noen her med..

Sonic

Glad i forumet
hoftedysplasi?

Når ble det oppdaga? Har ho pute? Nå spør jeg fælt, mn føler meg litt aleine..

ble vel egentlig oppdaget på sykehuset , eller de sa de synes ho hadde litt slappe hofter .. så fikk innkalling til ultralyd når Julie var litt over 4 uker .. da fikk vi bekreftet at den ene hodteskålen ikke var helt utviklet, så ho må gå med pute i ihvertfall 6 uker .. har ny time til ul da , og legen trodde det ville være i orden da .. var litt rart med puten di første dagene , men har begynt å venne meg til den nå, men gleder meg fælt til den skal av .. men vet jo at det er det beste for jenta mi, og skal være glad det ble oppdaget så tidlig .. har din lille fått hoftedyplasi????

Ja, min lille "Fims" har fått påvis hoftedysplasi.. Født i seteleie.. Ble lagt i pute, 1 dag gammel.. Fikk ultralyd 3 dager gammel, og der ble det bekrefta HD.. Skal inn igjen til kontroll om 3 mnd, spennende å se hva de sier [:D] 

ORIGINAL: Sonic

Ja, min lille "Fims" har fått påvis hoftedysplasi.. Født i seteleie.. Ble lagt i pute, 1 dag gammel.. Fikk ultralyd 3 dager gammel, og der ble det bekrefta HD.. Skal inn igjen til kontroll om 3 mnd, spennende å se hva de sier [:D] 

det var lenge .. er kanskje forskjellig på alvolighetsgrad og fra sykehus til sykehus ..

Håper litt på at vi kan slippe puta da, men kan ikke si at jeg sørger over at "Fims" har pute på egentlig [:)]

Her også. Bolla lå i seteleie mesteparten av svangerskapet, men hadde ingen andre risikofaktorer for HD. Det ble mistenkt ved klinisk undersøkelse et par dager etter at han var født, og vi ble sendt på ultralyd som bekreftet det. (Ultralyd ville de forsåvidt ha gjort uansett, siden han lå i seteleie.) Så da blir det pute i fire måneder. Forhåpentligvis gjør det susen. Det gjør stort sett det. Her er det ikke planlagt noen kontroller før ultralyd og røntgen av bekkenet ved fire måneder. Er ikke helt sikker på hva jeg synes om det, egentlig. Vi var på Martina Hansen, og etter det jeg har hørt er det sånn de gjør det der.

"Standard" behandling er forresten så vidt jeg vet pute i 12-18 uker når det oppdages tidlig (før fire ukers alder).

Det finnes en facebookgruppe som heter putekrigerne, som er for foreldre til barn med HD. En del tips og råd der angående rettigheter, bilseter, vogner, og diverse annet.

Back
Topp