Noen med Bekhterevs sykdom her?

Jeg har :)

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Hvor vanskelig er det å få stilt diagnose? Jeg har store ryggproblemer.. Låser seg fast når jeg står i en stilling lenge.. Feks når jeg vasker opp.. Står i dusjen og vasker bikkja,, så vidt jeg kommer meg opp igjen.. Må gå opp igjen "hakkevis"... Om du skjønner? :)

Har vært hos kiropraktor.. Han fant 5-6 låsninger.. Søsteren min sliter med det samme.. Og vi er veeeeldig like.. Hun tok blodprøve og fikk påvist hlab27 positiv.. Det kan indikere Bekhterev? Man kan også være positiv uten å ha det ettersom jeg har skjønt... Jeg får ALT søs får.. Så tok en sånn prøve jeg også.. Viser seg at jeg også er positiv.

Vi har mye revmatisme i familien..

Jeg skal nå til CT.. Er det det som skal til for å få diagnosen? Være positiv.. Og funn på CT?

:)

Har blitt testa for det jeg også, og det kommer frem på blodprøve. Hvis din blodprøve er positiv, så er det det du har.

Har blitt testa for det jeg også, og det kommer frem på blodprøve. Hvis din blodprøve er positiv, så er det det du har.

Ja, blodprøven viste HLAB27 positiv.. Så skal nå til CT.

Har du Bekhterev?

Ja, blodprøven viste HLAB27 positiv.. Så skal nå til CT.

Har du Bekhterev?

Nei, min test var negativ. Men jeg er så ung enda, og det vises som regel ikke på prøver før man blir litt eldre. Var det jeg fikk beskjed om. Men har en type leddgikt.
Betennelse og hevelser i kroppen, pluss litt annet drit.
Er på arbeidsutprøving nå. Det er gøy, men fryktelig tungt..

Du er ufør du?

Nei, min test var negativ. Men jeg er så ung enda, og det vises som regel ikke på prøver før man blir litt eldre. Var det jeg fikk beskjed om. Men har en type leddgikt.
Betennelse og hevelser i kroppen, pluss litt annet drit.
Er på arbeidsutprøving nå. Det er gøy, men fryktelig tungt..

Du er ufør du?

Ja, ble 100% ufør nå i des/januar jeg. Noe skit egentlig.., men deilig å slippe sykemeldinger hele tiden.

Ja, du har fibriomyalergi du?

Ja, ble 100% ufør nå i des/januar jeg. Noe skit egentlig.., men deilig å slippe sykemeldinger hele tiden.

Ja, du har fibriomyalergi du?

Er det pga smerter du er ufør?
Jeg skal søke om 80% ufør snart. Jobber 3,5 time 2 dager i uka og har endel fravær.
Jobba i strikkebutikk frem til nå, men denne uken skal jeg begynne på sfo.
Veldig spent, men gruer meg litt å siden sfo er mye tyngre å jobbe med enn en strikkebutikk.

Ja, fått fibromyalgi diagnosen, men de lurer på om det kanskje er leddgikt, siden jeg har begynt å få hevelser i kroppen. Spesielt i deler av ryggen, og fingrene.
Men jeg har ryggmargsbrokk, scoliose og skeivt bekken også, men man er aldri syk nok.
Blir gal av nav, og er sliten av å kjempe bestandig, men jeg gir meg ikke!

Uff nei, ikke noe gøy å være ufør, men er man syk så må man bruke de kreftene man har på seg selv og familien.

Noen ganger kan det være vanskelig å få stillt diagnose hvis sykdomsforløpet er kommet kort. Fra sykdomstegn til påviselig bectherew selv med hlab27 kan det går opp til 5 år før man ser sykdomsendringer i skjellettet. Jeg fikk påvist med både ct og mr og vanlig røntgen og hadde også positiv test. Den indikerer men er ingen fasit men det er lettere å få diagnose og utredning om man har positiv test. Bectherew er en lumsk sykdom som påvirker forskjellig og i forskjellig grad. Noen blir hardere rammet en andre. Høres veldig kjent ut med ryggen. Fibromyalgi og bectherew blir ofte forvekslet p.g.a at symptomene ofte minner om hverandre. Før fikk de med Fibromyalgi diagnosen bectherew.

Man stiller diagnose ved ct mr og røntgen, samt blodprøve :-)

Er det pga smerter du er ufør?
Jeg skal søke om 80% ufør snart. Jobber 3,5 time 2 dager i uka og har endel fravær.
Jobba i strikkebutikk frem til nå, men denne uken skal jeg begynne på sfo.
Veldig spent, men gruer meg litt å siden sfo er mye tyngre å jobbe med enn en strikkebutikk.

Ja, fått fibromyalgi diagnosen, men de lurer på om det kanskje er leddgikt, siden jeg har begynt å få hevelser i kroppen. Spesielt i deler av ryggen, og fingrene.
Men jeg har ryggmargsbrokk, scoliose og skeivt bekken også, men man er aldri syk nok.
Blir gal av nav, og er sliten av å kjempe bestandig, men jeg gir meg ikke!

Uff nei, ikke noe gøy å være ufør, men er man syk så må man bruke de kreftene man har på seg selv og familien.

Jeg er ufør pga ms diagnose. Sliter med tung fatiq.. Som gjør at jeg har dårlig konsentrasjon, sliter med hukommelse osv. Endel nervesmerter også.

Mamma har også fibriomyalergi .. Hun hovner opp.. Spesielt i fingrene

Når det kommer til NAV, må man desverre ha ekstrem tålmodighet.. Og følge med.. For de gjør feil på feil.. Laaaang erfaring med det, desverre..

Ja, valgte å søke om ufør.. Den lille energien jeg har, må jeg ha til datteren min. :)

Man stiller diagnose ved ct mr og røntgen, samt blodprøve :)

Takk for svar :)

Er ikke CT røntgen? Så må ha mer enn bare CT altså? I tillegg til positiv blodprøve.. Som jeg har..

Jeg er 39 år.. Bare sånn til info :) ser at man sjeldent.. Eller aldri får diagnosen etter fylte 45..

Noen ganger kan det være vanskelig å få stillt diagnose hvis sykdomsforløpet er kommet kort. Fra sykdomstegn til påviselig bectherew selv med hlab27 kan det går opp til 5 år før man ser sykdomsendringer i skjellettet. Jeg fikk påvist med både ct og mr og vanlig røntgen og hadde også positiv test. Den indikerer men er ingen fasit men det er lettere å få diagnose og utredning om man har positiv test. Bectherew er en lumsk sykdom som påvirker forskjellig og i forskjellig grad. Noen blir hardere rammet en andre. Høres veldig kjent ut med ryggen. Fibromyalgi og bectherew blir ofte forvekslet p.g.a at symptomene ofte minner om hverandre. Før fikk de med Fibromyalgi diagnosen bectherew.

Søsteren min har alle symptomer på Bekhterev... Smerter i bryst.. Hele ryggsøyle.. Også positiv på vevsprøven... Men hun fikk svar på CT hos unilabs nå.. De sier hun ikke har Bekhterevs sykdom .. Skal man da stole 100% på det?

Synes unilabs virker litt useriøse jeg.. Hørt om flere ganger hvor de avfeier.. Mens ahus feks bekrefter..

Da ville jeg gått å fått en second opinion på ahus.

Da ville jeg gått å fått en second opinion på ahus.

Ja, jeg sa det til henne. Jeg har også sendt mld til legen min og bedt om å få ta CT et annet sted enn unilabs :) håper det går! Er nok lengre ventetid.., men det gjør ikke noe..

Back
Topp