Noen som delammer?

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Jeg måtte kaste inn håndkle for fullamming veldig tidlig, før jenta var 2 uker gammel. Lang historie kort: HS og mannen min var veldig på med flaske fordi hun ikke gikk opp i vekt. Så da fulgte jeg "presset" deres. Jeg ble heller ikke venn med noe brystpumpe. Så det ble mme. Hun er 4,5mnd.

Nå delammer jeg og koser meg både med delamming og flaske. Viktigste er at hun blir mett.

Slik er matingen:
ca kl 7: 120ml mme
ca 1030: 90ml mme
ca 1400: 90-120ml mme
ca kl 17-18: 90ml mme

Før hver flaske ammer jeg, og jeg ammer gjerne før hun skal sove også. Hun legger seg mellom kl 18-20. Og jeg ammer ca hver annen time.

Ønsker å amme så lenge hun ønsker og så lenge jeg har melk. Hvor lenge delammet du?

Delammet vell fra 2 uker ca. Hun er nå 08 måneder og neste mål er 1 år!

Har sagt at jeg ammer så lenge jeg har melk, og merker nå at den ene puppen er dessverre tom. Ammer fortsatt fra den, men den er mest en "sovepupp". Den andre hører jeg at hun svelger fra.

Leste en forskning som da at en amming om dagen skulle gi samme fordelene som fullamming. Det har virkelig vært motivasjonen min til å holde på!

Stå på og kos deg :) det er godt å vite at vi er flere som delammer :)

Delammet fra starten, etter introduksjon av fast føde trappet jeg ned på mengde mme. Nå ammer jeg i tillegg til fast føde. Ho er 9 mnd. Får litt mme innimellom.
Det er dette jeg lurer på om jeg kan. Minke på mme mengden. Godt å høre at det er flere der ute!

Det er dette jeg lurer på om jeg kan. Minke på mme mengden. Godt å høre at det er flere der ute!
Så lenge du orker og til tider amme "hele" tiden så du holder på melka di så skal det gå bra å trappe ned på mme etter fast føde:)

Her var det fullamming til drøyt 3 mnd, så fullflasking i nesten 1 mnd. Dei siste vekene har eg jobba hardt for å få tilbake noko melk, så no er det amming så ofte småen gidd (mest om natta) og pumping ellers. Har eit håp om å få nok melk til at vi kanskje kan kutte ut mme når vi kjem greit i gang med fast føde. Går ikkje det vil eg uansett fortsette med pupp så lenge småen vil ha, sjølv om det blir parallelt med flaske...

Edit: blir 5 mnd den 27.

Gir du noe mme nå som hun får fast føde?

Nei, jeg ga mme frem til vi var kommet godt i gang med mat (grøt og slikt). Da var vi så godt som nede i en flaske til kvelds, men drakk stadig mindre. Så da droppet vi den. Så fra 5/5,5mnd har han kun fått pupp og mat :)

Nei, jeg ga mme frem til vi var kommet godt i gang med mat (grøt og slikt). Da var vi så godt som nede i en flaske til kvelds, men drakk stadig mindre. Så da droppet vi den. Så fra 5/5,5mnd har han kun fått pupp og mat :)
Hvordan vet jeg om hun får nok væske

Hvordan vet jeg om hun får nok væske

Kanskje ta en prat med ammehjelper eller helsesøster? Ingen ekspert selv, men jeg ammet alltid før mme, og da ble det gradvis mindre mme. Når man delammer skal man så vidt jeg har skjønt heller gi mat enn mme. Så lenge du får nok våte bleier bør det vel være greit med væske? Får jo vann til maten og :)

Kanskje ta en prat med ammehjelper eller helsesøster? Ingen ekspert selv, men jeg ammet alltid før mme, og da ble det gradvis mindre mme. Når man delammer skal man så vidt jeg har skjønt heller gi mat enn mme. Så lenge du får nok våte bleier bør det vel være greit med væske? Får jo vann til maten og :)

Tenker jeg snakker med HS på 5mnd kontrollen ☺️

Jeg har delammet helt siden fødselen, melka kom ikke i gang og vi måtte begynne med mme på sykehuset. Etter det ble det aldri nok melk til at jeg klarte å fullamme. Når vi begynte med fast føde rundt 4 mnd kuttet vi ned på mme litt etterhvert. Nå får hun 160ml mme før hun legger seg, resten er fast føde og amming. Hun er snart 7 mnd :)

Back
Topp