Noen med peiling på barnehager?

VioAur<3

Elsker forumet
August 2018
Vi har kjøpt hus i en annen kommune og har dermed barnehageplassen i 3 mnd fra flyttedato. Jeg har søkt plass i ny bhg, men spørs om det blir ledig før høsten. Det jeg lurer på er om jeg kan flytte adressen til barnet (og min) til mamma som bor der vi flytter fra, for at frøkna kan beholde sin plass (og jeg som gjerne vil beholde helsesøster :p ) ? Vi begge jobber i nærheten av der vi bor nå, så levering går fint:)

Hvorfor får du kun beholde den i 3mnd? Man kan jo velge barnehage fritt, selv utenfor hjemkommune...

Hvorfor får du kun beholde den i 3mnd? Man kan jo velge barnehage fritt, selv utenfor hjemkommune...
Nei man kan ikke det. Flytter man ut av kommunen har man ikke rett på bhg plass i den kommunen man flyttet fra lenger. Det er fordi de skal kunne ta inn barn som har stått på venteliste

Til ts: jeg vet ikke svaret på spm ditt, men vet at skilte foreldre der den ene parten bor i kommunen barnet har bhg/skole i så kan barnet fortsette der det har gått

Nei man kan ikke det. Flytter man ut av kommunen har man ikke rett på bhg plass i den kommunen man flyttet fra lenger. Det er fordi de skal kunne ta inn barn som har stått på venteliste

Til ts: jeg vet ikke svaret på spm ditt, men vet at skilte foreldre der den ene parten bor i kommunen barnet har bhg/skole i så kan barnet fortsette der det har gått
Da går det nok sikkert, men spørs om samvittigheten min tillater det:/

Det er forskjell fra kommune til kommune
Her kan man det

Bet ikke om det er så lurt å sette barnas bosted p9 ett annet sted enn foreldrene. Da bor dere ikke sammen på papiret og jeg ville nok undersøkt hva det vil ha å si..

Jeg kjenner noen som satte far og sønns adresse ett annet sted for å få han inn på den skolen de ønsket (som også var nærmest), så da burde det funke med bhg også.. vil jo uansett bare bli for en kort periode, til dere får barnehageplass der dere bor?

Jeg kjenner noen som satte far og sønns adresse ett annet sted for å få han inn på den skolen de ønsket (som også var nærmest), så da burde det funke med bhg også.. vil jo uansett bare bli for en kort periode, til dere får barnehageplass der dere bor?
Ja det er bare for en kort periode :) men nå man melde til nav osv? Jeg skal jo ikke ha noen stønader, vil bare ha muligheten til å ha hun i bhg litt lenger:p

Ungene her beholdt bhg sin. Den var privat da. Trodde at når man hadde plass , så mistet ingen den .

Har de sakt det er stor pågang?

Jeg vet om de som har fått problemer i ytterkant av Oslo da de prøvde seg på noe slikt. Tullete egentlig for barnehagen hadde ikke full dekning. Slik det var før var de i alle fall ganske oppmerksom på den type problematikk i bydelene som grenser til Akershus. Det er vel der foreldre var mest tilbøyelige til å prøve å beholde plassen.

Venninnen min fikk iallfall beskjed om at hun måtte «bevise» at hun og ungene bodde hos far. De kunne jo heldigvis det, fordi de pusset opp huset de hadde kjøpt og bodde i sokkel hos far. Men hadde de bare gjort det for barnehagen ville de jo hatt et problem.

Ungene her beholdt bhg sin. Den var privat da. Trodde at når man hadde plass , så mistet ingen den .

Har de sakt det er stor pågang?
Fordelen med privat barnehage. Helt opp til dem hvordan de vil praktisere og alle jeg har hørt om lar barna fortsette. Vi ble skikkelig skuffet da vi endte med offentlig barnehage i Oslo nettopp på grunn av den situasjonen trådstarter har havnet i. Har ingenting å si om det er stor pågang eller ikke. Hender de gjør unntak for barn som har type fire-fem måneder igjen til skolestart, men sjelden ellers.

Vet om flere her jeg bor hvor den ene har opprettet en postboks adresse i den gamle bostedskommunen hvor barna har barnehageplass og den andre har meldt flytting til ny kommune frem til oppstart i ny barnehage. Det har gått helt fint.

Jo det kan man, min mellomste gikk i to forskjellige og ingen ba oss om å slutte.

Ja det er vel forskjellig fra kommune til kommune.

Her må det isåfall ikke være barn på venteliste hvis man skal få fortsette.

Bør vel også nevnes at min sønn står på venteliste pr.nå på barnehagen til storesøster aom er i akershus, vet det er noen som har flytta (har snakka med de) men de velger å beholde plassen pga jobb så vår sønn får ikke plass, så dette er tydeligvis forskjellig fra barnehage til barnehage også[emoji17]

Bør vel også nevnes at min sønn står på venteliste pr.nå på barnehagen til storesøster aom er i akershus, vet det er noen som har flytta (har snakka med de) men de velger å beholde plassen pga jobb så vår sønn får ikke plass, så dette er tydeligvis forskjellig fra barnehage til barnehage også[emoji17]
Oi, det trodde jeg ikke var lov.

Men det blir jo forskjell her også hvis en bhg har venteliste og en annen ikke, men at de har lov til det skjønner jeg ikke...

Back
Topp