Noen råd mot kvalme ?

ingerh90

Betatt av forumet
Februarlykke 2015
Nå har kvalmen startet for fullt her :( begynte med at jeg kunn var på mårran..men nå er jeg kvalm på tredje dagen som har vart hele dagen.knapt spist og spyr hele tiden..ikke lett når jeg er vikar og vært borte fra jobb 2 dager i strekk..

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Kok opp fersk ingefærskiver i vann. La det koke minst 5 min. Nok til en sterk kopp ingefær-te. Ha i litt sitronsaft og evt sukker. Sterk smak men lindrer godt.

Salt kjeks, chips.

Solo

Sea band rundt håndleddene

Kvalmestillende tabletter (i samråd med lege)

-iPhone appen-

Hold blodsukkeret stabilt! Og spis karbohydratrik mat. Redda meg sist svangerskap.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Takk for tips, da skal jeg prøve meg frem litt :) kjøpte meg ingefærkapsler på apoteket ista men må jeg rådføre meg med lege før jeg tar de?

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Ja for mye ingefær skal ikke være bra for fosteret har jeg hørt.

Du må spise jevnt gjennom dagen. Prøv å tenke ut noe du kunne tenke deg å spise. Skal prøve å ikke komme med så mange forslag til hva. Og husk å drikke masse. Noe salt hjelper ofte litt.

Etter å ha gått igjennom to svangerskap hvor jeg var sengeliggende med konstant kvalme i ni uker har jeg kastet mine prinsipper og testet kvalmedempende tabletter. Jordmora mi sjekket at de er trygge og at ingen fosterskade er påvist. Det anbefaler jeg deg å teste. Den som er mest brukt får du også uten resept, postafen, vanlig reisesyketablett. Legen sa 1 til 2 om dagen. Men du kan jo ringe legen din å spørre. Har du effekt av de kan du be legen om resept på større pakninger. Evt. Om de ikke virker be legen om en annen type. Finnes i hvert fall tre medisiner som er vanlig å bruke mot svangerskapskvalme.

Ellers må du også unngå stress. Alt stress og alle bekymringer trigger kvalmen og gjør deg mye dårligere.

God bedring!!

God bedring!! Nevner som over at det å kunne slappe av, få nok søvn, små og regelmessige måltider er lurt:)
Ellers hjalp det med lakris til meg både myk å sånn dundersalt:p Et glass cola hadde jeg også i nærheten, og på det verste fikk jeg kvalmestillende tabletter med legen!

Prøvde å spise lite og ofte i frie svangerskap, men det kom som regel opp igjen:( Men tyrkisk pepper ble redningen her ;) Det hjalp meg når jeg begynte å bli kvalm:)

Prinsesse juli 13
Venter nr 2 18.02.15

Her prøvde jeg sånn 'seaband' fra apoteket, funket ikke!

Såå jeg har begynt å ha ett glass vann og en pakke ritz på sengen, spiser sen kveldsmat (rett før jeg legger meg), spiser jevnt gjennom hele dagen og passer på at jeg ikke er for sulten og ikke for mett:)

Idag må jeg si dette funket dårlig men funket helt ok de andre dagene!:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sea band funker bare om du finner rette punket å sette dem på.

Det er veldig forskjellig hvilken mat som fungerer for den enkelte, slik som Underfullt sier over her. Uansett hva du spiser er det kjempeviktig å ikke gå "tom", jeg spiser annenhver time for å holde i sjakk. Hos meg funker det med fettfattig og nøytral mat. Kaffe og brus er helt utelukket nå, og sterke smaker byr meg imot.. Sjelden jeg har lyst på noe men tvinger meg selv for å ikke komme inn i en dårlig sirkel. Det gjorde jeg i første svangerskap og da endte det med innleggelse og oppvæsking..

Ellers er akupunktur verdt et forsøk, det prøvde jeg i mitt andre svangerskap og det hadde god effekt på meg. Denne gang har jeg ikke fått det, og er mye dårligere, så tror jeg skal ringe og få time.

Lykke til! :)

Dent (salt lakris) og tyrkisk pepper kjærligheter.

Tyggis.

Mat (selv om jeg ikke har lyst på noenting om dagen).

Søvn! Da merker jeg det ikke. Jeg vil bare sove hele dagen :p

Spiser hver 2-3 time. Er minimalt kvalm enda. 6+0 i dag

For meg er eplejuice og andre epledrikker et godt triks om morgenen. Og karbohydratrik mat uten for mye krydder/smak.

Kastet opp på dag 3 nå:/ eg trenge å lære meg alle knep nå kjenne eg:/

Jeg må småspise hele tiden omtrent for å holde kvalmen sånn passe borte. Sliter skikkelig med å skjule det nå, da jeg sitter i en ekspedisjon på en videregående skole... en hvetebolle på morgenkvisten hjelper, da går kvalmen lit bort. :)

Håper det gir seg snart for alle sammen. 3-4 uker med spy er helt normalt :P

appelsinjuice er også noe som får kvalmen min bort.

Back
Topp