Noen med peiling på rasekatter?

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Vi vurderer å skaffe oss raskekatter. Vi vil ikke ha gatemiksede kattunger, vi vil gjerne vite hva vi får, og betaler gjerne for det. Men det vi ikke vet, er hvilken rase vi skal velge. Vi vil gjerne ha 2 jenter som ikke krever for mye pelsstell, ikke røyter for mye, trenger ikke å være de verste mtp allergikere, og som er kosete og snille. 

Vi vet heller ikke om vi skal velge inne- eller utekatter. Det er fordeler og ulemper med begge deler. 

Hjelp anyone? 

Har ikke peiling på forskjellige katteraser mtp hvilken som er til å anbefale eller ikke..
Men må få si at bengal kattene er nydelige da 

Sender deg en pm 

Britisk korthåret er en veldig allergivennlig katterase! :) Min far er super allergisk, men tåler denne katterasen bra. Den røyter, men ikke veldig ekstremt :)

Drømmeren skrev:
Har ikke peiling på forskjellige katteraser mtp hvilken som er til å anbefale eller ikke..
Men må få si at bengal kattene er nydelige da 

Det er de! Men tror de er veldig aktive og krevende 

permanenta skrev:
Britisk korthåret er en veldig allergivennlig katterase! :) Min far er super allergisk, men tåler denne katterasen bra. Den røyter, men ikke veldig ekstremt :)

Takk for tips! Skal lese litt om denne 

Jeg har en katt som er blanding av burmeser og ragdoll. Og jeg ville ikke valgt hel raset burmeser, min katt er veldig utpreget burmeser i sin personlighet og han er krevende:p Hihi Og er nå 5 år og fortsatt ikke veldig oppdragen av seg, om det ikke passer da:) Men ragdoll er en utrolig nydelig rase og i følge dyrlegen en mye roligere rase:) Men det morsomste med min katt er jo at han er veldig spesiell, han sitter når jeg sier sitt, han elsker barn overalt, og hopper gjerne opp til ett-toåringen for å kose. Om de drar i ører, lugger osv så ligger han der å bare koser. Og er veldig kosen av seg, ligger mer en gjerne på fanget. Les deg litt opp om rasene å se hva som passer til deres familie:)

Siameser er veldig krevende, men kontaktsøkende og huslige katter, men de mjauer og styrer på.

Hellig Birma har jeg hørt mye fint om, det samme med Maine Coon og Ragdoll. 

Du kan sjekke ut disse rasene.

Ser også flere oppdrettere av Abyssiner og Somali har barn, så da er de sikkert barnevennlige. 

Sibirkatter er flotte, de har jeg litt erfaringer med. NYDELIGE katter med godt gemytt. 

Mange fine raser.

Du kan jo også sjekke ut perser, burmeser, tyrkisk angora, britisk korthår og norsk skogkatt :)

Les deg opp, ta kontakt med oppdrettere, og dra på besøk for å få et inntrykk :) Utorlig mange fine katter. Sibirkatt og Tyrkisk angora er bare nydelige!

Ville styrt unna Bengal katt hvis du ikke er erfaren med katter. :) De er krevende, og kan ikke sammenlignes med en vanlig huskatt. :) De er nydelige, men ikke en førstegangskatt.

Vi har fem(!) maine coon, de er veldig snille og gode... Men røyter og krever litt pels stell ;) har hatt bengaler, helt herlige vesener.... Men litt ville på en måte:) våre katter går inn og ut som de vil, men må være inne på natt... Bor tett ved skog og langt unna hoved vei. Kanskje ikke de mest kosete, men våre har hatt veldig bra oppdrettere, så de er ganske klengete:) snille og trofaste katter:0)

Vil absolutt anbefale Maine Coon, selv om de er langhårete og krever noe pelsstell. Til tross for at de er langhårete er de også en av katterasene som er lavallergikatt. Vi grer pusen vår ca en gang i uken, litt avhengig av årstid. Hun elsker å være ute, men går aldri mer enn 100 meter fra huset.
Med en Maine coon får du det beste av en katt med masse egenskaper fra hund! Mannen min likte ikke katter noe spesielt før jeg overtalte han til å få en Maine Coon. Nå er han helfrelst. Den går for å være den mest intelligente katterasen og elsker å "prater" med sine eiere. Veldig nysgjerrige og skal få med seg alt som skjer. Også blir de kjempestore, vår hunnkatt er 7,5 kilo mens hankatter kan bli opptil 12 kilo.
Jeg er oppvokst med huskatt og ikke et vondt ord om huskatter. Men med en rasekatt får du de egenskapene du vil ha, og betaler selvfølgelig for det.

charnelle skrev:
Vil absolutt anbefale Maine Coon, selv om de er langhårete og krever noe pelsstell. Til tross for at de er langhårete er de også en av katterasene som er lavallergikatt. Vi grer pusen vår ca en gang i uken, litt avhengig av årstid. Hun elsker å være ute, men går aldri mer enn 100 meter fra huset.
Med en Maine coon får du det beste av en katt med masse egenskaper fra hund! Mannen min likte ikke katter noe spesielt før jeg overtalte han til å få en Maine Coon. Nå er han helfrelst. Den går for å være den mest intelligente katterasen og elsker å "prater" med sine eiere. Veldig nysgjerrige og skal få med seg alt som skjer. Også blir de kjempestore, vår hunnkatt er 7,5 kilo mens hankatter kan bli opptil 12 kilo.
Jeg er oppvokst med huskatt og ikke et vondt ord om huskatter. Men med en rasekatt får du de egenskapene du vil ha, og betaler selvfølgelig for det.

Vil gjerne legge til at de er veldig snille og tålmodige med barn :) ene hannkatten vår er 7,5 kg og bare tre år... Først nå han har begynt å legge seg ut.... De vokser til de er 4-5 år :0) Våre elsker også å være ute, veldig flinke jegere, og må si det er deilig å slippe kattedo inne :0)

Vi har siameser. Nydelige vesner! Men de prater UTROLIG mye (!!!), vår er ekstremt kosete og kan godt kose med deg selv om du ikke vil kose. Jentungen ler seg skakk av pusen vår sin mjauing, som bare kan beskrives som om en mann hadde kledd på seg kattekostyme og mjauet! Uansett, lykke til med valget :-)

Tusen takk for alle svarene! Da har jeg i alle fall denne tråden å se litt etter når vi kommer så langt. Tror vi venter til etter jul i alle fall :) 

Sender deg en PM :)

russian blue. allergivennlige katter. dobbel pels, nydelige å se på. grasiøse katter. eneste som kan være litt slitsomt med dem er at de liker å kose rundt halsen, altså som en pels. så de er sjelden kosekatter som sitter på fanget ;-)

Back
Topp