Noen lærere her?

Missy

Glad i forumet
Hei!

Hva stemmer dere i uravstemningen og hvorfor?

Godt valg:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Akkurat ferdig utdannet adjunkt, men er jo ikke i jobb enda, så får dessverre ikke stemme.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Uravstemningen gjelder de nye arbeidstidsbestemmelsene som ble forhandlet frem under tariffoppgjøret. Lærernes fagforbund hadde ikke mandat til å inngå avtalen. Derfor må det stemmes ja eller nei til den nye ordningen. Og blir det nei blir det streik.

Heier på lærerne. Er ikke lærer selv ;)

Akkurat ferdig utdannet adjunkt, men er jo ikke i jobb enda, så får dessverre ikke stemme.

Samme her. Men hadde nok stemt nei. Ikke fordi jeg ønsker streik, men fordi arbeidstidsavtalen virker temmelig begrensende. For mange er nettopp den fleksible arbeidstiden en av de store fordelene med å være lærer, spesielt når man har små barn osv, så man kan heller jobbe på kveldene og i det hele tatt. Noen fordeler syns jeg man bør få ha.

Aner ikke, klarer ikke bestemme meg :/

NEI

Mindre fleksibel arbeidsdag, mindre lønn for ekstraarbeid (vikartimer). Kommer ikke på alt i farten.

Ja det med vikartimer så rart ut. Greit at man ikke skal få dobbelt betalt hvis man skulle vært i et møte og ikke får gjort det, men planleggingsarbeid og vurdering og slikt må man jo evt. gjøre på ettermiddagen, det er jo ikke bare å la være å gjøre selv om man må ta en vikartime. Skal man ikke få betalt for den da?

Tror jeg lander på å stemme nei....

Mye av grunnen er den fastsatte arbeidstida på bunden tid 7,5 timer på skolen hver dag.
I utgangspunktet er vi bundet opp mye på vår skole uansett, men at det nå blir fastlåst liker jeg ikke.

Og nå tenker dere: "Alle" er jo på jobb 7,5 timerminst pr dag - hvorfor ikke lærerne!?

Og det er nå det er vanskelig å "forklare" vår jobb...men skal gjøre et forsøk.

For det første, så er jeg rimelig "skutt og sliten" etter å ha undervist i 5-6 timer pr dag - det går veldig i ett, ofte uten pauser. Da er det ikke like lett å sette seg ned og være kreativ med en gang (Må trekke på smilebåndet av foreldre som "manner seg opp" til en barnebursdag med eks alle guttene i klassen....og er fornøyde etter 2 timer...det gikk jo ganske bra, sier de. Bråkete, og for et lydnivå, men ok...nå er det gjennomført. Da sier jeg at jeg har de samme guttene + 12 jenter til i 6 timer hver dag...og det er ikke i bursdag og bare gøy, nei de skal ofte gjøre ting de ikke liker, vi skal motivere og hjelpe de med ting de synes er vanskelig....Foreldre får seg ofte et obs da, ja ;) De skjønner jeg blir sliten)

Men vel, det blir dårligere timer/undervisning om jeg skal forberede kommende timer i den tida jeg er sliten....da blir jeg lite oppfinnsom. Dessuten har vi i perioder større arbeidsmengder enn andre perioder. Om man eks skal rette en norsk stil/innlevering + gi gode skriftlige tilbakemeldinger til eleven, tar det ca 30 min pr elev. Har man da eks 24 elever i klassen (som jeg har) er det 12 timer. Om jeg da prioriterer å rette disse i bunden tid på skolen + de 5 timene man har hjemme den uka, er all tid brukt opp. Hva skjer da med å planlegge undervisningen?? Ingen gjør det for meg, så ergo: Jeg møter ikke til timene uforberedt (det blir kaos for både meg og elevene) altså et dilemma der.

For det andre så går vi motsatt vei av andre yrkesgrupper, der det legges tilrette for mer fleksibel arbeidsdag, med hjemmekontor osv. Mange har fleksitid (kjernetid) - noe vi ikke har mulighet for.

Og er det sånn at det kun kan regnes som jobb om du fysisk ER på arbeidsstedet ditt?
Satt på spissen: Hva med politikerne da?? Er ikke de på jobb om de åpner eks et nytt kulturhus?? De er jo da ikke på kontoret? :p

Nei, jeg er fullt klar over hvor mange timer jeg skal jobbe i uka, og liker at mange av timene er på skolen (når elevene er der + litt tid til pedagogisk arbeid og samarbeid) mens jeg har rådighet over noen av de andre timene....Nå kan man jo si at fleksibiliteten er vår "gode og vår ulempe"...siden det ikke alltid er like gøy å jobbe kvelder og helger osv. men det får man heller ta.

Andre årsaker til å stemme nei, er vikarordningen (som jo kun er en økonomisk besparelse), økningen i antall undervisningstimer for seniorer, for ikke å snakke om de dårlige fysiske arbeidsforholdene mange har (en liten pult med hylle over...mange stuet inn på samme rom...noen skal høre gjennom en engelsk cd, mens andre må konsentrere seg - man blir sliten i huet!)

Nå har fingrene skrevet fortere enn hjernen, og jeg kunne sikkert ha nevnt flere grunner....men en oppfordring til alle: dere som foreldre bør følge med på skoleutviklingen....ungene våre det gjelder :)

mulig jeg er uviten her altså.. men jeg som fagarbeider i barnehage er 110 % tilstede jeg også, i 7,5-8 timer hver dag.. det går i ett da også, uten pauser (sett bort ifra 30 minutter da)
så det gjelder jo flere arb.grupper?
og er det 5-6 timer undervisning, så har man 2 timer planleggingstid hver dag, ellier minst 1 time?

og å sammenligne med barnebesøk, så håper jeg virkelig læreren har mer ro og kontroll på timen enn så ;=)

og avspasering av resterende plantid og møter blir de 8 ekstra uker ferie?? det er goood tid til å avspasere. jeg har bare 5 uker ferie i året, mens lærere har 12-13 uker. inkl avspas.

mulig jeg tar hakkende feil her altså..

mulig jeg er uviten her altså.. men jeg som fagarbeider i barnehage er 110 % tilstede jeg også, i 7,5-8 timer hver dag.. det går i ett da også, uten pauser (sett bort ifra 30 minutter da)
og er det 5-6 timer undervisning, så har man 2 timer planleggingstid hver dag, ellier minst 1 time?

og å sammenligne med barnebesøk, så håper jeg virkelig læreren har mer ro og kontroll på timen enn så ;=)

og avspasering av resterende plantid og møter blir de 8 ekstra uker ferie?? det er goood tid til å avspasere. jeg har bare 5 uker ferie i året, mens lærere har 12-13 uker. inkl avspas.

Så klart man holder mer kontroll på elevene enn i en bursdag, men det krever jo innsats, det er poenget. Det er/kan være veldig hardt arbeid å holde en klasse motivert og få dem til å jobbe hele dagen.

Poenget er jo arbeidstiden utenom alle undervisningstimene. Ikke bare ting som skal planlegges, men bestandig arbeid som skal rettes og/eller gis tilbakemeldinger på, tilpassede opplegg å tenke på, rett og slett planlegge god og interessant undervisning til hver av dem. Akkurat den delen gjør nok de fleste hjemme, for det krever en viss kreativitet og at man har ro til å tenke. Arbeidstid på skolen går til teamarbeid, møter, dokumentering, skriving av planer og alt mulig annet. Så med mer bunden arbeidstid vil man bli "tvunget" til å sitte på skolen med arbeid som man også kunne gjort hjemme. Som nevnt over, i andre yrker går man over til å få mer flexitid. Hvorfor skal det gå motsatt vei med lærere, når det er en av de få fordelene man har i yrket.

Tro meg, lærere arbeider inn den tiden de har avspasering. Og selv om det egentlig er litt feil å gjøre, arbeider nok de fleste lærere temmelig mange gratistimer også, spesielt de første årene hvor man ikke er så rutinert enda og bruker lengre tid på å forberede timer og rette opplegg. Man gjør det jo fordi man er interessert i jobben og brenner for elevene.

Avspaseringen kommer jo egentlig fra lengre arbeidsuker. En vanlig arbeidsuke er 37,5 time, mens en læreruke er 42,5 time. Tipper få lærere kommer under disse timene.

Bare husk at det kun er KS som mister den ubunde planleggingstiden sin og ikke Oslo kommune.

VI er flere i den der. Har flere venner som er lærere og de har et fagforbund som har tradisjon for å ha jobbet godt for de. Nå MENER JEG at fagforbundet til lærere og sykepleiere svekkes siden de er slått sammen i en stor gruppe som HELE tiden sammenligner f.eks nettopp lærere og sykepleiere.

Det er fordeler og ulemper med alle yrker. Og en bør ha undersøkt yrket en har valgt før en tar utdanningen.

I mitt yrke jobber jeg mye overtid fordi jeg ikke kan gå fra pga risiko for andre. Jeg skulle også gjerne hatt lærernes "ferie" som alle er så misunnelige, men som er AVSPASERING. Men sånn er det ikke. I mitt yrke har jeg derfor andre goder jeg vet mine venner som er lærere av og til skulle ønske seg.

Jeg forstår ikke problemet med at lærerne må være på skolen en vanlig arbeidsdag som folk flest. Jeg er sykepleier, må jobbe når mann og barn har fri på kvelden i helgene og i høytider. Med så lang sommerferie , og fri alle andre ferier syns jeg dette er drøyt altså!!!!!!!

Jeg forstår ikke problemet med at lærerne må være på skolen en vanlig arbeidsdag som folk flest. Jeg er sykepleier, må jobbe når mann og barn har fri på kvelden i helgene og i høytider. Med så lang sommerferie , og fri alle andre ferier syns jeg dette er drøyt altså!!!!!!!

Bruker du også ettermiddager/helger til å kommunisere med fortvilte foreldre? På å rette norskstiler? På å skrive rapporter? På å lage undervisningsopplegg? Mye av tiden som er bunden brukes til møter, med kolleger, ppt, bup osv. I fritimer hvor man egentlig hadde tenkt å f.eks rette matteprøver, må man ofte nøste opp i diverse ting som har skjedd i friminutt osv. Dermed må man ta med seg jobben hjem, for de tingene man egentlig hadde tenkt å gjøre forsvinner ikke.

Ser ikke mange lærere som klager på det, men en av grunnene til at mange holder ut i de hektiske periodene er fordi de vet at det kommer en lang sommerferie hvor man kan hente seg inn.

Fordi man deler kontor med 5-6 andre er det ikke bestandig like lett å konsentrere seg for å få gitt elevene den vurderingen de fortjener, da er det greit å kunne ta med seg arbeidet en plass hvor man får total stillhet. Etter fire musikktimer, hvor det naturligvis er en del støy, hvor mye konsentrasjon er igjen da? Greit å kunne koble litt av, før man igjen tar fatt på arbeidet som venter. Veldig mange som klager høyt på hvor utakknemlige lærere er, men vet dere egentlig hva jobben innebærer?

Back
Topp