Noen her som er over 38 år

Septemberkansje

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Imorgen ska jeg inn på sjugehus til ultralyd.. Er 37 og blir 38 mnd etter babyen er født, er det noen andre her som skal på kontroll pga alder, eller har vært?
Hva skjer på denne kontrollen? :happy:
 
Mnd før babyen blir født meinte jeg, da blir jeg 38 år.. :joyful:
 
Eg er 39 :happy:
Jordmor pratet om noen ekstra oppfølgingsUL etter OUL.. men hun nevnte ikkje om noe ekstra nå så tidlig :rolleyes:
Eg skal uansett ha en UL i uke 24 pga hjertefeil hos meg ved fødsel.

Tenkte kanskje eg måtte høre med de på OUL hva som blir ekstra :rolleyes:
 
Eg er 39 :happy:
Jordmor pratet om noen ekstra oppfølgingsUL etter OUL.. men hun nevnte ikkje om noe ekstra nå så tidlig :rolleyes:
Eg skal uansett ha en UL i uke 24 pga hjertefeil hos meg ved fødsel.

Tenkte kanskje eg måtte høre med de på OUL hva som blir ekstra :rolleyes:

Hmm merkelig:happy: blei henvist av jordmor til extra ultralyd og blodprøver grunnet alderen, var visst en ultralyd som blir tatt mellom uke 12 og 15..
 
Hmm merkelig:happy: blei henvist av jordmor til extra ultralyd og blodprøver grunnet alderen, var visst en ultralyd som blir tatt mellom uke 12 og 15..

Åja, da mener hun kanskje KUB test - den er frivillig :happy: Og den skal avklare sannsynligheten din for at fosteret har trisomi.
Det er en blodprøve og en UL som til sammen sier noe om sannsynligheten. Er sannsynligheten stor får du tilbud om NIPTtest :happy:

Eg gjorde dette i Uke 12 - venter fremdeles på svar, så det er en langdryg sak føler eg. (14+4 nå)
 
Åja, da mener hun kanskje KUB test - den er frivillig :happy: Og den skal avklare sannsynligheten din for at fosteret har trisomi.
Det er en blodprøve og en UL som til sammen sier noe om sannsynligheten. Er sannsynligheten stor får du tilbud om NIPTtest :happy:

Eg gjorde dette i Uke 12 - venter fremdeles på svar, så det er en langdryg sak føler eg. (14+4 nå)

Kan du fortelle litt om hvordan undersøkelsen er? Vanlig ultralyd og en blodprøve? :happy:
 
Kan du fortelle litt om hvordan undersøkelsen er? Vanlig ultralyd og en blodprøve? :happy:

For meg var det en samtale med hun som skulle ta UL først, hun brukte god tid og forklarte hva hun skulle se etter, samt poenget med UL og blodprøve sammen. Viste hva min risiko var bare mtp alder og hva som var veien videre osv.

Så tok hun en veldig grundig UL - målte lårbein, nakkefold, lengde på foster - sjekket at nesebein, hjerne, hjerte var på plass og var som det skulle - sjekket antall arterier i navlesnoren. Såg at fosteret tisset og drakk.
Forklarte og viste når eg lurte på noe. Alt såg helt flott ut her.

Så var det blodprøvetaking. Den skulle sendes til Trondheim. Når de fikk svaret skulle hun se på de og finne MIN sannsynlighet for hver av de tre vanligste trisomiene. Om det er høy sannsynlighet skal hun ringe og om det er lav sannsynlighet får eg brev i posten.
Venter fremdeles på å høre noe. Får eg en telefon blir det tilbud om NIPT test som gir mer konkret svar.

:happy::happy:

For vår del syns vi det blir litt langdrygt - får ikkje et svar før nærmere halvgått om det blir NIPTtest osv. Hadde vi skulle gjort det på nytt hadde vi kanskje nøyet oss med den ekstra UL :rolleyes:
Men det er jo opp til hver enkelt :happy:
 
For meg var det en samtale med hun som skulle ta UL først, hun brukte god tid og forklarte hva hun skulle se etter, samt poenget med UL og blodprøve sammen. Viste hva min risiko var bare mtp alder og hva som var veien videre osv.

Så tok hun en veldig grundig UL - målte lårbein, nakkefold, lengde på foster - sjekket at nesebein, hjerne, hjerte var på plass og var som det skulle - sjekket antall arterier i navlesnoren. Såg at fosteret tisset og drakk.
Forklarte og viste når eg lurte på noe. Alt såg helt flott ut her.

Så var det blodprøvetaking. Den skulle sendes til Trondheim. Når de fikk svaret skulle hun se på de og finne MIN sannsynlighet for hver av de tre vanligste trisomiene. Om det er høy sannsynlighet skal hun ringe og om det er lav sannsynlighet får eg brev i posten.
Venter fremdeles på å høre noe. Får eg en telefon blir det tilbud om NIPT test som gir mer konkret svar.

:happy::happy:

For vår del syns vi det blir litt langdrygt - får ikkje et svar før nærmere halvgått om det blir NIPTtest osv. Hadde vi skulle gjort det på nytt hadde vi kanskje nøyet oss med den ekstra UL :rolleyes:
Men det er jo opp til hver enkelt :happy:

Tusen takk for et langt og godt forklart svar:happy:

Jeg fikk beskjed om at svare kom rimelig kjapt, pga en ikke skulle være så langt på vei visst det var fare for å måtte avbryte svangerskapet, og visst svare ikke hadde kommet innen en uke så måtte jeg purre på dem:happy:
 
Jeg vil være 41 når bebis blir født. :)

KUB-test uke 11 (blodprøve) og 13 (ultralyd) og ekstra sjekk av langtidsblodsukker uke 12 er alt her med tanke på alder.

Fikk samme prosedyre unntatt langtidsblodsukker når jeg fikk forrige barn i fjor sommer. Så ene året mellom 40 og 41 hadde tydeligvis noe å si der men ellers alt likt :)
 
Ble akkurat 38 og va på TU og KUB test og fikk vite resultatene på begge samtidig. Hadde ikke mer risiko for noe enn om jeg var 15 og skulle ha barn, så er fornøyd med det. Ordinær UL om tre dager så det gleder man seg til.
 
Fyller 40 om kort tid og har tatt Kub- testen (blodprøve i uke 10, ultralyd i uke 12). Fikk vite resultatet da jeg var på ultralyd, hadde ikke mer risiko for noe enn om jeg hadde vært 15 og gravid :happy:
 
Var i går på ultralyd og blodprøve, fikk beskjed om dersom jeg ikke hørte noe innen en uke så var alt fint, men skulle få tilsendt papirene uansett :happy:
 
Jeg er 43 og tok NIPT test privat 10+1 (test-kit fra Sverige). Siden NIPT ga svaret vi ønsket oss droppet vi å ta blodprøve før kub-ultralyden på Riksen i uke 12+4. Legen syntes det var en smart avgjørelse siden NIPT jo er sikrere enn kub-blodprøven. Skal tilbake for UL uke 16+9 etter eget ønske (vond historie forrige svangerskap) og så blir det OUL på lokalt sykehus i uke 18. Har også tatt glukosebelastningstest tidlig men det var pga veldig tørrhet i munnen - alt var heldigvis normalt. Pga alder blir det en ny slik i uke 24 såvidt jeg forsto.

krysser fingrene for at svaret dere får er bra
 
Last edited:
Fikk svar igår på KUB testen, den var innenfor normal,:happy:
 
Back
Topp