Noen her?

hei[:)]

jeg hadde ikke angst før eller under svangerskapet med førstemann, det slo hardt ut i fjor sommer på ferie og med sistemann har jeg hatt angst, før,under og etter svangerskapet...
ikke noe behagelig nei [:(]
hva med deg?
 
Hei. Jeg har mye mye angst for tiden.[:(] Er preget med angst fra før av, og går på zoloft (kun en laaaaaav dose i uken) for å opprettholde de positive tankene litt. Jeg har fått enda mer nå som jeg er gravid 11+6. Jeg har muskelsmerter og spyr som en galning hver dag og konstant kvalm. Er i aktiv sykemelding nå i to uker, men det blir nesten full for jeg er bare hjemme. Har problemer med å gå ut fordi jeg er redd hele tiden. Veldig følsom, og savner mannen min - kunne ønske at han ikke jobbet og bare var hjemme hos sin gravide kone hver dag... [8|]

Vanskelig å prate med noen om det fordi det er ikke så mange som har det slik. Min mor sier bare: "ta deg en tur ut så blir det bedre" - men det er lettere sagt enn gjort. Da vet jeg at når jeg går tur, så kommer jeg tilbake og da er alt like ille. Nettene og morgenene alene er verst. Da er graviditetskvalmen størst, jeg spyr, ender med at jeg blir svimmel grunnet lavt blodsukker og får vondt i ryggen fordi jeg spenner meg.

Nå har jeg fått henvisning til psykomotorisk fysioterapeut - men de har jo så ekstrem lang ventetid. Hun sa hun kunne ta meg inn til akutt-time - men hun visste ikke når det ble...

Skulle ønske jeg hadde en gravid venninne her i nærheten som vi kunne gått turer og delt tanker og følelser, gjerne en som var syk hun også (ikke det at jeg ønsker at noen andre skal være syke) for da kan vi dele det samme. Har ingen nære venner her i nærheten for vi har nettopp flyttet og ikke klart å få skaffet oss en annen omgangskrets enda... Er ikke så lett det når man er gravid og bare spyr - og så skal prøve å invitere nye folk til hjemmet - det fungerer dårlig.

Så ja, det er noen her som har angst[;)] som egentlig var svar på spørsmålet ditt - men ønsket å utdype litt mer.
 
Ja! ikke med første mann, men i dette svangerskapet har jeg det[&o]
 
sliter med angst i perioder, tenker den kommer sterkt når det nærmer seg fødsel. Er bare 6 uker på veg
 
ORIGINAL: Miracle

Hei. Jeg har mye mye angst for tiden.[:(] Er preget med angst fra før av, og går på zoloft (kun en laaaaaav dose i uken) for å opprettholde de positive tankene litt. Jeg har fått enda mer nå som jeg er gravid 11+6. Jeg har muskelsmerter og spyr som en galning hver dag og konstant kvalm. Er i aktiv sykemelding nå i to uker, men det blir nesten full for jeg er bare hjemme. Har problemer med å gå ut fordi jeg er redd hele tiden. Veldig følsom, og savner mannen min - kunne ønske at han ikke jobbet og bare var hjemme hos sin gravide kone hver dag... [8|]

Vanskelig å prate med noen om det fordi det er ikke så mange som har det slik. Min mor sier bare: "ta deg en tur ut så blir det bedre" - men det er lettere sagt enn gjort. Da vet jeg at når jeg går tur, så kommer jeg tilbake og da er alt like ille. Nettene og morgenene alene er verst. Da er graviditetskvalmen størst, jeg spyr, ender med at jeg blir svimmel grunnet lavt blodsukker og får vondt i ryggen fordi jeg spenner meg.

Nå har jeg fått henvisning til psykomotorisk fysioterapeut - men de har jo så ekstrem lang ventetid. Hun sa hun kunne ta meg inn til akutt-time - men hun visste ikke når det ble...

Skulle ønske jeg hadde en gravid venninne her i nærheten som vi kunne gått turer og delt tanker og følelser, gjerne en som var syk hun også (ikke det at jeg ønsker at noen andre skal være syke) for da kan vi dele det samme. Har ingen nære venner her i nærheten for vi har nettopp flyttet og ikke klart å få skaffet oss en annen omgangskrets enda... Er ikke så lett det når man er gravid og bare spyr - og så skal prøve å invitere nye folk til hjemmet - det fungerer dårlig.

Så ja, det er noen her som har angst[;)] som egentlig var svar på spørsmålet ditt - men ønsket å utdype litt mer.



Dette var som å høre meg dette.Jeg sliter med akkurat det samme som deg.
Har gjort det siden jeg var 17 år,og i dag er jeg 25.
Jeg er nå gravid 9+3 og er kjempe dårlig.
Har masse rare tanker i hode, og det er veldig vanskelig å skille plagene ved angsten og graviditeten.
Før jeg ble gravid gikk jeg på Remeron på natten for å sove, og efexor på dagen.Og dette hjalp veldig.Jeg fikk ikke like mange angstanfall som jeg fikk før jeg begynte på medisinene.
Men nå har jeg sluttet på all medisiner, bga at det var farlig for babyen.
Jeg var veldig kvalm før jeg ble gravid også, og det at jeg er veldig kvalm nå i graviditeten det gjør at angsten kommer som den selv vil.
Så jeg er litt redd under svangerskapet nå, men satser på at det går bra.
Hvor holder du til hen? Jeg bor i østfold[:)]
 
Jupp.. Hadde det både før, i og etter ( nå).[&o] Skikkelig slitsomt. Er imot medisiner så jeg går til psykolog.
 
Hei *Vibeke*gravid*
Jeg forstår at du er dårlig, og ja det er vanskelig å skille plagene fra angst og graviditet. Jeg prøver å kose med magen og tenke: "nå lille venn gir du meg litt plager" og så går det over:) Hihi... Men nå går jeg på zoloft og disse hjelper. Disse er ikke så skadelige for barnet, og jeg er avhengig av dem. Tar jeg de ikke så blir jeg så angstfylt at mitt barn får en grusom mamma og det vil jeg ikke.
Jeg holder til i aust-agder
 
Jeg hadde angst etter min første, er gravid nå og sliter litt nå også. Jeg går til familiforebyggende familieteam, og det kan virkelig anbefales[:D] Nå snakker jeg med en psykiatrisk sykepleier som også er jordmor, og det er kjempekjekt[:D] Snakk med jordmor du går til så hjelper hun deg med å komme i kontakt med de.
 
Jeg har enda ikke gått gjennom et helt svangerskap, men sliter med panikk angst, angst for angsten og sosial angst..

Har nå fått plass på Modum bad for behandling, og det tror jeg blir virkelig bra! Endelig blitt tatt ordentlig seriøst av legen min (som jeg byttet til i fjor).. Slitt med angst fra jeg ble født. Gått på Zoloft 1 år nå, men nesten ferdig med nedtrapping da Modum er et medikamentfritt sykehus. Bruker sobril ved behov.

Legen mente at jeg mistet sist gang pga for mye stress i kroppen pga angsten..

Nå blitt anbefalt å vente med graviditet til etter modum, reiser i slutten av november, og er ferdig med behandlingen i midten av februar.. Det kan visstnok bli veldig tøft på modum.. Vi har såvidt startet prøvingen igjen, så får vi se om den sitter når jeg er ferdig behandlet..
 
ORIGINAL: Miracle

Hei *Vibeke*gravid*
Jeg forstår at du er dårlig, og ja det er vanskelig å skille plagene fra angst og graviditet. Jeg prøver å kose med magen og tenke: "nå lille venn gir du meg litt plager" og så går det over:) Hihi... Men nå går jeg på zoloft og disse hjelper. Disse er ikke så skadelige for barnet, og jeg er avhengig av dem. Tar jeg de ikke så blir jeg så angstfylt at mitt barn får en grusom mamma og det vil jeg ikke.
Jeg holder til i aust-agder



Hei :)
Tror jeg har blitt kvitt denne svangerskaps kvalmen,har den stort sett bare på Morran og litt utpå dagen.Men ellers så er det angsten jeg blir dårlig av om dagen.Hvis jeg begynner å tenke osv så begynner det med mage problemer og at jeg må på do,så kommer kvalmen og usikkerheten frem.[:(] det som bekymrer meg om dagen er hva jeg føler ol.Jeg sliter veldig om dagen og legen mener hun ikke kan gjøre noe... Jeg føler meg tom, og at jeg på en måte ikke bryr meg om noen rundt meg.Spes samboern.Dette er kjempe vanskelig å skulle ønske jeg kunne føle noe glede i hverdagen.Dette kan være hormoner i kroppen, men alt er lissom rart for meg. Flere som har det slik??? Jeg går på dps hos en psykolog.men virker ikke ut som han skjønner meg eller kan hjelpe meg.Nå må jeg få ny psykolog igjen bga han jeg har har blitt leder der.Håper jeg får en kvinnelig,for synes det er lettere å snakke med de.Må innrømme jeg gråter hver dag,bga denne dumme angsten om hva jeg føler.Jeg vil jo elske samboern min og kose med han.Han er jo verdens beste [:)] Håper bare dette går over [8|]. Men hvordan er zoloft? De medisinene jeg gikk på de var farlige for babyen.og nå går jeg ikke på noe,men tar en sobril hvis jeg har det alt for vanskelig...


Ha en fin helg [:)]
 
sliter selv med angst, og går på efexor.
må bare si at jeg kunne gå på efexor når jeg gikk gravid og når jeg amma, og jenta mi har ingen skade av det.
legene vurderte det slik at fordelen med å stå på medisinen kontra ikke, var at jeg og barn hadde det mye bedre med medisin .
snakk med legen din, bytt lege, snakk med gynekolog, ,man kan bruke efexor under svangerskap og amming.
lykke til [;)]
og send meg gjerne en pm hvis det er noe du lurer på [:)]
 
Back
Topp