Noen med erfaring ifht studentliv og graviditet? Rettigheter osv.

Perle14

Blir kjent med forumet
Jeg er student på deltid, og skal om en liten stund ut i praksis. Jeg er for tiden sykmeldt fra jobb da det er vanskelig å legge tilrette for arb oppgaver som ikke belaster bekken ytterligere og pga mye utaggering på arb plassen.

Jeg lurer nå på om jeg har noe rettigheter som student og gravid når jeg skal ut i praksis. Noen som vet?
 
Hvis ikke studiestedet eller praksisplassen kan tilrettelegge så har Lånekassen et sykemeldingssystem hvor du må dokumentere til dem hvorfor du ikke har kunnet ha praksis/fortsette studiet midlertidig, og du da får pengene som stipend. Dette gjelder ca 4 og en halv mnd om ikke jeg husker feil.
Du må ha skriftlig fra studiested og praksisplass at de ikke kan tilrettelegge.
Ring lånekassen og spør om dette, fordi de har utrolig gode systemer for slikt, når man vet om det. De på tlf er også veldig flinke å forklare!
 
Takk for tips, men har ikke noe forhold til lånekassen. Har verken lån eller stipend ifbm studiet. Men da har jeg i utgangspunktet rett på tilrettelegging i praksis da?
 
Takk for tips, men har ikke noe forhold til lånekassen. Har verken lån eller stipend ifbm studiet. Men da har jeg i utgangspunktet rett på tilrettelegging i praksis da?
Du burde sette deg inn i rettighetene du har gjennom Lånekassen vedr. foreldrestipend, da du kan få ca 10 000 kr i mnd i din permisjonstid hvis du ikke gjør noen "feil" :)
 
Jeg var student med førstemann og skulle ha praksis. Jeg kunne ikke ha praksis da det gikk en sykdom som jeg ikke burde bli smittet av. Måtte ta igjen praksis senere. Så tror evt det er det som blir utfallet. Avhenger kanskje av studie og skole, men barnehagelærerutdanningen ved (da) hioa krevde det :)
 
Jeg studerer 2. året bhglærer samlingsbasert og på mitt studiested var det veldig lite rom for å tilrettelegge. jeg hadde termin midt i første samling og fikk spesiell tillatelse til å ha en samling med fravær. Jeg fikk utsatt starten på praksisen en uke, dvs jeg måtte ut i praksis 2 uker etter fødsel. Jeg fikk 1 time ammefri men ikke mer tilrettelagt enn det. Grunnen er at jeg må levere arbeidskrav og oppgaver under praksis og det må leveres samtidig med de andre elevene. Jeg anbefaler deg å be om et møte med praksisansvarlig på studiet ditt og høre hva de sier.
 
Back
Topp