Noen her med hypersensitive barn?

Ja, jeg var litt bekymret da jeg hørte om det i bhg og. Men heldigvis er to av de ansatte i bhg VELDIG fokusert på at barn som er høysensitive faktisk har andre behov, og opplever ting litt anderledes. Ho takler f.eks. ikke kjeft/tilsnakk, og om ho river ned, ødelegger noe osv, bryter ho helt sammen, og får andre kjeft for noe, så bryter ho helt sammen.. Men de er veldig flinke til å lese henne, koe jeg er uteolig glad for. De er også flinke til å "ta fra henne" ansvaret når andre har vondt eller er lei seg. De anerkjebber det hub ser og føker og gjør, men gjlr det tydelig at det ikke er hennes jobb å rette opp i/trøste/ordne, men de voksnes :-)
Enda godt de ser henne :-)
Jeg kjenner at dette kan jeg for lite om, og det er i grunnen dumt når jeg jobber i bhg...
Må nok lese mer

Kjeft funker egentlig ikke her heller.... Da er det hyl og skrik og han blir veldig sinna. Sier at vi gjør ham sint selv om han starta det hele.
Og så takler han irettesettelse dårlig...

Men er i grunnen rart at han er en helt annen gutt på skolen/sammen med andre.

Enda godt de ser henne :-)
Jeg kjenner at dette kan jeg for lite om, og det er i grunnen dumt når jeg jobber i bhg...
Må nok lese mer

Kjeft funker egentlig ikke her heller.... Da er det hyl og skrik og han blir veldig sinna. Sier at vi gjør ham sint selv om han starta det hele.
Og så takler han irettesettelse dårlig...

Men er i grunnen rart at han er en helt annen gutt på skolen/sammen med andre.
Ja, er ofte man får seg litt "oppvekker" når man legger merke til både egne og andre barn. Utrolig spennede lesning og, så anbefales absolutt! !! :-)

De er veldig ulike utifra hvem de er med, mange av de høysensitive. Merker det godt på meg selv og :)

Ja, er ofte man får seg litt "oppvekker" når man legger merke til både egne og andre barn. Utrolig spennede lesning og, så anbefales absolutt! !! :-)

De er veldig ulike utifra hvem de er med, mange av de høysensitive. Merker det godt på meg selv og :)
Ja må lese mer om dette

Kan det være at han "tar det mer ut" på oss som han er trygg på?

Jeg har også ei jente med høysensitive trekk. Hun er veldig var for høye lyder, som kjøkkenmaskin, fyrverkeri osv. Hun sliter med å finne klær som er behagelige, særlig truser og sokker, klarer feks ikke strømpebukser med fot. Reagerer kraftig på smerte, blodprøver er et sirkus uten like. Hun har voldsom innlevelsesevne, noe som gjør at hun synes mange filmer er for skumle, og det er nesten umulig å få kontakt med henne når hun leser eller ser på film. Hun trekker seg ofte tilbake til rommet for å leke alene, og hun tåler ikke fulle dager på skole+sfo. Hun er også veldig dårlig på uforutsette hendelser.

Hun er også ganske så kresen på mat og liker bare 4-5 ulike pålegg, og kun rene smaker. Mat kan fort bli for sterkt. Dette er bare noe.

Ikke alltid å lett å håndtere for oss, eller ta hensyn til. Men vi tilrettelegger så hun ikke blir for sliten. Hun er forresten 8 år.

Last edited:
Nå har jeg tatt en test.

Tok den to ganger, for det var noe jeg var litt usikker på og måtte svare både ja og nei :-P

Ene gangen fikk jeg 13 ja og andre gangen 10 ja.
Så han ligger nok å vipper....

Men jeg savnet en del spm da :-P

Jeg kan jo ramse opp ting ved ham som jeg har tenkt på etter å ha lest litt her:

- Takler ikke våte klær
- Klær som krøller seg eller strammer i halsen
- Takler ikke enkelte sokker med sånn søm inni ved tærne.

- Blir sinna/irritert hvis han blir mast på, særlig om morran, men også på ettermiddagen.
- Raseriutbrudd hvis han blir bedt om å gjøre noe hvis han feks har sittet litt med ipad, eller han overhodet ikke har lyst til å gjøre det han blir bedt om.
Sier at vi gjør ham sint. Og hvis vi er sinte så blir det bare enda verre.
- Må forberedes på at det skal dusjes neste dag, og på morgen samme dag, ellers er det en kamp å få han i dusjen.
- blir fort sint hvis han er sulten
- Sinna hvis vi feks i helga bestemmer oss for å reise å handle eller gå ut. Virker som om det kommer for brått på.

- Takler dårlig enkelte lukter på mat, og tør sjelden smake på ny mat. Veldig sær i kosten.

- Stille og veldig sjenert i store grupper eller med nye folk. Tar tid å bli trygg og sikker. Trekker seg som regel i samlingene på skolen når han blir spurt om noe (han rekker opp hånden) og når alle da ser på ham. Først nå før jul turte han å lese en setning. Det eneste han har svart på er matte-spm, han er sinnsykt god i matte.
- Han er god sosialt og har alltid hatt mange venner. Han er inkluderende og flink til å få med seg andre barn. En rolig og god venn, men kan også leke litt røffere. Både jente og guttevenner.
- Får masse skryt fra skolen på at han har god konsentrasjon og får med seg alt av beskjeder i timen. Han kobler ut støy og de andre og fokuserer på læreren.

- Veldig forsiktig motorisk. Begir seg sjelden ut på voldsomme aktiviteter. Liker ikke ski; redd for bakker.
Skjønner ikke poenget med å sykle, og er redd for å velte.
Er ikke den som spretter opp i nærmeste tre.
Var 3 år før han turte å hoppe ned fra fortauskanten :-P Han virker litt klønete.

- Er en helt annen type hjemme enn borte. Rene engelen borte og rene djevelen til tider hjemme :-P

Var alt jeg kom på i farta :-P

Ikke bare lett å være foreldre nå til dags med all informasjon. Ikke alle barn er høysensitive selvom man leser en brosjyre på et legekontor. Lurer på om livet hadde vært annerledes om det var mer informasjon da jeg vokste opp. Tror all informasjonen er på både godt og vondt. Ikke lett for barn når man tror man er annerledes heller. Barn trenger mange utfordringer, og å bli sett på som sterke individer. Det er mange flere frustrerte barn nå for tiden enn det var før i tiden, tror jeg.

Ikke bare lett å være foreldre nå til dags med all informasjon. Ikke alle barn er høysensitive selvom man leser en brosjyre på et legekontor. Lurer på om livet hadde vært annerledes om det var mer informasjon da jeg vokste opp. Tror all informasjonen er på både godt og vondt. Ikke lett for barn når man tror man er annerledes heller. Barn trenger mange utfordringer, og å bli sett på som sterke individer. Det er mange flere frustrerte barn nå for tiden enn det var før i tiden, tror jeg.
Jeg er i grunnen enig med deg.

Og så må man jo heller ikke glemme at mye av det er naturlig utvikling.
Og alle utvikler seg på forskjellig måte.

Jeg er i grunnen enig med deg.

Og så må man jo heller ikke glemme at mye av det er naturlig utvikling.
Og alle utvikler seg på forskjellig måte.

Ja, barns utvikling kan jo bli hemmet hvis de voksne tror barnet er hypersensitivt og overbeskytter barnet.

Vår eldste er høysensitiv.
Hun har veldig mange av trekkene som nevnes her, men er veldig sosial, med mange venner.

Her fungerer det meste godt så lenge hun blir forberedt på ting, og vi gjør avtaler på forhånd.
Etter vi gjorde det har det blitt lettere, både for henne og oss.
Hun er 6, blir 7. =)

Er mange ting her som stemmer med min frøken på 4 men jeg har aldri tenkt på at hun kan være høysensitiv.

Back
Topp