Noen råd?

Bby08/21

Andre møte med forumet
Vet ikke helt om dette passer her, men jeg prøver.

jeg fikk senest på fredag innvilget engangsstønad og allerede nå får jeg spørsmål fra mamma om hu kan låne 5000 kr og betale meg 1000 kr i mnd fra mai. Jeg har ikke noe lyst til det, for da begynner resten av familien og spørre om å låne og da får jeg aldri igjen. Jeg vil heller ikke såre mamma, så noen som kan gi meg noen råd om hvordan jeg skal si nei til det?
 
Åhh så kjedelig.. :( Du kan jo si at du ikke har mulighet. Typ sorry, I wish I could. :rolleyes: Du trenger egentlig ikke forklare hvorfor.
 
Dette er jo penger som du får for at du føder eller adopterer et barn. jeg ville sagt at de pengene er øremerket til dette og skal brukes til nødvendig kjøp for barnet. Trasig at de i det hele tatt spør og setter deg i en trasig situasjon der du må si nei.
 
Uff,

Det er veldig trist at du er i en posisjon hvor de som skal elske deg mest ikke setter dine behov foran sine egne.

Jeg skulle ønske for deg at du bare kunne si nei og føle deg vel, men siden du skriver her tviler jeg på at det vill funket for deg.

Kan du lyve å si at betalingene kommer oppdelt grunnet covid eller et eller annet?
Eventuelt lyve på deg en opparbeidet Mastercard gjeld, stor restskatt, feil utbetalt lønn som må betales tilbake eller lignende?

Når kjøpene kommer vil hun kanskje forstå at du har fått noe av pengene, men vit at det er veldig lite du egentlig trenger å kjøpe før barnet kommer, så man må ikke avsløre beløpet.
Barnevogn er lurt å kjøpe på grunn av leveringstid, noen klær, bleier og en seng. Resten kan man ta ettersom..

Det er mye som koster etter barnet er født også, så dette er ikke penger du vil dele med noen.

lykke til:)
 
Huff, for en ekkel situasjon. Hvis det ikke går bra å si det som det er, at dette er penger som tross alt kommer i stedet for foreldrepenger som andre i permisjon får - altså kompensasjon for at du skal være hjemme med barn og derfor er penger du må ha i den perioden, så får du bare finne på en unnskyldning til å ikke gi de.

Det er jo ikke sånn at du vil se din familie slite, men du må tenke på barnet som kommer. Det er oppfostring av dette barnet disse pengene er gitt til. Dette med gjeld og familie er skikkelig vanskelig. De setter deg i en skikkelig tøff situasjon!
 
Syns det er er veldig leit for deg at du blir satt i denne posisjonen. Sikkert veldig vanskelig! Tror jeg hadd sagt at du må ha pengene på konto, så du har mulighet til å kjøpe det du trenger akkurat når det lønner seg. Plutselig kommer det jo noe man trenger på tilbud og da er det kjedelig å ikke få kjøpt det fordi pengene er lånt bort...

Ville rett og slett sagt at pengene er øremerket baby, og sånn skal det være.

Om det evt er sånn at det er noe veldig viktig, og da mener jeg VELDIG viktig, moren din trenger å låne penger til og du ikke klarer å si nei, ville jeg vært tydelig på at dere holder det for dere selv. Så kan du slippe mas fra andre i det minste.

Lykke til!
 
Off, ikke noe kjekk situasjon og være i. Hadde jeg stått i den situasjonen hadde eg nokk skyldt på at samboeren sa jeg ikke fikk lov. Vi har felles økonomi, så han har jo en stemme i dette. Eller hadde jeg sakt at betalingen er oppdelt. Så de første pengene må du nesten bruke på vogn, bil stol de dyre tingen så du har ikke mulighet.
Lykke til :Heartred
 
Uff, så trist og kjedelig situasjon du har kommet i.
Jeg ville nok prøvd å forklare at de pengene skal gå til baby, og det babyen trenger. At man gjerne vil hjelpe, men at det desverre ikke går akkurat nå.

Syntes det er leit at du har havnet her, for jeg vet hvor vanskelig sånne ting kan være :)
 
Engangsstøtnad er masse penger på en gang, men når man sitter seg ned og regner på det er faktisk ikke så mye, spesielt når det skal vare ett år i stedenfor foreldrepenger. Å da risikere å sitte uten fordi noen ikke klarte å betale tilbake kan faktisk være litt krise, det er jo en grunn til at man får støtten i utgangspunktet. Om hun må betale 1000kr/mnd tolker jeg det dit hen at økonomien hennes gjerne ikke er så stabil i utgangspunktet og da er veien gjerne kort til "å denne mnd hadde jeg ikke råd like vel pga x og y, du skal få neste mnd!" og så har man det gående. Min erfaring med penger og familie er at mange er litt slappere med tilbakebetalinger nettopp fordi det er familie og man antar det går fint og familie kan jo ikke bli sur på en.

Jeg ville sagt det som det er, disse pengene er øremerket baby som ett alternativ til foreldrepenger og du har rett og slett ikke råd til å låne de bort. Å få barn er dyrt og du trenger hver eneste krone selv fremover. Utgiftene kommer gjerne løpende og før du vet ordet av det står du der og MÅ ha både ene og andre pga uforutsette hendelser.

Det er lov å være litt egoistisk når det gjelder økonomi, spesielt i en slik situasjon!
 
Back
Topp