Noen med fibromyalgi her?

Følger med her jeg! Interessant tråd :)
Ja. Magesmerter og utmattelse fra 16 års alder. Påfølgende muskelverk i rygg og nakke som senere slo ut i kraftig hodepine, deretter dårlig søvn og søvnmangel. Etterfulgt av mer muskel og leddsmerter som spredde seg i kroppen, evig verk som var der konstant. Influensafølelse i kroppen, kvalme og ekkel klump i halsen følelse. Aldri uthvilt og konstant sliten. Vart også utslått og liggende på sofaen etter bare litt fysisk aktivitet, der det tok flere dager å komme seg litt i gang igjen. Var flere ganger til legen og tok mange prøver, og fikk beskjed om å dra hjem å hvile. Følte ikke jeg gjorde annet. Var jeg i aktivitet vart det verre og jeg var dobbelt så sliten. Kom derfor i en ond sirkel der jeg ikke fant noen god balanse mellom hvile og aktivitet.
Det skulle ta ti år med legebesøk og plager og ikke minst smerter før jeg endelig "ble hørt" og sendt videre til utredning hos revmatalog. Der skåret jeg på 18 av 22 triggerpunkt på undersøkelsen og det var ingen tvil om at det er fibromyalgi som plager meg. Jeg og fastlegen min er enig om at dette er en diagnose av livets utfordringer og belastninger jeg har stått ovenfor, og ingen sykdom. Og at målet mitt skal være å leve så godt som mulig med fibromyalgien og etterhvert komme vertfall 50% tilbake i arbeidslivet. Jeg tar en dag om gangen og priser meg lykkelig for alle fremskritt og gode dager:)
 
Ja. Magesmerter og utmattelse fra 16 års alder. Påfølgende muskelverk i rygg og nakke som senere slo ut i kraftig hodepine, deretter dårlig søvn og søvnmangel. Etterfulgt av mer muskel og leddsmerter som spredde seg i kroppen, evig verk som var der konstant. Influensafølelse i kroppen, kvalme og ekkel klump i halsen følelse. Aldri uthvilt og konstant sliten. Vart også utslått og liggende på sofaen etter bare litt fysisk aktivitet, der det tok flere dager å komme seg litt i gang igjen. Var flere ganger til legen og tok mange prøver, og fikk beskjed om å dra hjem å hvile. Følte ikke jeg gjorde annet. Var jeg i aktivitet vart det verre og jeg var dobbelt så sliten. Kom derfor i en ond sirkel der jeg ikke fant noen god balanse mellom hvile og aktivitet.
Det skulle ta ti år med legebesøk og plager og ikke minst smerter før jeg endelig "ble hørt" og sendt videre til utredning hos revmatalog. Der skåret jeg på 18 av 22 triggerpunkt på undersøkelsen og det var ingen tvil om at det er fibromyalgi som plager meg. Jeg og fastlegen min er enig om at dette er en diagnose av livets utfordringer og belastninger jeg har stått ovenfor, og ingen sykdom. Og at målet mitt skal være å leve så godt som mulig med fibromyalgien og etterhvert komme vertfall 50% tilbake i arbeidslivet. Jeg tar en dag om gangen og priser meg lykkelig for alle fremskritt og gode dager:)
Huff,høres fælt ut :-o

Finnes det flere grader av dette?

Jeg har i mange år levd med smerter i kroppen, er hypermobil og vært utredet for bechterev (som jeg ikke har) men det stod myalgi i papirene mine fra revmatismesykehuset. Ble henvist dit etter en mr som viste betennelse i bekkenleddene etter første fødsel for snart 7 år siden.

Jeg går jevnlig til osteopat for å myke opp stive muskler og ledd, men det var mye sykdom hos oss i februar, og det gikk to mnd mellom to behandlinger (pleier å ha to i mnd). Så nå har jeg vært innmari stiv og støl og øm de siste ukene, selv med en behandling rett før påske og en nå på onsdag. Skal til uka igjen.

Knaker og knirker i kroppen, og er veldig stiv og vondt i rygg og bekken hver morgen.

Nå har jeg i tillegg fått så mange såre felter i huden. Disse feltene flytter seg rundt på kroppen. Noen steder vare de lenger enn andre.
En brennende følelse.

En av mine kollegaer på jobb har fibromyalgi, og da jeg nevnte for henne dette med huden sa hun at hun hadde det akkurat likt. Så derfor lurer jeg på om det kan være noe i det?

Kan det være årsaken til alle mine vondter også?

Men jeg kan fint jobbe, og har ikke disse lammende smertene som jeg har hørt flere har.
 
Ja, jeg.

Må vel begynne med å si at jeg har vært aktiv i idrett helt frem til 20-årene, men allerede i tenårene merket jeg at noe var "feil".
Når jeg ledsaget min mor og hun holdt meg i armen, hadde jeg alltid vondt der hun holdt. Ikke holdt hun hardt heller.
Det ble vurdert som diagnose allerede for 12 år siden, men i og med at jeg har hypermobile ledd i tillegg, "ødela" det for diagnosen.
Heldigvis fikk jeg en oppegående lege da vi flyttet som henviste meg til spesialist, og har hatt diagnosen de siste 6 årene.

Tidlig begynte verkingen i kroppen. Som når man har influensa/febervondt i kroppen, det verket, mest i armer og bein, men i løpet av få år, også i rygg og mage.

Også sliten.... jeg føler meg så godt som aldri uthvilt. kan relateres til oppvåkningene på natten.
Jeg sliter med at jeg til tider kan være ekstremt distré, sånn type ekstremt. (Jeg er normalt en veldig ordentlig person med ting på stell). Jeg glemmer ord, og "stopper opp" i setninger, fordi jeg mister ordene jeg skulle si.
Jeg har søvnproblemer og sover dårlig, på en god natt er jeg "bare" våken ca 5 ganger.
Det virker som om jeg har mageproblemer som kan relateres til fibroen også (ibs kan være noe som følger med)
Overganger i sesonger er vonde, begge veier. Mye stivhet og smerter i føtter og hender om morgenen, særlig når det svinger mellom kaldt og varmt.
Har klart meg uten medisiner lenge, og har vært i veldig god for under svangerskapene.
Jeg trigger på sukker, så dette har jeg valgt å kutte ut eksessiv bruk (godis i helgene osv.) Det er rett og slett ikke verdt det.

Jeg har merket at etter jeg fylte 30 har fibroen vært hissigere, og jeg får oftere "anfall". Da verker det i hele kroppen, og jeg må legge meg nedpå og ta smertestillende og vente det ut.
De siste månedene har jeg måttet ta smertestillende for å få såpass smertefri at jeg får sove.

Dette ble en veldig lang avhandling, og det ser mye verre ut enn det egentlig er. Jeg vet at jeg kommer til å bli verre med årene, noe som har gjort at jeg har måttet revurdere karrierevalg bl.a.

Bare å spørre om det lures på noe, evt sende en pm. Jeg har ingen problem med å snakke om det =)
 
Ja jeg har! Begynte som smått i 7-8 årsalderen. Da husker jeg har ryggen og knærne verket hvis jeg gikk for lenge eller satt lenge og lekte på gulvet. Etterhvert har smerten økt på og spredd seg til flere ledd. Stivheten kom vel i 8-9. Klasse hvis jeg ikke husker feil. I 2010(?) var jeg 24 og fikk svineinfluensaen rett etter sommeren. Fikk den veldig kraftig med store smerter i hele kroppen. Etter det var kroppen min totalt utmattet. Har ikke komt meg etter det. Før var det altså "bare" smerter, men så kom utmattelsen. På det værste sov jeg hele dager med unntak av litt mat, så gikk jeg å la meg og sov hele natten og våknet utslitt. Nå er utmattelsen komt seg litt, men er til tider sengeliggende.
Fikk påvist FM av Revmotolog i 2011. Enkelte mener jeg har en revmatologisk sykdom i tillegg siden jeg har så mye betennelser i kroppen. Betennelser i kroppen er visst ikke en del av symptomene på FM.

I dag har jeg disse symptomene:
-Smerter i så og si alle muskelfester(knær, rygg, fingre, kjeve etc)
- Stivhet
- Brennende smerte som forflytter seg.
- Utmattelse
-Dårlig søvnkvalitet
- Hodepine
- Feberfølelse
- Hjernetåke
-Glemsomhet/Dårlig konsentrasjon
- Tørre slimhinner
- Irritabel tarm
- Kvalme
- Synsforstyrrelser
- Sensitiv blære
- Fingre som låser seg.

Flere av symptomene forverres ved værskifte. Hvit mel og sukker forverrer også symptomene.

Revmatologen sa jeg hadde veldig lav smerteterskel. Jeg har alltid trodd at jeg har høy smerteterskel siden jeg må tåle så mye smerte, så jeg ble skikkelig såret når han sa det. Jeg har alltid trodd at det å ha lav smerteterskel vil si at man er ekstra pysete. Revmatologen sa at det ikke stemmer. Har man lav smerteterskel så opplever man mer smerte enn del som er vanlig. Man opplever og smerte ved ting som normalt sett ikke skal være smertefull. Har man FM så er man altså høysensitiv. Kjenner meg vel veldig igjen i det ja;)
 
Ja jeg har! Begynte som smått i 7-8 årsalderen. Da husker jeg har ryggen og knærne verket hvis jeg gikk for lenge eller satt lenge og lekte på gulvet. Etterhvert har smerten økt på og spredd seg til flere ledd. Stivheten kom vel i 8-9. Klasse hvis jeg ikke husker feil. I 2010(?) var jeg 24 og fikk svineinfluensaen rett etter sommeren. Fikk den veldig kraftig med store smerter i hele kroppen. Etter det var kroppen min totalt utmattet. Har ikke komt meg etter det. Før var det altså "bare" smerter, men så kom utmattelsen. På det værste sov jeg hele dager med unntak av litt mat, så gikk jeg å la meg og sov hele natten og våknet utslitt. Nå er utmattelsen komt seg litt, men er til tider sengeliggende.
Fikk påvist FM av Revmotolog i 2011. Enkelte mener jeg har en revmatologisk sykdom i tillegg siden jeg har så mye betennelser i kroppen. Betennelser i kroppen er visst ikke en del av symptomene på FM.

I dag har jeg disse symptomene:
-Smerter i så og si alle muskelfester(knær, rygg, fingre, kjeve etc)
- Stivhet
- Brennende smerte som forflytter seg.
- Utmattelse
-Dårlig søvnkvalitet
- Hodepine
- Feberfølelse
- Hjernetåke
-Glemsomhet/Dårlig konsentrasjon
- Tørre slimhinner
- Irritabel tarm
- Kvalme
- Synsforstyrrelser
- Sensitiv blære
- Fingre som låser seg.

Flere av symptomene forverres ved værskifte. Hvit mel og sukker forverrer også symptomene.

Revmatologen sa jeg hadde veldig lav smerteterskel. Jeg har alltid trodd at jeg har høy smerteterskel siden jeg må tåle så mye smerte, så jeg ble skikkelig såret når han sa det. Jeg har alltid trodd at det å ha lav smerteterskel vil si at man er ekstra pysete. Revmatologen sa at det ikke stemmer. Har man lav smerteterskel så opplever man mer smerte enn del som er vanlig. Man opplever og smerte ved ting som normalt sett ikke skal være smertefull. Har man FM så er man altså høysensitiv. Kjenner meg vel veldig igjen i det ja;)
Takk for god forklaring.

Jeg tok en del prøver med tanke på revmatisme, men alle var negative. Så da er det nok ikke det.

Jeg skal til nevrolog om to uker :)
 
Takk for god forklaring.

Jeg tok en del prøver med tanke på revmatisme, men alle var negative. Så da er det nok ikke det.

Jeg skal til nevrolog om to uker :)
Hm, så rart:/ Har vel heller aldri fått noen svar(blodprøver) som tilsier at jeg skal ha revmatisme, men jeg har vevstypen, så kanskje det er det du må ha? Håper virkelig du finner ut av det. Slitsomt å gå lenge uten en diagnose. Får man en diagnose, så kan man iallfall prøve å finne riktig behandlingsmetode.
 
Hm, så rart:/ Har vel heller aldri fått noen svar(blodprøver) som tilsier at jeg skal ha revmatisme, men jeg har vevstypen, så kanskje det er det du må ha? Håper virkelig du finner ut av det. Slitsomt å gå lenge uten en diagnose. Får man en diagnose, så kan man iallfall prøve å finne riktig behandlingsmetode.
Er det den hla-b27 du tenker på som er rett vevstype? For den har jeg tatt to ganger, negativ begge gangene..

Akkurat nå er jeg ikke plaget. Varte en mnds tid. Vært ganske fraværende nå. Spent på om det vil komme igjen på et tidspunkt.

Jeg fungerer jo som vanlig, selv når det står på, selv om det er sårt og vondt når det blir gnisset mot.

Men men. Blir spennende å høre.
De skal ta en nerveledningsundersøkelse og se hvordan føringen er i nervebanene har jeg skjønt
 
Ja, jeg har det, men akkurat nå har jeg for mye smerter til å orker å skrive så mye, så jeg for skrive når jeg er bedre. Skal ta smertestillende etter å ha kjørt ungene på skolen så det hjelper kanskje
 
Er det den hla-b27 du tenker på som er rett vevstype? For den har jeg tatt to ganger, negativ begge gangene..

Akkurat nå er jeg ikke plaget. Varte en mnds tid. Vært ganske fraværende nå. Spent på om det vil komme igjen på et tidspunkt.

Jeg fungerer jo som vanlig, selv når det står på, selv om det er sårt og vondt når det blir gnisset mot.

Men men. Blir spennende å høre.
De skal ta en nerveledningsundersøkelse og se hvordan føringen er i nervebanene har jeg skjønt
Hm, det vet jeg faktisk ikke. Tok blodprøven når jeg var barn.

Selv om du ikke blir plaget hele tiden, så er det nok lurt å bli sjekket skikkelig. Kan godt hende det er noe nevrologisk ja. Lykke til med utredning:)
 
Hm, det vet jeg faktisk ikke. Tok blodprøven når jeg var barn.

Selv om du ikke blir plaget hele tiden, så er det nok lurt å bli sjekket skikkelig. Kan godt hende det er noe nevrologisk ja. Lykke til med utredning:)
Ja nå har jeg hatt en sånn brennende følelse på deler av tunga i et par-tre dager, med en blemme. Kjennes ut som jugeblemme, men det pleier da ikke vare så lenge....

Greit å få ta en sjekk. Selv om Osteopaten min ikke tror de vil finne noe der. Han mener jeg da ville hatt andre symptomer også. Men vi får nå se :)
 
Drar opp denne litt igjen.
Jeg har hatt smerter og plager siden jeg var 14-15 år. For 3 år siden så fikk jeg endelig beskjed om at jeg hadde irritabel tarm. Men smertene i kroppen blir ikke borte og har blitt verre i det siste. Har vært 3 uker alene med to barn. Har bytta fastlege ganske mange ganger siden jeg ble 18 år pga hypokonder stempel. Jeg har blitt lei av å ikke bli trudd. Fant endelig en fantastisk lege som hvertfall trur på meg ang barna og er kjempe fornøyd. Men tør ikke å reise dit. Fant en side om fibromyalgi i dag og så det var punkter man kunne trykke på for å se om man hadde mye smerter der utenom de symptomene som er skrivd opp. Prøvde å trykke på alle punktene siden mange av symptomene stemte og nå angrer jeg. Fy f så vondt det gjorde og det gir seg ikke. Men min redsel for å bli kaldt hypokonder igjen følger meg. Er ikke bare leger som har kaldt meg det men også familie og venner. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har vært flink til å skade meg gjennom årene med betennelser på jobb osv og har hele tiden hatt tilgang til sterke smertestillende til de verste dagene. Men nå har jeg ikke jobbet siden 2013 og har brukt opp siste rest. Tar ikke smertestillende så ofte siden jeg på en måte også trur jeg er hypokonder siden alle andre mener det. Mine smerter er liksom i hodet mitt, men en annen del av meg trur ikke på dem. Så krangler litt med meg selv på det her også. Tenk om alle har rett og jeg bare får ett dårlig forhold til denne legen også?
 
Back
Topp