Noen som driver med hest

Hva slags hest har du? Ser du har fått mange gode tips [:)]
Eneste forslag herfra er å gjenta noe av det;biotin,flink hovslager,riktig underlag(minst mulig bløtt/gjørmete,og heller ikke sette hesten på beite om sommeren).
Hvis høvene er tørre ville jeg heller brukt hovfett i stedet for hovolje.
Vet ikke om barfot er det beste hvis hesten har så dårlige høver.
Vet ikke hvor ofte du skor/har hovslager? Men viktig at det ikke går for lang tid mellom hver gang,da høvene bør spikkes hyppigere enn på hester med normale høver.
Håper du finner ut av det [:)] Desverre er det tilfeller hvor hester har veldig dårlig høver og ingen "vidunderkur" funker[&:]

har jobbet med travere i mange år. og har vel prøvd omtrent alt i fra linfrø omslag til kubæsj. og alt har virket,bare ikke på alle hester.noe som er bra på en fungerer nødvendigvis ikke på en annen. men når det gjelder barfot er det bra på hester som får mye hovsprekker,hovbyller o.l,men ikke på høver som fliser seg. jeg ville "plasta" de. (bygge hov).

http://www.hiltonherbs.com/
Jeg brukte tilskudd herfra når jeg sleit som værst med min kaldblos og det hjalp!
Selges også fra norske forhandlere [:)]

Takk for mange tips[:)] Hun er ikke noe barfot hest, det har jeg prøvd, ble mye værre.[&:] Hun er en kaldblods forresten[:)]

Resultatet av løpsindustrien som absolutt ikke legger vekt på hovkvalitet i avl [8|]
Smøre med hovfett kan du la være, fukten kommer underifra , du kan smøre i kronranden med et vekstfremkallende middel dog, gjorde dette på min halvblodshoppe med gode resultater ( stor hovsprekk ) Det leger ikke hoven, men det vokser jo ut ny hov som da blir sunnere.. Husker ikke hva middelet heter akkurat nå så må sjekke det ! Concrescine eller noe lignende..

Får ikke gjort stort annet enn å bare følge nøye opp , ta kontakt med bjerke/biri og spør etter hovslager som driver med sykebeslag ol for råd om hva som bør gjøres fremover.

En flink hovslager er dessverre ikke nødvendigvis FLINK NOK!

Hvor i landet holder du til? Kanskje noen har en fenomenal hovslager å anbefale?
Vi hadde enormt store problemer med min første hest sine høver. Han hadde problemer rett og slett fordi han sto for mye på stall før vi fikk han, og høvene hadde "tørket inn".
Han fikk gå mye ute, ble skodd hver 14 dag, fikk tilskudd for høvene, og enormt masse massasje i kronranda.

Det tok tid, men han fikk til slutt en enormt god hovkvalitet :) :)

ORIGINAL: CamillaN

Hvor i landet holder du til? Kanskje noen har en fenomenal hovslager å anbefale?
Vi hadde enormt store problemer med min første hest sine høver. Han hadde problemer rett og slett fordi han sto for mye på stall før vi fikk han, og høvene hadde "tørket inn".
Han fikk gå mye ute, ble skodd hver 14 dag, fikk tilskudd for høvene, og enormt masse massasje i kronranda.

bor på jevnaker, men hesten bor i hønefoss[:)]

ORIGINAL: jannne84

Resultatet av løpsindustrien som absolutt ikke legger vekt på hovkvalitet i avl [8|]
Smøre med hovfett kan du la være, fukten kommer underifra , du kan smøre i kronranden med et vekstfremkallende middel dog, gjorde dette på min halvblodshoppe med gode resultater ( stor hovsprekk ) Det leger ikke hoven, men det vokser jo ut ny hov som da blir sunnere.. Husker ikke hva middelet heter akkurat nå så må sjekke det ! Concrescine eller noe lignende..

Får ikke gjort stort annet enn å bare følge nøye opp , ta kontakt med bjerke/biri og spør etter hovslager som driver med sykebeslag ol for råd om hva som bør gjøres fremover.

bruker det alt[:)]

hadde og en hest som hadde høver som nærmest bare smuldret opp.... her endte vi opp med å få støpt på rundsko, så vi slapp å utsette hoven for mer slitasje ved å dunke inn "spiker"...

ORIGINAL: Calypso

ORIGINAL: naftaline

Hva med å bruke boots en stund?

(Ihuga barfotentusiast... [8D])

Hihi, er også for barfot (sålangt det går da, såklart[:)]) [8D]
Men om du går for boots, *Ann Helen*, husk at de må gåes inn. Skal ikke brukes for lenge av gangen når hesten ikke er vant til boots[:)]
Blir akkurat som å ta på seg splitter nye, stive, ekle joggesko og gå med en hel dag; vondt og ubehagelig[8D]
Men veldig fint å bruke når du må gå på hardt underlag med hesten.

Barfdotentusiast her også. [:)]
Hesten til venninna mi hadde veldig dårlige høver etter å ha gått med sko uten pauser hele livet. Han hadde så dårlige høver at smeden ikke turte ta av skoene for å se om det kunne bli bedre av det engang. Han fikk en gang kolikk og ble stående på vet.høyskolen noen uker, der dro de av han skoene og høvene hans ble plutselig kjempebra! Så venninnen min begynte å trene han opp forsiktig og brukte boots når han ble for sårebint. Høvene ble bare bedre og bedre. Barfot krever jo bra stanard på underlaget ute da, ihvertfall at det er grus på foringsplassen.
Har brukt mye OptimaPH til min hest og det har fungert veldig bra. (Søk opp på google, naturmiddel.)
Har tatt dårlig vare på høvene hans det siste halve året så han fikk sopp i strålen, så nå bruker jeg noe spray-greier laget av Dan Guerra. Hoof et eller annet.

ORIGINAL: *Ann Helen*

Anbefaler Anne Hafstad eller Dan Guerra. Dan G. er tidligere hovslager som nå har gått over til barfot, han kan sikkert hjelpe deg med hvordan forbedre høvene til hesten og fortsatt ha på sko hvis du vil.

ORIGINAL: troja77

Tenkte jeg skulle fortelle at den hovslageren du bruker har et litt frynsete rykte, dessverre....Han ødela hesten til en av mine venninner, feil beskjæring over lengre tid har nå ført til at hesten er ødelagt i beina og kanskje må slaktes. Den er iallfall ikke istand til å gå dressur som den var tenkt brukt til, dessverre..[8|]

sendt deg pm

ORIGINAL: Astra.

ORIGINAL: AnnaFrost

ORIGINAL: *Ann Helen*

Anbefaler Anne Hafstad eller Dan Guerra. Dan G. er tidligere hovslager som nå har gått over til barfot, han kan sikkert hjelpe deg med hvordan forbedre høvene til hesten og fortsatt ha på sko hvis du vil.

Skulle nevne henne jeg og [:)]

hvor holder de til?

vil anbefale tore smidt[:D] syyykt flink hovslager som har fiksa helt tragiske tilfeller av hover[:D] han holder til på sørlandet, men vet han reiser mye rundt i landet og skor også. går jo ann å snakke med han å høre om han er på dine kanter[:D]

Back
Topp