Noen her med kaniner?

Har ikke kaniner lenger, men jeg har hatt. Jeg hadde en mor og datter sammen. Kaniner er jo kolonidyr, så de trenger stor plass om de skal bo sammen, og masse stimuli (noe alle kaniner trenger forøvrig). Det er nok en stor fordel at de er vant til hverandre fra tidlig av. Jeg har prøvd ¨å ha to hunner sammen der det var noen måneder imellom dem, men det gikk absolutt ikke. Samtidig er lynnet viktig. Den kaninen som lagde bråk hos meg var litt mer på hugget.

Usj, angrer sånn på at vi ikke kjøpte to søsken når vi kjøpte den hannen vi har nå! Har så lyst på en til, og leser jo også at de trives best med å være to ( oppdretterne vi kjøpte fra mente det ikke var nødvendig).
Er usikker på hvordan gå frem for å kunne skaffe en venn til han vi har nå uten at det blir full kamp.
Noen med erfaring der?
Er det evt en mulighet å kastrere han vi har, og kjøpe en ung hann, 8 uker ca.?

Jeg hadde kaniner før. Hadde først en hann kanin og anskaffet meg en til etter noen år. Det som skjedde med to ukastrerte hann kaniner var at de hadde hvert sitt bur. De drev kun og sloss om de var ute samtidig, med ordentlig biting. Måtte ha en kattedo ute fordi de drev med markering av fellesområdet. Den nyeste hannkaninen lå stort sett bare å sov i buret, ingen energi, og døde etter bare to år. Den eldste hannkaninen "eide" området.

Jeg kunne aldri ha eid to ukastrerte hannkaniner igjen, anbefaler ingen det. Det beste er kanskje en kastrert hann eller en kastrert hunnkanin med det motsatte kjønn. Nå anbefales det å la kaniner bo som hunder og katter gjør hjemme.

Jeg hadde kaniner før. Hadde først en hann kanin og anskaffet meg en til etter noen år. Det som skjedde med to ukastrerte hann kaniner var at de hadde hvert sitt bur. De drev kun og sloss om de var ute samtidig, med ordentlig biting. Måtte ha en kattedo ute fordi de drev med markering av fellesområdet. Den nyeste hannkaninen lå stort sett bare å sov i buret, ingen energi, og døde etter bare to år. Den eldste hannkaninen "eide" området.

Jeg kunne aldri ha eid to ukastrerte hannkaniner igjen, anbefaler ingen det. Det beste er kanskje en kastrert hann eller en kastrert hunnkanin med det motsatte kjønn. Nå anbefales det å la kaniner bo som hunder og katter gjør hjemme.

Ja, jeg tror nok det fort kan bli slåssing med to ukastrerte! Men er derfor jeg tenkte at det kanskje kunne gå dersom den eldste var kastrert. Om det da ville bli som med hunder, at den yngste blir underdanig. Og den eldste er jo da kastrert og vil forhåpentligvis ta det rolig:)
Tingen er at jeg vil ha dem sammen i samme bur, vil de skal kunne ha det sosialt;)
Inne kan vi ikke ha dem, grunnet allergier hos både den ene og den andre. Hadde ikke villet ha dem inne uansett da, føler det fungerer fint å ha dem ute.

Jeg har en kastrert hann og en hunn. De går veldig fint, utrolig avhengige av hverandre. Men de har goood plass da. Nå er de ute, der har de et vanlig kaninbur og en stor utegård som de fritt går inn og ut i som de vil :)

Hun er ikke det. Vi fikk henne litt brått, ei venninne som plutselig fant flere kaniner på en øde skogsvei, så ut til at de hadde blitt dumpa der :( så kom hun til meg med henne. Det har gått fint så dermed har jeg ikke sett helt nødvendigheten av å sterilisere henne.

Hun er ikke det. Vi fikk henne litt brått, ei venninne som plutselig fant flere kaniner på en øde skogsvei, så ut til at de hadde blitt dumpa der :( så kom hun til meg med henne. Det har gått fint så dermed har jeg ikke sett helt nødvendigheten av å sterilisere henne.

Så snille dere er da:) nei, da er det jo kanskje ikke helt nødvendig. Det kunne jo vært en mulighet her også- kastrere hannen og få en damevenn til han:)

Jeg har kaniner (drevet med i mange år) Jeg ville ikke hatt to kaniner i samme bur, isåfall burde du kastrere de, da de begynner å sloss/parre når de blir kjønsmodene. De kan risikere å kastrere hverandre, noe som absolutt ikke er bra. Jeg har 3 stk, nå og de står i hvert sitt bur. Har store luftegårder til dem også hver for seg, men får sett hverandre, da de står ved siden av hverandre! :) Skal du også ha kanina i samme bur, så ha STOORT bur, da dem trenger mye plass for å hoppe og sprette! :)

Jeg personelig syntes ikke noe om at kaninene skal bo inne som katter og hunder. Det kan gjerne lukte litt stramt osv av de, men utrolig koselig dyr da. Mine står ute og sørger for god plass osv om vinteren slik at de ikke skal fryse, kanina tåler 40- (ville ikke hatt de ute om det skulle bli så kaldt men, haha)

Men leser liksom overalt at de bør ha en venn som de kan kose med og være sammen med. Har også lest at de kan bli frustrerte av å se en annen av sin rase uten å få komme helt nært. Vet ikke hva jeg skal tro for er så mye informasjon overalt, og alt motsier noe annet jeg har lest:)
Har lyst å kastrere to hanner og ha de i samme bur.

To kaniner kan ha mye glede av hverandre, og de bør faktisk helst stå flere sammen. Du burde uansett kastere de (begge to) for å slippe hormonelt betinget adferd, og for å redusere sjansen for kreft. Hvis du har en ukastrert hanne sammen med en sterilisert hunne vil han bli helt tullerusk av alle hormonene. De bør ha stor plass til å løpe på!!
Kaniner tåler ikke like mye kulde som man en gang trodde (altså de overlever gjerne) men de kan få store innvendige skader (skjelett primært). Vi har ikke kaniner i naturen i norge oga klima, harer er noe helt annet og ikke i samme slekt som kaniner :)
Håper du får en kanin til slik at de kan bonde skikkelig og bli gode venner :)
Pm gjerne hvis du lurer på noe :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Legger ved et lite bilde av skjønnhetene mine :)

Vedlegg

• 1398801887998.jpg
    1398801887998.jpg
    169,4 KB · Visninger: 23
Og her ser du at de har glede av hverandre ;)
*spamme tråden med bilder*

Vedlegg

• 1398804551262.jpg
    1398804551262.jpg
    99,8 KB · Visninger: 22
Jeg har 3. To fra same kull,ei som kom etterpå. Alle er hukjønn..ikke sterilisert. Det har stor luftegård med isolert kaninhus. Var litt skeptisk når vi fikk nr 3 ,men det gikk veldig fint. Har også to katter,den ene "bor" i kaningarden.
Som de andre skriver er kaniner avhengig av å ha god plass,og de er flokkdyr som gjerne trives flere sammen.
Har hatt to av ulikt kjønn(ikke bevisst)og,da ble hannen kastrert.
Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vedlegg

• 1398807643014.jpg
    1398807643014.jpg
    74 KB · Visninger: 16
Vi hat bare en hann kanin og det holder mer enn nok siden han ikke er kastrert. Han skal jokke på oss til enhver tid. Så bamser og ballonger for også gjennomgå. Kastrering er gull. Men jeg ville prøvd meg på 1 gutt og en jente,men da må hannen kastreres.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Back
Topp