Noen med erfaring fra fosterdiagnostikk?

Lillenytt01

Elsker forumet
Jeg er innkalt til time på St.Olavs for fosterdiagnostikk.. [&:]
Legene sa d ikke var fordi bebisen min er missdannet, men fordi jeg er bærer av hemofili A.
Da blir d sikkert fostervannsprøve, altså nål langt i magen...[&:]
Kan noen være så snill å i d minste late som de vet hva legene kommer til å gjøre med meg..?
Jeg føler meg livredd her... [&:]

jeg vet ingenting om det desverre, men kan jeg spørre om hva hemofili A er? ønsker deg lykke til[:)]

Hemofili, eller blødersykdom som det også kalles, er en kronisk, arvelig og medfødt [link=http://no.wikipedia.org/wiki/Sykdom]sykdom[/link], som skyldes en defekt i blodlevringsmekanismen som kan føre til blødninger i henholdsvis muskler og ledd. Det er 13 forskjellige faktorer i [link=http://no.wikipedia.org/wiki/Blod]blodet[/link] som er med på å skape en blodlevring for å stoppe en blødning. Mangler en av disse, vil blødersykdom oppstå. De vanligste tilfellene i [link=http://no.wikipedia.org/wiki/Norge]Norge[/link] er type A (blodfaktor 8) og type B (blodfaktor 9) som påvirker kroppen på samme måte.
Det finnes 3 forskjellige alvorhetsgrader, hvor alvorlig grad er den vanligste:

Alvorlig grad - Mindre enn 1% faktorkonsentrat i blodet

Moderat grad - Mellom 1% og 4% faktorkonsentrat i blodet

Mild grad - Mellom 5% og 25% faktorkonsentrat i blodet

kan desverre ikke si at jeg har erfaring fra det området, men hvis du går på BIM sine sider er det et forum for svangerskap med komlikasjoer. Kanskje noen der kan hjelpe deg. Lykke til i alle fall...

Jeg har heller ingen erfaring. Men, tror nok det skal gå sjapt å greit å ta en fostervannsprøve, så får du sikkert en grundig UL [;)] vil uansett ønske deg masse lykke til!

Håper du har rett.. [&:]
Har fått noen smerter i siden i dag, mest sannsynlig fordi jeg ikke har sovet så godt i natt.
Va isje meninga en gang!! Jeg skulle være med i går på den betingelsen at jeg kom hjem på kvelden, og må ser d ikke ut som jeg kommer meg hjem før 2 i natt..[:@]
Og magesmertene begynner å bli sterke uten at det blør noe.
Hatt liknende mensen-smerter, men d var ikke slik som dette.[:'(]

Har ingen erfaring med det dessverre, men håper at alt er bra med deg og spiren!
Ikke godt å gå rundt med menssmerter, håper det er noe som bare er normalt...

klem[:)]

Det jeg kjenner til angående fosterdiagnostikk er at det først er aktuelt å kartlegge risiko... Dette gjøres ved en såkallt "dobbeltest" som består av blodprøve og UL (ser på nakkefold på fosteret). Dette er best rundt uke 12 tror jeg. Risikotallet en kommer fram til ved denne undersøkelsen sier noe om risikoen og det er slik lettere (???) å ta standpunkt til fostervannsprøve eller ei. Det kan forøvrig også tas prøve av morkake.

Du kan sikkert søke på nettet og fine noe fornuftig, slik at du er litt forberdt når du skal dit. Lykke til i alle fall!

Takker for info.. ^^
Har lest litt rundt omkring, men alltid enklest å høre med andre fordi..[:D]
Kjenner jeg gleder meg bare nå.[:)]
Så kommer jeg tilbake fra UL med bilder til dere. [;)]

Godt at du ikke er redd lenger [:)]

Når har du time?

Back
Topp