Noen lærere her?

Jeg forstår ikke problemet med at lærerne må være på skolen en vanlig arbeidsdag som folk flest. Jeg er sykepleier, må jobbe når mann og barn har fri på kvelden i helgene og i høytider. Med så lang sommerferie , og fri alle andre ferier syns jeg dette er drøyt altså!!!!!!!
Jeg er også sykepleier i turnus, har videreutdanning som operasjonssykepleier, og jobber som dette. Poenget er at vi har forskjellige yrker fra lærerne, som må bruke tid på å forberede undervisningen og rette prøver. Det er kjempeviktig at de som skal undervise barna våre ikke har umenneskelige arbeidsvilkår. Helsevesenet og skolevesenet er ikke sammenliknbart, så jeg synes det blir helt feil å slå i bordet med turnusordningen vi sykepleiere har. At butikkansatte skal jobbe søndager derimot, er noe helt annet.

Jeg forstår ikke problemet med at lærerne må være på skolen en vanlig arbeidsdag som folk flest. Jeg er sykepleier, må jobbe når mann og barn har fri på kvelden i helgene og i høytider. Med så lang sommerferie , og fri alle andre ferier syns jeg dette er drøyt altså!!!!!!!

Det er jo ikke en lang sommerfere, vi har like lang ferie som andre folk, bare at vi også tjener opp til avspasering grunnet overtid, som andre forklarer. Skoledagen går til undervisning, møter, dokumentasjon og diverse. På ettermiddagene er det planlegging av undervisningsopplegg, retting og den slags, arbeid som man gjerne gjør individuelt uansett. Hvorfor kan man ikke få ha den goden det er å gjøre slikt arbeid på det stedet hvor man føler man kan gjøre det mest effektivt?

Nå er det uansett slik at læreres årsverk er delt opp i et visst antall timer bunden tid, og et visst antall timer som er ubundne. Vi jobber mange flere timer på mange færre uker.

Et annet poeng er foreldresamtaler, både de man har et par ganger i året med alle, og all foreldrekontakten man har utenom.

Jeg vet ikke om du har lest noe av det som har stått i media om den arbeidstidsavtalen som først ble foreslått, hvor de ønsket å fjerne den ubundne tiden og strekke læreres arbeidsår likt med alle andre. Det vil innebære mange uker på skolen når ikke elevene er der. Jeg vil definitivt påstå at man ikke kan planlegge undervisning i detalj før man vet hvordan timen før gikk, om elevene trenger å repetere noe mer, om de er møkkleie og behøver et mer spennende avbrekk, om det viste seg at en arbeidsform ikke fungerer i en klasse i det hele tatt, og man kan ikke rette elevarbeider og skrive vurderinger før arbeidet faktisk har blitt gjort. Et annet poeng er jo at da må foreldre ta seg fri på dagtid for å kunne møte opp på foreldremøter, foreldresamtaler, og all kontakt med læreren må foregå innen kontortid. Høres det greit ut da?

Den store taperen med et slikt system vil være elevene. Og hva skal det være godt for? At de som ikke er lærere skal slippe å være sjalu på at lærere har det så kjekt fordi de har så lang sommerferie? DET er drøyt, det!
Alle yrker har goder og ulemper, sånn er det bare. Man kan ikke få i både pose og sekk. Og så lenge man syns ens egne barn får god undervisning og god oppfølging fra sin lærer, trenger man da å bry seg om hvor undervisninga ble planlagt eller hvor lang ferie den læreren har? Man bør kanskje sette seg inn i fakta før man uttaler seg.

mulig jeg er uviten her altså.. men jeg som fagarbeider i barnehage er 110 % tilstede jeg også, i 7,5-8 timer hver dag.. det går i ett da også, uten pauser (sett bort ifra 30 minutter da)
så det gjelder jo flere arb.grupper?
og er det 5-6 timer undervisning, så har man 2 timer planleggingstid hver dag, ellier minst 1 time?

og å sammenligne med barnebesøk, så håper jeg virkelig læreren har mer ro og kontroll på timen enn så ;=)

og avspasering av resterende plantid og møter blir de 8 ekstra uker ferie?? det er goood tid til å avspasere. jeg har bare 5 uker ferie i året, mens lærere har 12-13 uker. inkl avspas.

mulig jeg tar hakkende feil her altså..

Må bare kommentere siden du tok opp det med barnebesøk som jeg antar (?) er rettet mot min kommentar om bursdag!?!

I så tilfelle, så sammenligner jeg ikke de to tingene....og en lærer har absolutt mer "kontroll" på timen enn som så, som du skriver...poenget er at det faktisk er MER krevende å faktisk HA kontroll på timen...undervise, hjelpe, holde det rolig, trøste, gi tilbakemeldinger, alle SKAL ting - til og med det de ikke vil - enn å ha en bursdag f.eks. Derfor den digresjonen.

Og i din jobb er du kanskje ferdig med arbeidsdagen etter de 8 timene pr dag?
Det er man ikke som lærer....og det man da jobber ekstra får man ut i avspasering.

Når det gjelder resterende tid - etter 6 undervisningstimer så er ikke all den tiden til direkte planlegging av undervisning, nei...hadde det vært det, hadde det vært en drøm ;) Neida, der er det møter...i alle slags former (pedagogisk personalmøter, plangruppemøter, trinnmøter osv), det er kollegaveiledning, det er skoleutvikling, det er foreldresamarbeid, det er møter om kommunens satsningsområder, retting av elevarbeider osv.

Nå går vi jo ofte hjem fra jobb, kl halv fire, uten å ha detaljplanlagt undervisningen til dagen etter, evt noen dager fram i tid.. Det må da gjøres på kvelden.

Det som er litt "spesielt" med læreryrket (kanskje?) er at ALLE har vært elever selv, men ingen vet hvilken jobb som gjøres "bak kulissene" om man ikke er lærer selv, eller har et faktisk innblikk i skolehverdagen.

Jeg er ikke lærer, men jobber innen helse. Jobber 7,5 timer i strekk, kvelder, netter, helligdager og helger. Men jeg har bare 5 uker ferie i året likevel.
Gud så heldige lærerene er som er på skolen bare 5 - 6 timer om dagen og har 12 - 13 uker ferie. :D

Tuller her altså, for selv med en annen utdanning ser jeg problemene med at lærere skal gå over til "vanlig" jobbtid. Jeg ser ikke hva elevene skal kunne tjene på at læreren har jobba med å planlegge ukeplanen for uke 5 2015 mellom klokka 8 og 16 den 20. juli 2014 (f.eks.).
De har ikke lengre ferie enn meg og de fleste andre, så slutt å bruk det argumentet. Jeg kunne ønske å hatt fri hele sommeren, men ikke dersom det betydde at jeg måtte ha tatt imot telefoner fra bekymrede pasienter til alle døgnets tider og jobbe både på jobb, men også hjemme på kvelden og helger.
La lærerne bestemme over sin egen hverdag mener jeg. Det fungerer fint sånn som det er, så hvorfor kødde med det?

Jeg er ikke lærer, men jeg må bare få si at jeg unner lærerne best mulig vilkår.

Dere fortjener hver eneste fridag dere får, og hadde det vært opp til meg hadde dere også fått mye mer i lønn, og ikke minst all den respekten dere faktisk fortjener!

En hektisk, og tildels usikker, hverdag med så vanvittig mye mer enn undervisning, skal løses med knappe ressurser som til stadighet skal reduseres ytterligere.

Jeg vil i aller høyeste grad at mine barn skal ha dyktige og motiverte lærere som orker og kan!

Gi lærerne lyst til å være lærere!
Hva gjør vi uten?

Sent from my iPhone using BV Forum

Problemet er at vi i snitt har 9 timers arbeidsdag. Noen uker klarer jeg meg med 7,5 mens andre uker jobber jeg gjerne 12-15t per dag. Noe tid MÅ jeg bruke hjemme hver uke fordi jeg får henvendelser feks fra foreldre, må møte i møter utenom ordinær arbeidstid eller må utføre oppgaver man ikke kan på skolen. (Se et filmklipp man skal bruke i undervisning og lage oppgaver til- på våre kontorplasser har vi ikke maskiner som er raske nok til å få frem film). Av denne grunn kan jeg ikke lengre jobbe 9 t i snitt men må jobbe 9t hver dag. For elevene betyr det at jeg ikke vil vurdere 3-4 bunker i vinterferien slik at de får rask tilbakemelding på arbeidet sitt (noe som gir størst læringseffekt), jeg kan ikke være sensor til eksamen (40-50overtidstimer ekstra på 3uker, noe jeg nå kan planlegge å ha tid til, men ikke etter nytt system)- her får de store problemer når eksamen skal avholdes! Jeg kommer heller ikke til å være tilgjengelig fra elevene får trekkfaget sitt og i 48 timer ( slik det er nå, svarer jeg på meldinger selv midt på natta i den perioden).

Vi trenger fleksibilitet for å kunne jobbe når elevene trenger oss, men å jobbe mer enn 9t i snitt om dagen er umenneskelig.

Vi har 4 uker og 1 dag ferie, mindre enn de fleste. De resterende ukene er avspasering fordi vi har et komprimert arbeidsår. Et flertall av lærere jobber allikevel mange av disse avspaseringsukene. (Dog gjerne hjemmefra)

Må bare kommentere siden du tok opp det med barnebesøk som jeg antar (?) er rettet mot min kommentar om bursdag!?!

I så tilfelle, så sammenligner jeg ikke de to tingene....og en lærer har absolutt mer "kontroll" på timen enn som så, som du skriver...poenget er at det faktisk er MER krevende å faktisk HA kontroll på timen...undervise, hjelpe, holde det rolig, trøste, gi tilbakemeldinger, alle SKAL ting - til og med det de ikke vil - enn å ha en bursdag f.eks. Derfor den digresjonen.

Og i din jobb er du kanskje ferdig med arbeidsdagen etter de 8 timene pr dag?
Det er man ikke som lærer....og det man da jobber ekstra får man ut i avspasering.

Når det gjelder resterende tid - etter 6 undervisningstimer så er ikke all den tiden til direkte planlegging av undervisning, nei...hadde det vært det, hadde det vært en drøm ;) Neida, der er det møter...i alle slags former (pedagogisk personalmøter, plangruppemøter, trinnmøter osv), det er kollegaveiledning, det er skoleutvikling, det er foreldresamarbeid, det er møter om kommunens satsningsområder, retting av elevarbeider osv.

Nå går vi jo ofte hjem fra jobb, kl halv fire, uten å ha detaljplanlagt undervisningen til dagen etter, evt noen dager fram i tid.. Det må da gjøres på kvelden.

Det som er litt "spesielt" med læreryrket (kanskje?) er at ALLE har vært elever selv, men ingen vet hvilken jobb som gjøres "bak kulissene" om man ikke er lærer selv, eller har et faktisk innblikk i skolehverdagen.

jeg forstår at det er mye jobb, det er nok fordi jeg selv jobber med barn. er nok ikke alltid vi bare har arbeidsdagen på jobb vi heller, vi er med på møter på kveldstid også, og jeg sitter ofte å planlegger litt hjemme om kvelden jeg også, helt uten lønn. men jeg brenner for jobben, og er nok litt dumsnill ;)

ja, jeg vet at det er avspasering og ikke ferie. jeg syntes bare dere er heldige som kan legge avspasering til ferie ol, i barnehagejobb er det knapt tid til avspasering.
vi er 4 voksne (som regel 3) på 26 barn fra 3 år, så vet at det krever mye for å holde ro.

jeg forstår at det er mye jobb, det er nok fordi jeg selv jobber med barn. er nok ikke alltid vi bare har arbeidsdagen på jobb vi heller, vi er med på møter på kveldstid også, og jeg sitter ofte å planlegger litt hjemme om kvelden jeg også, helt uten lønn. men jeg brenner for jobben, og er nok litt dumsnill ;)

ja, jeg vet at det er avspasering og ikke ferie. jeg syntes bare dere er heldige som kan legge avspasering til ferie ol, i barnehagejobb er det knapt tid til avspasering.
vi er 4 voksne (som regel 3) på 26 barn fra 3 år, så vet at det krever mye for å holde ro.
Da er de heldige de som har deg ;-)
Er du førskolelærer eller assistent?
Er ikke mange assistenter isåfall som planlegger på kvelden ;-)

Ja møter har vi i bhg også, men pålagte møter får vi både lønnsgodgjørelse og avspasering for, så det er jo ikke gratisjobb. Lærerene får det i forbindelse med ferier.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Da er de heldige de som har deg ;-)
Er du førskolelærer eller assistent?
Er ikke mange assistenter isåfall som planlegger på kvelden ;-)

Ja møter har vi i bhg også, men pålagte møter får vi både lønnsgodgjørelse og avspasering for, så det er jo ikke gratisjobb. Lærerene får det i forbindelse med ferier.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

ja, får kveldsgodtgjørelse 40 kr eller noe ? ;) og avspasering ilikhet med lærere. det er det jeg mener, det er jo avspasering lærere får også, 7-8 uker avspasering. slik at det ikke er gratisjobb, og de vet når de får ta avspasering.

jeg er fagarbeider i barnehage, og jeg føler at jeg må kverne litt på det jeg jobber med, så jeg finner nok fram ting på kveldstid, skriver ned litt ol.
er stolt av jobben, hvor mye pedagogisk innhold vi har, i hverdagen. <3

Jeg stemmer nei av den enkle grunn at dette kommer til å gjøre min hverdag som lærer mye vanskeligere. Jeg får ikke muligheten til å variere og tilpasse oppleggene mine på samme måten som jeg kan nå. Jeg får dårligere tid til å gi elevene målretta og gode tilbakemeldinger. Jeg vil bli vanskeligere å nå for foresatte og elever.

I tillegg åpner denne avtalen for større forskjeller mellom kommuner og mellom skoler internt i kommuner, da arbeidsforholdene på veldig mange skoler, ikke er tilrettelagt for en slik tilstedeværelse. Det er lagt opp til altfor mye "etter avtale med arbeidsgiver" som igjen åpner for forskjellsbehandling.

Jeg synes også det er interessant hvordan enkelte sammenligner med andre yrker, og jeg kunne kommet med mange sammenligninger selv, men det er jo ikke det som er poenget. Vi må slutte å sammenligne yrkesgrupper som sykepleiere, barnehage, skoler da alle disse yrkene er så viktige og fortjener best mulige arbeidskår. Dermed synes jeg det blir helt feil å rakke ned på et annet yrke fordi sykepleierne har det sånn og sånn. Lærerne har det sånn og sånn. Jeg kan ikke nok om andre yrker til å uttale meg om deres arbeidsvilkår, men jeg skal jammen gjøre det jeg kan for å påvirke min egen arbeidshverdag, som jeg gruer meg til dersom det KS foreslår blir virkelighet.

Da har jeg stemt! Stemte nei til avtalen.

Siste frist for å stemme er i dag kl.24.00.
Bruk stemmeretten!!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp