Noen med (som har barn med) laktoseintoleranse?

Smooshkin

Glad i forumet
Me har byrja å lure på om gutten vår kan ha dette... Sier ofte at han har vondt i magen, spesielt etter han har spist mat og før han må på do. I kveld så spiste han brødskive med prim og helte innpå med 3 glass melk hos min mor.. Og da han kom heim (ca 30 min) etterpå byrja han å klage over vondt i magen igjen! Magen hans virka veldig oppblåst! Avføringen hans er VELDIG varierende..

Kva symptom har dere/barna deres dersom du/dei får i seg for mykje laktose??

Ene vår hadde det, men vokste det av seg i ca 2års alderen. Husker ikke om oppblåsthet var ett symptom, men her gikk det i diare om det ble for mye melk eller melkeprodukter. 

Jenta mi har nettopp fått påvist melkeproteinallergi og har hatt alle symptomene du lister opp. Hun har mest sannsynlig hatt allergien siden hun var baby, da hun allerede da slet med magevondt og mye gulping. Nå den senere tid har det vært mye klaging på magevondt og luft og veldig varierende avføring (sjelden eller aldri "normal"). 

Anbefaler deg å ta kontakt med lege og få tatt en avføringsprøve (blodprøver viser sjelden riktig resultat når de er så små), og få råd i forhold til det å prøve ut en melkefri diett. Du må ikke kutte ut melk før du har fått tatt prøver, fordi prøvene da kan vise feil resultat. 

No har ikkje barnet mitt laktoseintoleranse, så kan kun svara for meg sjølv.

Eg vert skikkeleg laus i magen, og sterke luftsmerter, sjølv om det ikkje er luft,  men typiske diarésmertar.

Eg kan ete litt mjølkeproduktar, men ikkje mykje før eg vert dårleg. 

Gul ost som Norveiga og Jarlsberg går heilt fint, men må vere forsiktig med vanleg mjølk og yoghurt.  Kokt mjølk i mat går fint, og eg kan og ete rømme/creme fraiche.

min gutt har dette, men han tåler mer nå enn før.  Begynte å tåle mer nå i sommer.

Han hadde symptomer som oppblåst mage, masse luft, løs og hyppig avføring som luktet gjær-spy-aktig, mage smerter, utslett i blant, og gulping.

Nå har han smerter og veksling mellom løs og steinhard avføring om han får for mye melk.

Først kuttet jeg alt av melk og innførte litt og litt for å se hvor mye han tålte og evt hva han helst ikke bør ha.

Han får fortsatt laktosefri lettmelk eller rismelk å drikke og svært sjelden prim/brunost og iskrem. Han tåler fint hvitost, ost, melk i middag osv nå... og en yogurt i ny og ne.

Takk for svar jenter :-).. Har vært hos lege for å ta blodprøver, men får ikkje svar før om ei ukes tid tenker eg.. Trur og legen ville teste han for cøliaki! Men utifra dei symptoma som dere lister opp her, så ligner dette veldig mye på laktoseintolerans..

Smooshkin skrev:
Takk for svar jenter :-).. Har vært hos lege for å ta blodprøver, men får ikkje svar før om ei ukes tid tenker eg.. Trur og legen ville teste han for cøliaki! Men utifra dei symptoma som dere lister opp her, så ligner dette veldig mye på laktoseintolerans..

Bare husk at laktoseintoleranse og melkeproteinallergi er to helt forskjellige ting :) Ved laktoseintoleranse tåler man laktoseredusert melk og noen tåler også yoghurt, ost osv som sagt over her. Ved melkeproteinallergi kan man ikke ha noen form for melkeprodukter i det hele tatt (eller produkter som inneholder noen form for melkeprotein). 
Cøliaki symptomene er ofte ganske lik de som ved melkeallergi, så flott at legen har tatt den prøven også. Bare vær obs på at den blodprøven tar 6-8 uker å få svar på, vi venter fortsatt på svar på snuppa sin.

*Becca* skrev:

Smooshkin skrev:

Bare husk at laktoseintoleranse og melkeproteinallergi er to helt forskjellige ting :) Ved laktoseintoleranse tåler man laktoseredusert melk og noen tåler også yoghurt, ost osv som sagt over her. Ved melkeproteinallergi kan man ikke ha noen form for melkeprodukter i det hele tatt (eller produkter som inneholder noen form for melkeprotein). 
Cøliaki symptomene er ofte ganske lik de som ved melkeallergi, så flott at legen har tatt den prøven også. Bare vær obs på at den blodprøven tar 6-8 uker å få svar på, vi venter fortsatt på svar på snuppa sin.

Ja har lest mye om begge deler:-) Eg fekk svar på cøliakiprøvene mine etter ca 1 1/2 veke eg..

Back
Topp