Noen gravide med astma her?

Mamma til tre ❤️

Forelsket i forumet
Oktoberlykke2020❤
Hei,
Går på Symbicort 160 x2 til vanlig mot astma. Spurte på tryggmammamedisin.no med en gang jeg ble gravid og sjekket på nettet, forsking etc. Fikk fra tryggmammamedisin beskjed om å fortsette med medisin som før og litt betryggende ord om nyere forsking på dette etc.
Så var jeg til fastlegen min som mente jeg måtte stoppe med en gang og hvertfall første trimester?! Kunne ta ventolin, men det fungerer jo ikke likt (hvertfall for meg).
Hva har dere andre fått beskjed om? Bestiller time til privat lungelege, men tenkte å høre litt med dere andre også :)
Takk for svar!!
 
Ikke astma selv men sjekket legen med relis? Relis og tryggmammamedisin tar utgangspunkt i samme informasjonen. Vil tro at tryggmmmamedisin er riktig her, håper lungelegen undersøker skikkelig før evt medisinbytte :)
 
Nei, hun sjekket ikke relis. Var heller ingen interesse i å sjekke noe videre/sende henvisning til lungelege. Svaret som jeg viste fra tryggmammamedisin var heller ikke «riktig» mente hun. Blir jo litt beskymret når legen anbefaler noe... hadde ikke astma (ikke diagnosert hvertfall) i de to forrje svangerskapene så første svangerskapet med medisin jeg trenger

Takk for svar!!
 
Sniker. Jeg har alvorlig astma, og bruker alvesco, spiriva, serevent og singular. Skulle fortsette med alt i svangerskapet, og doble som vanlig ved sykdom (har hatt en lungebetennelse med både prednisolon og antibiotika og) det er mye farligere for babyen i magen med ubehandlet astma og stress enn det bitte lille medisinene kanskje kan påvirke. Både relis, min fastlege og min lungelege sa flere ganger at jeg skulle ta medisinene som vanlig
 
Sniker. Jeg har alvorlig astma, og bruker alvesco, spiriva, serevent og singular. Skulle fortsette med alt i svangerskapet, og doble som vanlig ved sykdom (har hatt en lungebetennelse med både prednisolon og antibiotika og) det er mye farligere for babyen i magen med ubehandlet astma og stress enn det bitte lille medisinene kanskje kan påvirke. Både relis, min fastlege og min lungelege sa flere ganger at jeg skulle ta medisinene som vanlig
Takk for svar! Alt jeg leser sier det samme, så jeg tror egentlig min fastlege ikke er helt «oppdatert» på behandling ja...:/
 
Takk for svar! Alt jeg leser sier det samme, så jeg tror egentlig min fastlege ikke er helt «oppdatert» på behandling ja...:/
Absolutt. Så krev en ny time hos en annen fastlege eller henvisning til lungelege. Og lever en skriftlig klage på legen til kontoret (eller kommunen). Du kan også bytte fastlege
 
Å ringe jordmor og få time er også ett alternativ. Jeg var hos jordmor i uke 6 :p
 
Back
Topp