Noen fra Stavanger?

*April*

Glad i forumet
Vi tenker på å flytte dit til sommeren, men kan ingenting om Stavanger! Positive og negative sider ved å bo der? [:)]Hvordan er det på Eiganes/Våland? Er det lett å få barnehageplass?

Jeg er selv innflytter til Stavanger og trives kjempegodt!!! Byen er veldig oversiktlig og lett og finne fram i, sentrum er lite med mange små nisje butikker og mange gode spisesteder.. Stavanger har full barnehagedekning for barn født før 1. august foregående år (men det betyr at man er garantert plass før årsskiftet, ikke at man er garantert plass ved hovedopptaket i august).. Har ikke bodd på Eiganes/Våland men det er jo nokså fine strøk (spesielt Eiganes) med mye villa bebyggelse.. Husene står tett i tett i tett så ikke mye hage til hvert hus - ihvertfall på Våland! Men det er sentralt og innen gangavstand til byen...

ORIGINAL: Pearl

Jeg er selv innflytter til Stavanger og trives kjempegodt!!! Byen er veldig oversiktlig og lett og finne fram i, sentrum er lite med mange små nisje butikker og mange gode spisesteder.. Stavanger har full barnehagedekning for barn født før 1. august foregående år (men det betyr at man er garantert plass før årsskiftet, ikke at man er garantert plass ved hovedopptaket i august).. Har ikke bodd på Eiganes/Våland men det er jo nokså fine strøk (spesielt Eiganes) med mye villa bebyggelse.. Husene står tett i tett i tett så ikke mye hage til hvert hus - ihvertfall på Våland! Men det er sentralt og innen gangavstand til byen...

Takk for svar!! [:)] Noen negative sider ved å bo i Stavanger?

Rushtidstrafikken er ille, men det er den jo i alle større byer.. De er ikke flinke til å takle snø og is, men det gjelder jo svært mange steder i sør (ja, er nordlending).. Dialekten til enkelte kan være vanskelig å forstå (spesielt om de kommer fra laaaangt ut på Jæren) men man lærer etterhvert.. Det eneste virkelig negative må vel være at det er sinnsykt DYRT å bo her, prisene både for å leie og eie er blant de høyeste prisene i landet! Får ingen enebolig i Stavanger til under 4 mill, og en leilighet av en viss størrelse må man nok ut med minst 2,5 mill for....

Stavanger er en flott by og bo i! stor by.. men ikke for stor! Har selv bodd på Våland og trivdes veldig godt der! Eiganes er også en flott plass! begge to er sentrumsnære! [:D]
Begge stedene er i nærheten av turområder! (mosvannet).

Negativt.. DYRT kollektivttilbud!! DYRE boligpriser.. sykt dyre [:'(]

Barnehageplass.. hmm.. vet ikke hvordan det er der nå! men de blir iallefall prioritert når de er over 1 år! [:)]

ORIGINAL: *April*

Vi tenker på å flytte dit til sommeren, men kan ingenting om Stavanger! Positive og negative sider ved å bo der? [:)]Hvordan er det på Eiganes/Våland? Er det lett å få barnehageplass?

Der er det dyrt hvertfall..

Bor i Sandnes jeg da!

ORIGINAL: Pearl

Rushtidstrafikken er ille, men det er den jo i alle større byer.. De er ikke flinke til å takle snø og is, men det gjelder jo svært mange steder i sør (ja, er nordlending).. Dialekten til enkelte kan være vanskelig å forstå (spesielt om de kommer fra laaaangt ut på Jæren) men man lærer etterhvert.. Det eneste virkelig negative må vel være at det er sinnsykt DYRT å bo her, prisene både for å leie og eie er blant de høyeste prisene i landet! Får ingen enebolig i Stavanger til under 4 mill, og en leilighet av en viss størrelse må man nok ut med minst 2,5 mill for....

Dialekten her er vel neppe vanskeligere å forstå enn innbarka nordlendinger.

Kommer ikke fra her, bare bor.

bor på forus,en er jo bare 10-15 min med bil til stavanger.

vi trives kanongodt her ute i rekkehuset vårt,ville ikke bodd på våland,er jommen ikke mye luft og hage der. ;) og eiganes er jo en god del dyrere.

vi er innflyttere fra trondheim, og lengre nord,stortrives,og har ingen flytteplaner!

Eg bor på våland, og stoooooortrives, veldig sentrumsnært, bussene går nesten rett utfor dørå, og om du like å gå så e d ikkje lange veien verken t byen/sentrum, kilden (kjøpesenter), mosvannet ( et fint tur område) og matbutikker. rett og slett ein super plass [:)]

Dr e ein god del barnehager og i området, så du har et par å søke på då, eg jobbe sjøl i ein barnehage på våland/auglend [:)]

Jeg flyttet til stavanger for 8 år siden. Bor nå i en liten kummune 15 min fra Stavanger, som heter Randaberg. Det er en kommune med mye penger og gode ressurser, og alle får barnehageplass her. Uten unntak, ja!
I Stavanger er det en del venting, som jeg har hørt fra venner.

ORIGINAL: *April*

husk å søke før 1 feb om bhg! :)

Vi bor på grensen Eiganes/Våland og stortrives. Har 1 etg av et hus og fin hage med platting. Stortrives i Stavanger, og har bodd her i over 7 år nå. Men eneste minuset er at Vilde ikke får barnehageplass før 1 august i år og ikke når vi søkte ho inn som er fra 1 april. Så nå er ho på venteliste, og kan havne hvor som helst av de barnehagene kommunen har. Og du kan tro at panikken er stor her, da jeg begynner å jobbe 1 april og må nå finne alternativer til barnepass..... [:'(] DET er det store minuset synes jeg, nemlig barnehagene.....

Back
Topp