Noen her som må ta ul av hofter?

mammamoren

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Min må ta ul av hoftene etter vi var på 6 ukers kontroll... Andre som skal eller har gjort det? Håper vi går fri og slipper putebehandling...

Her måtte hun til ul som nyfødt. Rutine ved setefødsel slik jeg forsto det. Barnepleieren kom opp med baby og diplom fra røntgenavdelinga. Hoftene var som de skulle være.
Håper ul går bra for dere!

Lillemor fikk pute da hun var en dag gammel, pga legen mente hun hørte en kneppelyd i ene hofta. Før påske var vi på UL og fikk beskjed om at hoftene var helt normale - men måtte vente på bekreftelse fra ortoped (som vi endelig fikk time hos i forrige uke) før vi fikk slutte med puta. Så hun brukte pute i nesten 6 uker (pga det ortopeden mente var "falsk positiv" eller dårlig sjekk av legen).

Men som pappaen sa, heller unødvendig putebruk tidlig enn potensiell skinne eller gips senere.

Edit : Hun var født med det de mente var en umoden venstrehofte, men kom med "hodet først" ikke setefødsel og ikke noe forekomst av hd i familien.

Har fått time neste uke... Jeg tror egentlig hoftene er helt fine. 1% av babyer blir født med hoftedysplasi og det forekommer hyppigst hos jenter og førstefødte. Min gutt er altså gutt og nr tre født fra denne kroppen. Vi har ikke hoftedysplasi i familien og han kom rette veien ut med hodet først... Det var heller ingen klikkelyd d legen undersøkte hoftene hans. Sjansene er små for at hoftene ikke er normale, men man blir jo en liten smule bekymret uansett!

Har fått time neste uke... Jeg tror egentlig hoftene er helt fine. 1% av babyer blir født med hoftedysplasi og det forekommer hyppigst hos jenter og førstefødte. Min gutt er altså gutt og nr tre født fra denne kroppen. Vi har ikke hoftedysplasi i familien og han kom rette veien ut med hodet først... Det var heller ingen klikkelyd d legen undersøkte hoftene hans. Sjansene er små for at hoftene ikke er normale, men man blir jo en liten smule bekymret uansett!
Lykke til :)

Jenta vår har nettopp vært på kontroll på hoftene når hun var 6 uker, de var visst fortsatt umodne men trengte ikke pute. Noen som vet om det gør ann å bruke bæresele? Glemte jo helt å spørre legen om det :-/

Jenta vår har nettopp vært på kontroll på hoftene når hun var 6 uker, de var visst fortsatt umodne men trengte ikke pute. Noen som vet om det gør ann å bruke bæresele? Glemte jo helt å spørre legen om det :-/
Et ikke ekspert; men mener å ha lest, at bæresella kan brukes om det er tvil - føttene spriker jo i sellen ; såfremst det ikke er babybjørn (den er jo nesten fyfy) Bena spriker jo når puten brukes...

Så lenge bæreselen gir god støtte og babyen sitter i froskestilling (knærne høyere enn rompa - og god vinkel på hoftene) så går det fint fikk vi høre. Vi har brukt mye bæresele, og lillemor stortrives i den.

Back
Topp