Noen her som er blodgiver?

Har vært blodgiver i 10 år, i fjor flyttet jeg og har ikke surret meg til å registrere meg her enda. Det er jo egentlig litt flaut, men i mai ble jeg gravid så da må jeg uansett vente.
Blir uvel av å se blod og holdt på å besvime sist jeg måtte ta vanlige blodprøver, men når jeg ligger i stolen og gir blod pleier jeg bare å se en annen vei og noen ganger lese litt nyheter eller noe på telefonen. Da går det veldig fint! [emoji4]

Er også organdonor og beinmargsdonor. Føler jeg må bidra, for en gang kan det jo være meg som trenger noe. Har også hatt 2 venner som har fått beinmarg som gjorde at de ble friske [emoji4]
 
Ja, er blodgiver. Er fint å kunne hjelpe til. Har også tenkt til å si ja til å være beinmargsdonor, og er organdonor. Venter mitt første barn til jul og håper jeg får masssse melk så jeg kan donere det også[emoji4]
 
Jeg har vært før jeg fikk barn.
Når jeg flyttet var det ikke like enkelt, heller ikke da jeg ble enebarn. Etter jeg fikk nr 2 har jeg blødd sinnsykt mye ved mensen. Men nå har det endelig stabilisert seg, så tenkte å sjekke om det er blodbank på sykehuset jeg kjører forbi på vei til den nye jobben min nå. Hvis ikke er det veldig vanskelig å få til i hverdagen å måtte dra langt i andre retningen.

Jeg har blodtype 0 og kan gi til alle. Derfor ble jeg kalt inn så ofte som det er mulig å gi blod. Hver tredje måned.

Det blir tappet en halvliter ved hver givning.

Grunnen til at jeg er blodgiver er vel som alle andre at sykehusene er avhengig av det for å redde liv. Men har også tenkt det er sunt for kroppen å bytte ut litt blod. Kanskje ikke nødvendig for kvinner som menstruerer men men...

Er registrert som organdonor og beinmargsdonor, så da ringer de om jeg er en de trenger.
Gratulerer med ny jobb [emoji4]
Samme bransje som før?

Beklager å skrive noe helt annet i denne tråden HI, skal ikke bli noe mer [emoji6]
Måtte bare gratulere [emoji4]
 
Jeg var blodgiver før jeg ble gravid med første, å så rakk jeg å gi 1 gang innen jeg ble gravid med nr 2:)
Skal melde meg igjen når det er gått ett år etter fødsel:)

Har aldri hatt noen bivirkninger så jeg gir med glede å er glad for at jeg kan være til nytte:)
 
Meldte meg som blodgiver i januar, var ett nyttårsforsett.
Fikk innkalling rett etter positiv test, så ble ikke noe av.

Jeg må vente til jeg ikke ammer før jeg kan melde meg igjen, sant?
 
Hei! Så flott at du melder deg :-D

Her er mine svar:
1. Ja, jeg gir blod
2. 4 ganger får jeg lov. Gir du plasma er d oftere!
3. 450 ml hver gang.
4. Jeg gir fordi jeg har en spesiell blodtype som d alltid er manko på. Kanskje jeg en dag kommer ut for en ulykke, og får mitt eget blod tilbake?
5. Jeg er også bemargsdonor pga min spesielle blodtype, kanskje du kan redde flere liv?
 
Meldte meg som blodgiver i januar, var ett nyttårsforsett.
Fikk innkalling rett etter positiv test, så ble ikke noe av.

Jeg må vente til jeg ikke ammer før jeg kan melde meg igjen, sant?
Nei, nye retningslinjer er et år etter fødsel.

For dem det passer for de det en veldig fin ting å gi melk det første halvåret.

Det fikk jeg gjort med siste (de to første fikk jeg ikke pga begrensninger på sykehuset der vi bodde da) og det føles godt å vite at de små fikk av mitt overskudd
 
Nei, nye retningslinjer er et år etter fødsel.

For dem det passer for de det en veldig fin ting å gi melk det første halvåret.

Det fikk jeg gjort med siste (de to første fikk jeg ikke pga begrensninger på sykehuset der vi bodde da) og det føles godt å vite at de små fikk av mitt overskudd

Kjekt å vite med karantene. Får notere det i kalenderen :)

Mitt sykehus har dessverre ikke melkebank. Var hvertfall det de på barsel sa.
 
Kjekt å vite med karantene. Får notere det i kalenderen :)

Mitt sykehus har dessverre ikke melkebank. Var hvertfall det de på barsel sa.
Det er vel bare tolv melkebanker i landet så ikke alle som bor nær en nei.

Jeg tenkte også "sluttet å amme" men oppdaget at det var et år, så jeg har begynt igjen selv om jeg ammer lillemor litt. Hun er trossalt snart to
 
Jeg er blodgiver. På mitt sykehus blir man kalt inn hver 3. måned. Oftere om det er krise, sjeldnere om man har hatt problemer med blodprosenten/lave jernlagre og de synes man trenger litt mer tid å komme seg på. Gir 0,5 l hver gang.

Jeg gir fordi det er en god gjerning, som er utrolig enkel å gjøre.

Jeg var lenge skeptisk til å melde meg, siden jeg har sprøyteskrekk og har holdt på å besvime av blodprøver flere gange.r

Men å gi blod er faktisk langt mindre dramatisk enn å ta blodprøve. Men ligger i en stol hvor man kan få beina høyere enn hodet om så nødvendig, i motsetning til legekontoret hvor man sitter rett opp og ned og ikke får ha beina høyt. I tillegg er de som stikker utrolig flinke, det kjennes nesten ikke. I motsetning til på legekontoret, hvor de er helt talentløse... Veldig ofte må de stikke flere ganger, og de venter aldri på at desinfiseringsvæsken skal fordampe, så det svir som bare satan når de stikker.

Man trenger heller ikke se på at de tapper blod, det er bare å se en annen vei. I tillegg har jeg sett at de har skjermet med å legge papirhåndklær over om folk har sagt de ikke takler å se blod.

Jeg har holdt på å besvime én gang, men det var min egen feil, siden jeg hadde glemt å ta med meg matpakke og derfor ikke spist først (man skal spise og drikke godt før blodgiving for å holde blodsukkeret oppe). De har lefser, knekkebrød, energibarer, brus og slikt man får gratis, men den dagen kom jeg inn før jeg hadde fått gjort mer enn å åpne en lefsepakke.
 
Du kan gi Max hver 3 mnd. Men bare hvis du har fint jernlager og hemoglobin. Ligger du litt lavt kan du fortsatt få gi men kanskje bare 2 ganger i året. Alt for din egen sikkerhet [emoji5] jeg gir ikke blod fordi jeg blir dårlig og da vil de ikke ha meg. Men ser hvor viktig det er og vanskelig det er til å få folk til å møte gjennom jobben så hadde gitt viss jeg kunne [emoji4]
 
Jeg er blodgiver (ikke akkurat nå da) og gir ca 4 ganger i året. Gjør det fordi jeg vet hvor tiltrengt blodet er, og fordi det er mitt lille bidrag til samfunnet. Har også meldt meg som organdonor og benmargsdonor, og som giver av blodplater, men ikke fått innkalling på blodplater ennå. Gir gjerne det jeg kan :)
 
Har gitt blod, men di siste årene (2013; 2015 og nå 2017 har/er gravid), så har ikke gitt noe da men har planer om å gjennopta blodgivningen igjen om jeg fremdeles er en kandidat :) Har av og til hatt litt `styr` med å få opp blodprosenten etter at jeg har gitt blod, men er så mange år siden nå at vil tro at den er tilbake til normalen :D Er også regristert som organdonor :happy:
 
Jeg var blodgiver før og skulle ønske jeg kunne bli det igjen. Men fordi jeg har langvarige, forpliktende forhold til to personer i stedet for en, så får jeg ikke lov. :/
 
Jeg kan ikke gi blod og synes det er innmari frustrerende :(
 
Back
Topp