Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg er også sykepleier i turnus, har videreutdanning som operasjonssykepleier, og jobber som dette. Poenget er at vi har forskjellige yrker fra lærerne, som må bruke tid på å forberede undervisningen og rette prøver. Det er kjempeviktig at de som skal undervise barna våre ikke har umenneskelige arbeidsvilkår. Helsevesenet og skolevesenet er ikke sammenliknbart, så jeg synes det blir helt feil å slå i bordet med turnusordningen vi sykepleiere har. At butikkansatte skal jobbe søndager derimot, er noe helt annet.Jeg forstår ikke problemet med at lærerne må være på skolen en vanlig arbeidsdag som folk flest. Jeg er sykepleier, må jobbe når mann og barn har fri på kvelden i helgene og i høytider. Med så lang sommerferie , og fri alle andre ferier syns jeg dette er drøyt altså!!!!!!!
Jeg forstår ikke problemet med at lærerne må være på skolen en vanlig arbeidsdag som folk flest. Jeg er sykepleier, må jobbe når mann og barn har fri på kvelden i helgene og i høytider. Med så lang sommerferie , og fri alle andre ferier syns jeg dette er drøyt altså!!!!!!!
mulig jeg er uviten her altså.. men jeg som fagarbeider i barnehage er 110 % tilstede jeg også, i 7,5-8 timer hver dag.. det går i ett da også, uten pauser (sett bort ifra 30 minutter da)
så det gjelder jo flere arb.grupper?
og er det 5-6 timer undervisning, så har man 2 timer planleggingstid hver dag, ellier minst 1 time?
og å sammenligne med barnebesøk, så håper jeg virkelig læreren har mer ro og kontroll på timen enn så ;=)
og avspasering av resterende plantid og møter blir de 8 ekstra uker ferie?? det er goood tid til å avspasere. jeg har bare 5 uker ferie i året, mens lærere har 12-13 uker. inkl avspas.
mulig jeg tar hakkende feil her altså..
Problemet er at vi i snitt har 9 timers arbeidsdag. Noen uker klarer jeg meg med 7,5 mens andre uker jobber jeg gjerne 12-15t per dag. Noe tid MÅ jeg bruke hjemme hver uke fordi jeg får henvendelser feks fra foreldre, må møte i møter utenom ordinær arbeidstid eller må utføre oppgaver man ikke kan på skolen. (Se et filmklipp man skal bruke i undervisning og lage oppgaver til- på våre kontorplasser har vi ikke maskiner som er raske nok til å få frem film). Av denne grunn kan jeg ikke lengre jobbe 9 t i snitt men må jobbe 9t hver dag. For elevene betyr det at jeg ikke vil vurdere 3-4 bunker i vinterferien slik at de får rask tilbakemelding på arbeidet sitt (noe som gir størst læringseffekt), jeg kan ikke være sensor til eksamen (40-50overtidstimer ekstra på 3uker, noe jeg nå kan planlegge å ha tid til, men ikke etter nytt system)- her får de store problemer når eksamen skal avholdes! Jeg kommer heller ikke til å være tilgjengelig fra elevene får trekkfaget sitt og i 48 timer ( slik det er nå, svarer jeg på meldinger selv midt på natta i den perioden).Jeg forstår ikke problemet med at lærerne må være på skolen en vanlig arbeidsdag som folk flest. Jeg er sykepleier, må jobbe når mann og barn har fri på kvelden i helgene og i høytider. Med så lang sommerferie , og fri alle andre ferier syns jeg dette er drøyt altså!!!!!!!
Må bare kommentere siden du tok opp det med barnebesøk som jeg antar (?) er rettet mot min kommentar om bursdag!?!
I så tilfelle, så sammenligner jeg ikke de to tingene....og en lærer har absolutt mer "kontroll" på timen enn som så, som du skriver...poenget er at det faktisk er MER krevende å faktisk HA kontroll på timen...undervise, hjelpe, holde det rolig, trøste, gi tilbakemeldinger, alle SKAL ting - til og med det de ikke vil - enn å ha en bursdag f.eks. Derfor den digresjonen.
Og i din jobb er du kanskje ferdig med arbeidsdagen etter de 8 timene pr dag?
Det er man ikke som lærer....og det man da jobber ekstra får man ut i avspasering.
Når det gjelder resterende tid - etter 6 undervisningstimer så er ikke all den tiden til direkte planlegging av undervisning, nei...hadde det vært det, hadde det vært en drømNeida, der er det møter...i alle slags former (pedagogisk personalmøter, plangruppemøter, trinnmøter osv), det er kollegaveiledning, det er skoleutvikling, det er foreldresamarbeid, det er møter om kommunens satsningsområder, retting av elevarbeider osv.
Nå går vi jo ofte hjem fra jobb, kl halv fire, uten å ha detaljplanlagt undervisningen til dagen etter, evt noen dager fram i tid.. Det må da gjøres på kvelden.
Det som er litt "spesielt" med læreryrket (kanskje?) er at ALLE har vært elever selv, men ingen vet hvilken jobb som gjøres "bak kulissene" om man ikke er lærer selv, eller har et faktisk innblikk i skolehverdagen.
Da er de heldige de som har deg ;-)jeg forstår at det er mye jobb, det er nok fordi jeg selv jobber med barn. er nok ikke alltid vi bare har arbeidsdagen på jobb vi heller, vi er med på møter på kveldstid også, og jeg sitter ofte å planlegger litt hjemme om kvelden jeg også, helt uten lønn. men jeg brenner for jobben, og er nok litt dumsnill
ja, jeg vet at det er avspasering og ikke ferie. jeg syntes bare dere er heldige som kan legge avspasering til ferie ol, i barnehagejobb er det knapt tid til avspasering.
vi er 4 voksne (som regel 3) på 26 barn fra 3 år, så vet at det krever mye for å holde ro.
Da er de heldige de som har deg ;-)
Er du førskolelærer eller assistent?
Er ikke mange assistenter isåfall som planlegger på kvelden ;-)
Ja møter har vi i bhg også, men pålagte møter får vi både lønnsgodgjørelse og avspasering for, så det er jo ikke gratisjobb. Lærerene får det i forbindelse med ferier.
Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3