiftet, men hos deg er det nok graviditeten!

Jeg er sykepleier å kan berolige deg med at så lenge verdiene dine er innenfor referanseområdene slik som hos deg så betyr det at alt er fint!! Selv om du ligger opp mot øvre grense på TSH så har du ikkje tendens til stoffskiftet problemer!
Håravfall er veldig vanlig i starten av graviditet i likhet med tretthet!! Dette er jo ofte symptomer som ligner på lavt stoffskiftet, men hos deg er det nok graviditeten!

Tusen takk for svar!! litt lettet nå :happy: har også forhøyet jernverdier...og man finner så mye rart på nett, at man blir helt psycho! :eek: men sats på at det er bare pga.graviditeten :smiley-angelic001

Back
Topp