Noen med Huawei her?

Min datter har. Er godt fornøyd. Bedre batteri på den enn på min helt nye Samsung 9+. Det er jeg litt sur for faktisk...

Jeg har mate 10 pro. Fantastiske bilder og batteri som varer bortimot to dager. Super fornøyd [emoji4]

Jeg ville aldri kjøpt noe annet enn iPhone.

Men om du skal ha en Android ville jeg heller gått for noe koreansk (som Samsung) eller japansk. Huawei har sterke bånd til kinesiske myndigheter og legger inn kode på telefonene som gjør at kinesiske myndigheter kan tracke alt du gjør. Alt du søker på osv.

https://searchsecurity.techtarget.c...-Factors-to-consider-before-buying-Chinese-IT

Husk at når noe er billig og du får mye for pengene «betaler» du på andre måter. Forøvrig «betaler» du også for Android som lages av Google ved at Google tracker alt du gjør også.
Og det gjelder alle Android-mobiler (også Samsung)

Men om du skal ha en Android ville jeg heller gått for noe koreansk (som Samsung) eller japansk. Huawei har sterke bånd til kinesiske myndigheter og legger inn kode på telefonene som gjør at kinesiske myndigheter kan tracke alt du gjør. Alt du søker på osv.

https://searchsecurity.techtarget.c...-Factors-to-consider-before-buying-Chinese-IT

Husk at når noe er billig og du får mye for pengene «betaler» du på andre måter. Forøvrig «betaler» du også for Android som lages av Google ved at Google tracker alt du gjør også.
IPhone vil jeg ikke ha, da må jeg begynne på nytt med alt innhold i feks migrene-appen osv...

Da tror jeg heller at jeg holder meg til Sony altså, da vet jeg hva jeg får [emoji13]

Barnet vårt har den, og er superfornøyd - vurderer den neste gang

Har en P10, superfornøyd! Hadde iPhone i alle år og anger ikke på at jeg byttet :) fantastiske bilder og veldig bra batteri!

Jeg gikk fra samsung til huawei. Ble frelst. Har huawei p10 nå, lyst på huawei p20 pro men tull å kjøpe når min fortsatt er som ny.

https://www.aftenposten.no/norge/i/rM0vl/Apple-overvaker-deg

Apple har ikke helt rent mel i posen heller da om man skal tenke overvåking så da kan man ikke ha iPhone heller

Vurderer også Huawei nå men samtidig så elsker jeg Sony så syns det er vanskelig å skulle bestemme meg selv.

Søstera mi hadde nettopp fått seg huawei og liker den utrolig godt ihvertfall [emoji4]

https://www.aftenposten.no/norge/i/rM0vl/Apple-overvaker-deg

Apple har ikke helt rent mel i posen heller da om man skal tenke overvåking så da kan man ikke ha iPhone heller
Den artikkelen er fra 2010, og Apple lagrer ikke lenger slike data sentralt, kun lokalt på din telefon. I motsetning til Android. Google eier Android og tjener penger på å selge brukerdata om deg til annonserer. Apple gjør ikke det. De tjener penger på å selge deg produkter og apper i stedet, så de har ikke noe økonomisk å hente på å samle inn og lagre brukerdata. I motsetning til Google som «gir bort» Android «gratis» til Samsung, Sony, Huawei osv. Derfor er de telefonene billigere i forhold til hardware enn Apple sine telefoner. Til gjengjeld betaler man med brukerdata. Akkurat som Facebook.

Huawei legger i tillegg inn kode som innhenter data til kinesiske myndigheter. Apple (og Google for den saks skyld) utleverer ingenting til amerikanske myndigheter

Den artikkelen er fra 2010, og Apple lagrer ikke lenger slike data sentralt, kun lokalt på din telefon. I motsetning til Android. Google eier Android og tjener penger på å selge brukerdata om deg til annonserer. Apple gjør ikke det. De tjener penger på å selge deg produkter og apper i stedet, så de har ikke noe økonomisk å hente på å samle inn og lagre brukerdata. I motsetning til Google som «gir bort» Android «gratis» til Samsung, Sony, Huawei osv. Derfor er de telefonene billigere i forhold til hardware enn Apple sine telefoner. Til gjengjeld betaler man med brukerdata. Akkurat som Facebook.

Huawei legger i tillegg inn kode som innhenter data til kinesiske myndigheter. Apple (og Google for den saks skyld) utleverer ingenting til amerikanske myndigheter
Sier dem ja men stoler ikke spesielt på dem
https://www.digi.no/artikler/apple-skylder-pa-feil-i-programvaren/204435

Også en eldre artikkel men er fordi det har hvert rimelig stille om dette de siste årene, men kan ikke se at så mye egentlig har endret seg.

Så fins vel nesten ingen smarttelefon man kan kjøpe om man skal tenke på slike ting.

Sier dem ja men stoler ikke spesielt på dem
https://www.digi.no/artikler/apple-skylder-pa-feil-i-programvaren/204435

Også en eldre artikkel men er fordi det har hvert rimelig stille om dette de siste årene, men kan ikke se at så mye egentlig har endret seg.

Så fins vel nesten ingen smarttelefon man kan kjøpe om man skal tenke på slike ting.

https://fieldguide.gizmodo.com/why-choosing-between-android-and-ios-still-matters-1822976032

Denne er fin og forklarer det bra. De har helt forskjellig businessmodell. Apple har ikke noe økonomisk å hente på å lagre og spre brukerdata, mens Google og Facebook lever av det. Apple lever av å selge telefoner, nettbrett, datamaskiner, klokker og i tillegg tar de 30% av summen for apper. Derfor tester de også alle apper før de koer i App Store som fører til mye større sikkerhet for sluttbrukeren (dette er også nevnt i artikkelen). Med Android og Google Play er «alt lov» som betyr at faren for sikkerhetshull, hacking og virus blir mye større også.

Jeg er nok litt over snittet interessert i disse tingene. Jeg har blant annet lært meg en del Swift, som er koden som brukes til å skrive apper til iOS. Og har satt meg inn i arkitekturen og oppbygningen til både iOS og Android. Jeg har også hatt en Android-telefon for å teste og sammenligne. Brukte den som eneste telefon i ett år før jeg gikk tilbake til iPhone.

Noe annet som er svært interessant er at siden Apple lager både hardware (produktet) og operativsystemet, har 96% av alle mennesker som eier en iPhone nyeste oppdatering av operativsystemet. Tilsvarende tall for de med Android-telefon er 8%! Det skyldes selvfølgelig kvantiteten, kjempemange forskjellige produsenter som hver laget mange forskjellige telefoner. Android må tilpasses og kompiletes for hver neste modell, på grunn av forskjellig skjermoppløsning g mye annet. Produsentene av telefonene, som Sony, for eksempel, har ingenting økonomisk å hente på å slipp Android-oppdateringer til telefoner de har solgt og allerede tjent penger på, og fortsetter derfor ikke oppdateringer i lengre tid.

Hvorfor er Apple forskjellig der? Jo! Fordi de tjener penger på at du bruker telefonen. Mest via app-kjøp (kjøper du en app til 10 kr tjener de 3 kr), men også dersom du har kjøpt ekstra lagringsplass i iCloud, eller dersom du abonnere på Apple Music osv. Derfor er de interessert i at du skal beholde telefonen din og være fornøyd med den.

Men for Samsung, Sony, Huawei, er det mer å hente på at du vil kjøpe ny telefon hvert år.

Forretningsmodellen har mye å si, både for telefonprodusentene og for de som lager operativsystemet. Det har sltså sine fordeler at Apple lager begge deler for iPhone. Operativsystemet er skreddersydd nettopp for iPhone. Mens Android er ikke skreddersydd for en bestemt Samsung- eller Sony- eller Huawei-modell, selv om telefonprodusentene legger sine bloatware oppå operativsystemet som ligger i bunn.

I mine øyne er det derfor mye som er problematisk med Android-telefoner. Apple har jeg tillit til

Så fint vi er forskjellige, for meg er det uaktuelt med iphone.

Jeg gikk fra One plus til huawei P9 for 1,5 år siden og er veldig fornøyd. Har vært innom Samsung tidligere også, og har egentlig vært glad i alle telefonene.
Jeg valgte å bytte til Huawei pga prisen, da jeg ikke ønsker bruke like mye penger på telefon som jeg gjorde tidligere. Og jeg må innrømme at kvaliteten ikke er noe sårligere på Huawei vs Samsung i mine øyne.

God batteritid (nå etter 1,5 år lader jeg hver natt), gode bilder og telefonen ligger godt i hånden.
Tommel opp fra meg, jeg anbefaler den lett videre til mine venner ;)

Vurderer også Huawei nå men samtidig så elsker jeg Sony så syns det er vanskelig å skulle bestemme meg selv.

Søstera mi hadde nettopp fått seg huawei og liker den utrolig godt ihvertfall [emoji4]
Ja jeg digger også Sony, så vanskelig det her.
Min er 2.5 år gammel nå, og merker at den snart må byttes ut. Nettverket detter ut innimellom, må skru tlf av og på for at rotasjonen på skjermen skal funke, batteriet tømmes fortere, bruker tid på å laste sider osv..

Så jeg må iallfall begynne å kikke...

Jeg spurte på telenor-utsalg i dag, ang det her. De hadde ikke fått noe info om at dette ble gjort med mobiler som ble solgt i Norge.

Men. Man vet jo aldri. Det gjelder vel mye forsåvidt.

Jeg spurte på telenor-utsalg i dag, ang det her. De hadde ikke fått noe info om at dette ble gjort med mobiler som ble solgt i Norge.

Men. Man vet jo aldri. Det gjelder vel mye forsåvidt.
Det er jo hemmelig og ikke noe Kina og Huawei vil skal komme ut. Det ble oppdaget av noen hackere. Forsåvidt ikke noe selgere er oppdatert på heller, de har ofte ikke så stor oversikt over slike ting. Det er jo ikke som om Telenor sier til Huawei: «fint om det tar bort overvåkningen på telefonene vi kjøper av dere» for offisielt er det ikke noe overvåking. Litt som å si til russerne «fint om dere slutter å sende spioner hit». «Hvilke spioner?»

Back
Topp