Noen her som har søkt på høgskole med realkompetanse?

guttemammaen

Forelsket i forumet
Jeg spør her også;) (la et innlegg på jobb og utdannelse også)

Jeg er barne og ungdomsarbeider, men har lyst til å satse på noe inne økonomi og administrasjon. Det står at enn kan søke med realkompetanse, men jeg har jo egentlig ikke relevant praksis. Jeg har jobbet i 10 år på skole, og har 3 barn.

Noen her som har søkt med realkompetanse? er det mulig å komme inn uten relevant praksis? Jeg tenker at det sikkert er lettere å komme inn dersom jeg hadde jobbet på et kontor e.l?

Jeg har kommet inn på høyskole med realkompetanse. Hadde jobbet i  bhg i mange år søkte på ergoterapi og kom inn.
Så det er bare å prøve, det verste som kan skje er jo et nei;-)

Luna Lovegood skrev:

Jeg har kommet inn på høyskole med realkompetanse. Hadde jobbet i  bhg i mange år søkte på ergoterapi og kom inn.
Så det er bare å prøve, det verste som kan skje er jo et nei;-)

Å så flott:)))) Ja da er det jo kanskje en liten sjanse:) så du hadde ikke generell studiekompetanse?

jeg hadde ikke studiekompetanse når jeg kom inn på Misjonshøyskolen. hadde bare realkompetanse...

jeg hadde lang samtale med en som har opptak på sykepleieren, og der sa de det vil være kjempe vanskelig og komme inn uten relevant jobb erfaring og legge bak realkompetansen!! tingen med realkompentansen er jo at du skal ha relevant erfaring innenfor den utdannelsen man søker...

jeg hadde noe innenfor helsevesenet, men ikke nok til at ho ville vurdere meg videre om jeg søkte sa ho!!

men økonomi og administrasjon har de jo kurser på folkeuniversiteter...går riktig nok over 2 semestere, men er verd det sier de...og de som har tatt den veien har ikke angret på dette!! jeg holder på og søke via NAV om og få det dekket nå, i og med det koster 55000 kr for de to semesterene!! for og få det kurset trengte man kun utgang av ungdomskole... pluss du kan ta et tilleggs år året etter som er regnskap og personal ledelse...men der trenger man praksis for og komme inn...altså realkompentanse!!

håper dette var noe til hjelp??

lille assa 75 skrev:
jeg hadde ikke studiekompetanse når jeg kom inn på Misjonshøyskolen. hadde bare realkompetanse...

okei:) Men hadde du noen relevant praksis? arbeidet innenfor samme yrke?

Kanskje det kommer litt an på om det er mange som søker? lettere å komme inn med realkompetanse dersom de ikke får fylt opp studie plassene?

Hårballen`s mamma skrev:
jeg hadde lang samtale med en som har opptak på sykepleieren, og der sa de det vil være kjempe vanskelig og komme inn uten relevant jobb erfaring og legge bak realkompetansen!! tingen med realkompentansen er jo at du skal ha relevant erfaring innenfor den utdannelsen man søker...

jeg hadde noe innenfor helsevesenet, men ikke nok til at ho ville vurdere meg videre om jeg søkte sa ho!!

men økonomi og administrasjon har de jo kurser på folkeuniversiteter...går riktig nok over 2 semestere, men er verd det sier de...og de som har tatt den veien har ikke angret på dette!! jeg holder på og søke via NAV om og få det dekket nå, i og med det koster 55000 kr for de to semesterene!! for og få det kurset trengte man kun utgang av ungdomskole... pluss du kan ta et tilleggs år året etter som er regnskap og personal ledelse...men der trenger man praksis for og komme inn...altså realkompentanse!!

Tusen takk for svar og hjelp:)

Hva heter det studie da? Jeg skal omskolere meg og skal søke om AAP!

guttemammaen skrev:
lille assa 75 skrev:

okei:) Men hadde du noen relevant praksis? arbeidet innenfor samme yrke?

Kanskje det kommer litt an på om det er mange som søker? lettere å komme inn med realkompetanse dersom de ikke får fylt opp studie plassene?

det sa de au at det kom det ann på...hvor mange som søker og hvor mange som ligger med bedre erfaringer, og bedre karaktere enn hva du har hatt tidligere!! i og med du har jobbet i BHG så har du vel barne og ungdoms fag?

Hårballen`s mamma skrev:

Tusen takk for svar og hjelp:)

Hva heter det studie da? Jeg skal omskolere meg og skal søke om AAP!

ja jeg har fagbrevet!

sender deg link og infoen jeg har hentet på PM...bare finne alt fram først...hehe!! men dette er tilbud her jeg bor, vet jo ikke hvor du bor, og det er samme der ;)

jeg tok barne og ungdoms arbeider etter året på misjonshøyskolen...
det eneste jeg hadde før misjonshøyskolen var lederarbeid i kirken jeg gikk i og frivillig arbeid i Afrika, men det i afrika var for lite til å regnes som nok erfaring...tror du må ha jobbet i mer en 3 mnd for å få det...selv var jeg der å jobbet 2 mnd og så skole etter på i 5 mnd der...skolen hadde også praksisdel, men igjen var det ikke nok...men det kunne jo ha vært at det telte litt...husker ikke helt...var i 1999

ellers hadde jeg bare jobbet i barnehage før...

Back
Topp