Hvordan har det artet seg for deg?
Symptomer?
Symptomer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja. Magesmerter og utmattelse fra 16 års alder. Påfølgende muskelverk i rygg og nakke som senere slo ut i kraftig hodepine, deretter dårlig søvn og søvnmangel. Etterfulgt av mer muskel og leddsmerter som spredde seg i kroppen, evig verk som var der konstant. Influensafølelse i kroppen, kvalme og ekkel klump i halsen følelse. Aldri uthvilt og konstant sliten. Vart også utslått og liggende på sofaen etter bare litt fysisk aktivitet, der det tok flere dager å komme seg litt i gang igjen. Var flere ganger til legen og tok mange prøver, og fikk beskjed om å dra hjem å hvile. Følte ikke jeg gjorde annet. Var jeg i aktivitet vart det verre og jeg var dobbelt så sliten. Kom derfor i en ond sirkel der jeg ikke fant noen god balanse mellom hvile og aktivitet.Følger med her jeg! Interessant tråd
Huff,høres fælt ut :-oJa. Magesmerter og utmattelse fra 16 års alder. Påfølgende muskelverk i rygg og nakke som senere slo ut i kraftig hodepine, deretter dårlig søvn og søvnmangel. Etterfulgt av mer muskel og leddsmerter som spredde seg i kroppen, evig verk som var der konstant. Influensafølelse i kroppen, kvalme og ekkel klump i halsen følelse. Aldri uthvilt og konstant sliten. Vart også utslått og liggende på sofaen etter bare litt fysisk aktivitet, der det tok flere dager å komme seg litt i gang igjen. Var flere ganger til legen og tok mange prøver, og fikk beskjed om å dra hjem å hvile. Følte ikke jeg gjorde annet. Var jeg i aktivitet vart det verre og jeg var dobbelt så sliten. Kom derfor i en ond sirkel der jeg ikke fant noen god balanse mellom hvile og aktivitet.
Det skulle ta ti år med legebesøk og plager og ikke minst smerter før jeg endelig "ble hørt" og sendt videre til utredning hos revmatalog. Der skåret jeg på 18 av 22 triggerpunkt på undersøkelsen og det var ingen tvil om at det er fibromyalgi som plager meg. Jeg og fastlegen min er enig om at dette er en diagnose av livets utfordringer og belastninger jeg har stått ovenfor, og ingen sykdom. Og at målet mitt skal være å leve så godt som mulig med fibromyalgien og etterhvert komme vertfall 50% tilbake i arbeidslivet. Jeg tar en dag om gangen og priser meg lykkelig for alle fremskritt og gode dager
Har lest den på norsk ogsåHer er det et eksempel på hvordan det kan være:
http://www.butyoudontlooksick.com/articles/written-by-christine/the-spoon-theory/
Takk for god forklaring.Ja jeg har! Begynte som smått i 7-8 årsalderen. Da husker jeg har ryggen og knærne verket hvis jeg gikk for lenge eller satt lenge og lekte på gulvet. Etterhvert har smerten økt på og spredd seg til flere ledd. Stivheten kom vel i 8-9. Klasse hvis jeg ikke husker feil. I 2010(?) var jeg 24 og fikk svineinfluensaen rett etter sommeren. Fikk den veldig kraftig med store smerter i hele kroppen. Etter det var kroppen min totalt utmattet. Har ikke komt meg etter det. Før var det altså "bare" smerter, men så kom utmattelsen. På det værste sov jeg hele dager med unntak av litt mat, så gikk jeg å la meg og sov hele natten og våknet utslitt. Nå er utmattelsen komt seg litt, men er til tider sengeliggende.
Fikk påvist FM av Revmotolog i 2011. Enkelte mener jeg har en revmatologisk sykdom i tillegg siden jeg har så mye betennelser i kroppen. Betennelser i kroppen er visst ikke en del av symptomene på FM.
I dag har jeg disse symptomene:
-Smerter i så og si alle muskelfester(knær, rygg, fingre, kjeve etc)
- Stivhet
- Brennende smerte som forflytter seg.
- Utmattelse
-Dårlig søvnkvalitet
- Hodepine
- Feberfølelse
- Hjernetåke
-Glemsomhet/Dårlig konsentrasjon
- Tørre slimhinner
- Irritabel tarm
- Kvalme
- Synsforstyrrelser
- Sensitiv blære
- Fingre som låser seg.
Flere av symptomene forverres ved værskifte. Hvit mel og sukker forverrer også symptomene.
Revmatologen sa jeg hadde veldig lav smerteterskel. Jeg har alltid trodd at jeg har høy smerteterskel siden jeg må tåle så mye smerte, så jeg ble skikkelig såret når han sa det. Jeg har alltid trodd at det å ha lav smerteterskel vil si at man er ekstra pysete. Revmatologen sa at det ikke stemmer. Har man lav smerteterskel så opplever man mer smerte enn del som er vanlig. Man opplever og smerte ved ting som normalt sett ikke skal være smertefull. Har man FM så er man altså høysensitiv. Kjenner meg vel veldig igjen i det ja
Hm, så rart:/ Har vel heller aldri fått noen svar(blodprøver) som tilsier at jeg skal ha revmatisme, men jeg har vevstypen, så kanskje det er det du må ha? Håper virkelig du finner ut av det. Slitsomt å gå lenge uten en diagnose. Får man en diagnose, så kan man iallfall prøve å finne riktig behandlingsmetode.Takk for god forklaring.
Jeg tok en del prøver med tanke på revmatisme, men alle var negative. Så da er det nok ikke det.
Jeg skal til nevrolog om to uker
Er det den hla-b27 du tenker på som er rett vevstype? For den har jeg tatt to ganger, negativ begge gangene..Hm, så rart:/ Har vel heller aldri fått noen svar(blodprøver) som tilsier at jeg skal ha revmatisme, men jeg har vevstypen, så kanskje det er det du må ha? Håper virkelig du finner ut av det. Slitsomt å gå lenge uten en diagnose. Får man en diagnose, så kan man iallfall prøve å finne riktig behandlingsmetode.
Hm, det vet jeg faktisk ikke. Tok blodprøven når jeg var barn.Er det den hla-b27 du tenker på som er rett vevstype? For den har jeg tatt to ganger, negativ begge gangene..
Akkurat nå er jeg ikke plaget. Varte en mnds tid. Vært ganske fraværende nå. Spent på om det vil komme igjen på et tidspunkt.
Jeg fungerer jo som vanlig, selv når det står på, selv om det er sårt og vondt når det blir gnisset mot.
Men men. Blir spennende å høre.
De skal ta en nerveledningsundersøkelse og se hvordan føringen er i nervebanene har jeg skjønt
Ja nå har jeg hatt en sånn brennende følelse på deler av tunga i et par-tre dager, med en blemme. Kjennes ut som jugeblemme, men det pleier da ikke vare så lenge....Hm, det vet jeg faktisk ikke. Tok blodprøven når jeg var barn.
Selv om du ikke blir plaget hele tiden, så er det nok lurt å bli sjekket skikkelig. Kan godt hende det er noe nevrologisk ja. Lykke til med utredning