Noen her inne som har kronisk utmattelse syndrom?

Lefsen84

Forumet er livet
Hei, jeg har sletet nå i over 3 år nå, og bare blitt sykemeldt og fått utskreve beroligenes tabeletter., og en beskjed om at du er bare utbrent.. Nå for 1 mnd siden måtte jeg ta stivkrampesprøyte. (trippel vaksinen) og havnet helt ned i kjelleren ..bokstavelig talt. Jeg skjelver i hele kroppen, når jeg prøver å gjør noe. Tung i hele kroppen, er vanskeligt å stå og gå..føler jeg veier 200 kg.. Ba om utredning nå hos legen og da på ME.. Tok en hel haug med blodprøver å venter nå på svar.

Det jeg lurer på dere som sliter med dette.. Merker dere når dere skal ha mensen og eggløsning om at dere blir ekstra sliten i kroppen? Jeg går på antideprisive tabeletter som jeg har gått på nå i over 10 år pga panikk angst..føler de heller ikke er så bra for meg lengre..

Dytter for deg :)

Har ikke ME.. Men kjenner flere som har det. Bare pass på at du får en grundig utbredelse. Me diagnosen tar lang tid å få.. Fordi mye annet skal utelukkes.. Om man får ME diagnosen etter kort tid av kun en fastlege, så mener ME pasienter selv (ofte), at utredningen er for dårlig. Er derfor ME ofte blir kalt for søppeldiagnose. Ikke at den er undervurdert :) men at når fastleger ikke klarer å sette en diagnose.. Så har de lett for å gi diagnosen ME. Dette gjelder selvsagt ikke for alle .

Har du tenkt på om feks antideppressive tabletter kan gjøre deg dårlig? Hører om flere som opplever det.. Og at vektøkning ofte er en bivirkning.. En venninne av meg doblet vekten sin av sånne tabletter.. Over flere år..

Håper noen deler erfaringer med deg her inne! Masse lykke til :)

Tusen takk for svar :) ja jeg vet at det tar tid å utreda ME.. Men er andre sykdommer og som det kan ver.. Har hatt litt misstanke på borelia og då eg var hardt anngrepet av dette når jeg var mindre.
Hvis legen sier nå neste uke med en gang at det kan ver ME.. Så ber jeg henne henvise meg videre for jeg vet at legen har ikke lovt alene å sette en slik diagnose, at det må ver psykolog, nevrolog og andre team til dette. Jeg føler at jeg blir ikke sett eller hørt på av legen lengre.

Hvis jeg ikke går får videre oppfølging, går jeg til privat praktiserende. De måå finne ut hva som er galt med kroppen min, hvorfor den går tom med energi bare av å stå opp av senga på morningen. Blir ikke bedre av å sove, ting tar tid.

Har også tenkt på de antideprisive om de kan og ha noe å si i dette. Det brøyt ut etter svangerskapet med nr 2, spinalbedøvelsen funket ikke skikkeligt under ks, morfinen hjalp omtrent ingenting etter opperasjonen, og blodtrykk på 190/100 som varte flere uker. Kroppen bokstavelig talt kollapset etter svangerskapet. Og det er 3 år siden nå i juli...

Lei.. Ja det kan du si!! Eneste jeg får høre er; du er utbrent, gi kroppen tid.. Jeg har ikke tid lengew! Livet passere rett forann øynene mine! Mistet mye av minsten sin oppvekst pga dette, nå er det nok!

Huff, ME er ikke en lett diagnose å stille, og det er en diagnose som gir flere ulemper enn fordeler innen NAv dessverre.
Det tar gjerne et år eller to med besøk til forskjellige spesialister og psykolog osv for åfå stilt en slik diagnose. ME er gjernekalt en paraplydiagnose, fordi man mener at det er flere diagnoser som passer kriteriene for ME, men man har ikke klart å skille dem fra hverandre enda så "alle" har ME med disse diagnosene.
Du har ikke vært utredet for ptsd da? Det er en diagnose som minner mye om ME og har mange likhetstrekk, men begynner gjerne med store psykiske påkjenninger, i motsetning til ME som kommer etter store fysiske påkjenninger.

Jeg håper virkelig at de finner ut av det, det er helt forferdelig å se livet sitt bare flyte forbi på den måten og ikke engang huske alt kort tid eller lengre tid etterpå.

MAsse lykke til og god bedring!

Ja vet det tar tid.. Fikk svar fra legen idag at noen blodprøver var ferdige og de var fine..alle var ikke ferdige å venter på svar. Føler på meg at de også kommer til å bli fine..
Bestillte idag time til en plass som heter kolibri, er en privat praktiserende sykehus/legesenter, og skal nå på mandag til time hos en spesialist.. Sga bli godt å få gang på ting nå og vende hver enkel stein :)

Høres ut som du har hatt det skikkelig tøft :-/ Har ikke noen råd til deg jeg da, men jeg sender deg en stor klem og håper at du får noen svar og hjelp veldig snart! Lykke til :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tusen takk for svar :) ja jeg vet at det tar tid å utreda ME.. Men er andre sykdommer og som det kan ver.. Har hatt litt misstanke på borelia og då eg var hardt anngrepet av dette når jeg var mindre.
Hvis legen sier nå neste uke med en gang at det kan ver ME.. Så ber jeg henne henvise meg videre for jeg vet at legen har ikke lovt alene å sette en slik diagnose, at det må ver psykolog, nevrolog og andre team til dette. Jeg føler at jeg blir ikke sett eller hørt på av legen lengre.

Hvis jeg ikke går får videre oppfølging, går jeg til privat praktiserende. De måå finne ut hva som er galt med kroppen min, hvorfor den går tom med energi bare av å stå opp av senga på morningen. Blir ikke bedre av å sove, ting tar tid.

Har også tenkt på de antideprisive om de kan og ha noe å si i dette. Det brøyt ut etter svangerskapet med nr 2, spinalbedøvelsen funket ikke skikkeligt under ks, morfinen hjalp omtrent ingenting etter opperasjonen, og blodtrykk på 190/100 som varte flere uker. Kroppen bokstavelig talt kollapset etter svangerskapet. Og det er 3 år siden nå i juli...

Lei.. Ja det kan du si!! Eneste jeg får høre er; du er utbrent, gi kroppen tid.. Jeg har ikke tid lengew! Livet passere rett forann øynene mine! Mistet mye av minsten sin oppvekst pga dette, nå er det nok!

Er det ikke slik at du kan få ME av å ha ubehandlet Borrelia?

Er det ikke slik at du kan få ME av å ha ubehandlet Borrelia?
Jeg har ingen peiling :/ prøver og slikt i norge er så dårlige at det sjelden viser på prøvene våres i helsevesne.
Har lyst å reise til utlandet å bli utredet der da de har bedre utstyr til det. Skulle ikke tro det med vårt "rike" land, men sånn er det desverre per dags dato :(

Høres ut som du har hatt det skikkelig tøft :-/ Har ikke noen råd til deg jeg da, men jeg sender deg en stor klem og håper at du får noen svar og hjelp veldig snart! Lykke til :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Tusen takk for det :) jeg danser ikke akkuratt på røde roser kan du sei.. Men slik er det desverre at jeg må nok leve med mine ups and downs og bare innse det slikt at jeg kan få livet til å gå videre bare på en annen måte. Må bare ta forhåndsregler..
Det vil ta tid å finne ut hva som er galt med kroppen, mest sannsynligt 1-2 år til, men jeg kan ikke gi opp at en dag blir jeg kanskje helt frisk igjen :) må bare leve i håpet:)

Ikke gi deg! Om legen nøler / nekter deg videre utredning,, gå til en annen lege! Det har du krav på :)

Jeg selv har MS.. Min lege trodde ikke jeg hadde det.. Men jeg tenkte tanken allerede i 2006.. Da ba jeg om henvisning til mr av hodet.. Måtte be 2-3 ganger før jeg fikk det.. Fikk mr, og de viste hvite plakk i hjernen.. Ble sendt tok Nevrolog.. Hverken hun eller legen min mente at jeg ikke hadde MS,. I 2010 ba jeg om ny mr.. Måtte diskutere meg litt til den også.. Viste økning av hvite flekker.. April/mai 2010 var diagnosen et faktum.

Og fra 2003 og frem til 2010 var jeg mye sykemeldt.. Prosentvis.. Og mye 100%.. Jeg visste det var noe hele veien,, men ble ikke trodd av helsevesenet (fastlege og 2 nevrologer)

Så mitt tips: ikke gi deg :)

Lykke til!!

Jeg har ingen peiling :/ prøver og slikt i norge er så dårlige at det sjelden viser på prøvene våres i helsevesne.
Har lyst å reise til utlandet å bli utredet der da de har bedre utstyr til det. Skulle ikke tro det med vårt "rike" land, men sånn er det desverre per dags dato :(

Du trenger ikke å reise til utlandet. Men du kan sende tester dit.. Til Tyskland tror jeg.. Jeg fikk påvist borreliose i 2010.. Samtidig som MS utredning.. Men ble ikke tatt tak i.. Når jeg spurte om det i 2012.. Så sa de at testresultatene var så lave at det ikke var noe å bry seg om...

Du trenger ikke å reise til utlandet. Men du kan sende tester dit.. Til Tyskland tror jeg.. Jeg fikk påvist borreliose i 2010.. Samtidig som MS utredning.. Men ble ikke tatt tak i.. Når jeg spurte om det i 2012.. Så sa de at testresultatene var så lave at det ikke var noe å bry seg om...
Ja eller det jah hehe :) får vell hørre litt med han spesialisten ka han mener osv :) de har mr og nevrolog på samme senter så slipper å bli lenge venting osv

Back
Topp