Noen her som har laktoseintoleranse?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jeg har i over veldig lang tid reagert på mat som inneholder melk/laktose med å ha diaré flere ganger på kort tid i løpet av en dag/kveld. Kjenner at jeg får litt sånn mageknip at jeg må på do også holder jeg det gående med å springe på do 2-4 ganger i løpet av ett par timer. Har ikke noe vondt ellers. Sånn har jeg det hver gang jeg får i meg bare bittelitt som inneholder melk/laktose. Jeg skal ringe å bestille time hos fastlegen i morgen for å ta prøver for noe er det ihvertfall. Er så sykt lei av springe på do nå!

Dere som har laktoseintoleranse, hvordan var det for dere før dere fant ut av hva det var? Og hvilken prøver tok dere for å finne ut av det?

Høres veldig ut som jeg hadde det. Jeg ble kvalm itillegg. Heldigvis er det enkelt å bytte ut til laktosefritt. Det finnes også tabletter som man kan spise når man spiser melkeprodukter.

Høres veldig ut som jeg hadde det. Jeg ble kvalm itillegg. Heldigvis er det enkelt å bytte ut til laktosefritt. Det finnes også tabletter som man kan spise når man spiser melkeprodukter.
Jeg har hatt det sånn veldig lenge, men ikke tenkt over det noe særlig før det plutselig slo meg en dag at jeg måtte jo reagere på noe for det er jo ikke normalt å springe på do så mange ganger på kort tid, og merket fort at det var etter jeg hadde spist noe med laktose i. Ikke merket noe særlig til kvalmen da.

Ja heldigvis er det veldig lett å bytte til laktosefritt. :-)

Jeg har vært sensitiv for melkeprodukter om morgenen i flere år.
Så plutselig i fjor reagerte jeg med voldsdommer magesmerter og diaré ved inntak av melk om morgenen/formiddag (resten av dagen gikk greit). Knyttet det opp mot melk ila et par dager. Ila 1-2 uker ble grensen for når det gikk greit med melk flyttet lenger og lenger nedover på dagen, til jeg bare måtte kutte det helt ut.
Legen sa at testene slo ut kun ved genetisk intoleranse, ikke sekundær som er like vanlig. Var derfor liten vits i å ta de men vi gjorde det likevel. Slo ikke ut, så jeg har sekundær. Logisk da ingen i familien (direkte familie oppover) har det.
Laktasetabletter hjalp i begynnelsen, men ikke videre så de tar jeg ikke.

Jeg er laktoseintolerant. Jeg reagerer på det med kvalme og mageubehag. Jeg fant ikke ut av det før jeg var 25, men jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. Jeg husker at jeg ofte var kvalm og dårlig, men legebesøk avdekket ikke årsaken (jeg ble ikke testet som ung).

Før jeg endret kostholdet og droppet laktose, var jeg dårlig flere ganger i uka etter å ha inntatt for mye laktose (tåler små mengder). Det var en lettelse å finne ut hva det var, og det har jo kommet så mange laktosefrie produkter på markedet. Til og med laktosefri is:)

Jeg er laktoseintolerant. Jeg reagerer på det med kvalme og mageubehag. Jeg fant ikke ut av det før jeg var 25, men jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. Jeg husker at jeg ofte var kvalm og dårlig, men legebesøk avdekket ikke årsaken (jeg ble ikke testet som ung).

Før jeg endret kostholdet og droppet laktose, var jeg dårlig flere ganger i uka etter å ha inntatt for mye laktose (tåler små mengder). Det var en lettelse å finne ut hva det var, og det har jo kommet så mange laktosefrie produkter på markedet. Til og med laktosefri is:)
Jeg merker ikke til kvalmen da, men blir veldig dårlig i magen hvis jeg bare får i meg litt mat som inneholder laktose. Bare i kveld har jeg vært på do 3 ganger etter å ha spist litt rømme til enchiladas som vi hadde til middag i 17-tiden i dag. Og i går var jeg på do 3 ganger etter at jeg hadde spist fløtegratinerte poteter i 19.30-tiden. Ikke kan jeg spise sjokolade heller, springer på do av det også.. Så det er veldig slitsomt.. Hvilke tester tok du for å finne ut av det?

Jeg har IBS, glutenintoleranse og laktoseintoleranse. Fant det ut etter at jeg endelig ble tatt alvorlig av en lege og sendt til utredning. Tok koloskopi og mr av tarmen. Senere tok jeg en provovasjonstest (for gluten). Laktoseintoleranse er 0 stress spør du meg :) Bare bytt til laktosefri produkter og kjøp deg laktasetabletter du kan bruke om du skal bort på middag feks. Men det kan være greit å utrede via fastlegen din. Om du får det dokumentert har du krav på grunnstønad sats 1 fra Nav.

Har man rett på noe fra nav ved laktoseintoleranse?

Fant ut av det da jeg var 18 år. Hadde i ca 1 år fått ekstreme magesmerter når jeg spiste/drakk meieriprodukter. Skjønte at det var laktose. Ble til slutt testet noen år senere og vi har genetisk laktoseintoleranse. Både begge foreldrene mine, jeg og søs pluss barna mine testet positivt.

Fant ut av det da jeg var 18 år. Hadde i ca 1 år fått ekstreme magesmerter når jeg spiste/drakk meieriprodukter. Skjønte at det var laktose. Ble til slutt testet noen år senere og vi har genetisk laktoseintoleranse. Både begge foreldrene mine, jeg og søs pluss barna mine testet positivt.

Hvilke tester tok dere da? Blodprøve?

Hvilke tester tok dere da? Blodprøve?
Ja, blodprøve.

Nå må dere bestemme dere [emoji14]
Man får ikke stønader fra NAV pga laktoseintoleranse alene. De med glutenintoleranse får dette fordi NAV beregner at det er høyere utgifter ved glutenintoleranse enn laktoseintoleranse.

Barn kan få morsmelkerstatning på resept, men er ikke noe å få utenom dette.

Nå må dere bestemme dere [emoji14]
I vedtaket mitt så var det det som stod, men da jeg gikk inn på nav sine sider stod det at man ikke har det. Så jeg hadde vel bare en snill saksbehandler tenker jeg. Om du får dokumentasjon ville jeg uansett forsøkt å sende inn en søknad :)

Ja, blodprøve.

Man får ikke stønader fra NAV pga laktoseintoleranse alene. De med glutenintoleranse får dette fordi NAV beregner at det er høyere utgifter ved glutenintoleranse enn laktoseintoleranse.

Det er dette jeg har fått info om også, at man ikke får stønad.

Ja, blodprøve.

Okei, greit å vite :-)

Ihvertfall ingen tvil om at jeg reagerer på noe med melk i. Drakk en shake som jeg blanda med melk for å se om jeg kom til å reagere på melken å ja, 20-30 min etterpå var det rett på do.. Da blir ihvertfall en tur til legen i løpet av uken! :-)

Back
Topp