Noen flere med ruptur 3b/c her?

lille rødtopp

Forelsket i forumet
Er det noen flere av dere som var uheldige å fikk ruptur klasse b eller c her?
Jeg fikk 3b. Lurer på hvor mye jeg må knipe, er ikke så flink til å huske på det...
Vil jo ikke få noen problemer senere i livet, men ting fungerer så bra nå at jeg
rett og slett "glemmer" at jeg har sydd så mye der nede.

Jeg revnet den værste graden mulig med storebror...[&:][:(]
Og var hos fysioterapeut på sykehuset i tiden etter, nettopp pga knipe øvelser og slikt...
Hun sa da at om du får tid til å knipe 3 ganger daglig, med et knip på opptil 10 sek. (mindre om du ikke klarer å holde like hardt fullt ut 10 sek, og heller øke lengden etterhvert...), pause 5-10 sek, og på'n igjen, 10-20 repetisjoner, er dette bra[;)]
Men jo oftere, jo bedre! Og gjør det mens du konsentrerer deg! For du skal knipe hardt, og ikke minst riktig, hver gang, og ikke miste styrken i knipene mens du holder på...

Står ikke noe om a/b/c til meg[&:] På henvisninga til fysioterapi står det tredjegrads perinealruptur. Og partiell sfinkterruptur ved fødsel.. Fikk vite veldig lite om hvor de sydde og hvor mye det var..

Prøver å knipe en del, gjør det når jeg kommer på det, men ikke så mange repitisjoner som 20 hvertfall, kjenner det begynner å verke etter ei stund[:(]

Men skal man knipe som om man holder igjen avføring eller urin? Syns jeg har lest begge deler

Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å holde igjen når du var på do.
For med denne bekkenbunstreningen har dette samme virkning. (Man kniper på samme måte).
Man trenger ikke begynne med så mange rep. med en gang etter fødsel. Ta det du klarer, og prøv å presse deg bitte litt... Så skal du se at det raskt blir bedre!

Ja, mente ikke mens man er på do. Men at man kniper på samme måte som hvis man skulle gjort det på do (som du også sier) :) 

Jeg kniper på en måte rumpa sammen, men kjenner at det "løftes" i skjeden også..[&:]
Uff, håpr jeg gjør det riktig.. Får prøve å summe meg til å kontakte fysioterapeuten fortest mulig..

Jeg som leser litt fort her[8D]
Ja, det er som at du skal knipe på do!

Prøv å skille mellom rompa og skjeden...
Vet det høres ekkelt ut, men du kan i begynnelsen holde en finger der nede mens du kniper.
Når du kniper rompa, skal du kun knipe i musklene rundt anus, ikke rompeballene...
Og så skal du knipe forran, ved tissen... Da holder du også en finger på mellonkjøttet, og kjenner at det strammer seg.

Du skal ikke løfte rompa, eller rygg fra gulvet, om du ligger mens du gjør det.

Det kan være vanskelig å skille mellom anus og skjeden i begynnelsen, men så lenge du prøver, og fokuserer, gjør du det nok riktig!

ORIGINAL: ElisabethRB

Jeg som leser litt fort her[8D]
Ja, det er som at du skal knipe på do!

Prøv å skille mellom rompa og skjeden...
Vet det høres ekkelt ut, men du kan i begynnelsen holde en finger der nede mens du kniper.
Når du kniper rompa, skal du kun knipe i musklene rundt anus, ikke rompeballene...
Og så skal du knipe forran, ved tissen... Da holder du også en finger på mellonkjøttet, og kjenner at det strammer seg.

Du skal ikke løfte rompa, eller rygg fra gulvet, om du ligger mens du gjør det.

Det kan være vanskelig å skille mellom anus og skjeden i begynnelsen, men så lenge du prøver, og fokuserer, gjør du det nok riktig!

Takk for god forklaring!
Får prøve å begynne litt forsiktig og ta mer etter hvert.
Jeg har heldigvis ikke vondt, det bare stikker litt i stingene.
Glad jeg kan sitte og gå som normalt[:)]

Dere som har opplevd dette før, og har fått barn senere.
Fødte dere normalt?
Jeg fikk beskjed på sykehuset om at hvis jeg blir gravid igjen, blir det keisersnitt.
Syns det er litt trist, samtidig ønsker jeg ikke å gjennomgå en lignende fødsel til...
Alt fordi dumme UL-mannen ikke hørte på meg da jeg sa at jeg tror babyen er MYE større
enn han anslo. Han mente hun kom til å være 4 kg ved termin. Ut kom en kjempejente på
4,8 kg, som egentlig var for stor for bekkenet mitt og som ødela masse der nede.
Men hun er verdt hvert eneste sting og hvert eneste sekund med smerte[:D]

ORIGINAL: lille rødtopp

Fødte dere normalt?
Jeg fikk beskjed på sykehuset om at hvis jeg blir gravid igjen, blir det keisersnitt.
Syns det er litt trist, samtidig ønsker jeg ikke å gjennomgå en lignende fødsel til...
Alt fordi dumme UL-mannen ikke hørte på meg da jeg sa at jeg tror babyen er MYE større
enn han anslo. Han mente hun kom til å være 4 kg ved termin. Ut kom en kjempejente på
4,8 kg, som egentlig var for stor for bekkenet mitt og som ødela masse der nede.

Så forferdelig at du hadde så tragisk UL mann[:(]

Jeg var så heldig at legen som sydde meg, gjorde en kjempe jobb!
Det grodde supert, og jeg var veldig flink å trene opp bekkenbunnen i etterkant.
Så jeg fikk beskjed på 6 mnd kontrollen på sykehuset (etter fødsel), at jeg kunne velge mellom vaginal fødsel, eller ks. Fordi det var grodd perfekt der nede!
Jeg har sykehusskrekk, så jeg valgte vaginal fødsel igjen. Tenkte at de aldri ville latt meg velge, om det var stor sannsynlighet for at dette ville skje igjen... Om halebeinet ville knekke igjen, hadde jeg ingen garanti for, men jeg tok sjansen.
Og jeg endte opp med en DRØMMEFØDSEL!! Var på sykehuset i 2 timer og 20 min. Hadde 3 pressrier jeg måtte holde igjen (for at jeg ikke skulle revne sikkert, i tillegg til at hun hadde navlestrenger rundt halsen), og så var tulla ute. Jeg fikk kun 2 pyntesting etterpå, og halebeinet var like helt[:D]

Jeg fikk 3b sist og hadde KS denne ganga. Utrolig glad for det, og det ble en utrolig fin opplevelse i forhold til sist!

Ang kniping husker jeg ikke, men følte ikke jeg gjorde annet. Men sliter ikke med noe nå i ettertid. Eneste er "hemoroider" eller hudflik som henger ut... (beklager detaljer).

Takk for god forklaring[:)] 
Tror jeg jeg har gjort det riktig :)

Åssen vet dere graden, dette med 3 b og c - var det jordmor som sa dette eller står det noe sted?

Ingen som sa noe til meg.Spurte legen hvor mange sting hun sydde etter fødselen, men det ville hun ikke si[:o] Så jeg fikk infoen gjennom den henvisninga til fysioterapeut, som jeg fikk et par dager etter fødselen

Aha, skjønner.
Jeg prøvde å spørre jordmor om det samme, hvor mange sting det ble. Hun sa det ikke kunne måles antall sting da det ble sydd rund, mer "brodering" kalte hun det....

ORIGINAL: lille rødtopp

Fødte dere normalt?

Jeg fikk 3A sist fødsel for 6 år siden, og gikk ikke til fysio, men har ikke hatt noen plager etter dette. (Barnet veide da 3500 gram) Var til ekstra vekstestimering denne gangen for å unngå å få større baby denne gangen. Altså, hadde han vært større så hadde jeg personlig ønsket KS. Dette mente legene at jeg ikke trengte fordi Jormødre var mye flinkere i dag enn for 6 år siden til å klippe og forhindre rifter/revning.
Valgte derfor å føde normalt denne gangen også, fikk en liten gutt på 2998 gram for 9 dager siden. Nok en gang 3A, så de klarte ikke å forhindre det likevel... HVIS det blir en baby til i fremtiden så blir det KS, uten tvil... Ikke fordi jeg plages veldig, var hjemme dagen etter fødsel og har vært ute og trillet siden dag 3. MEN faren for å ende opp med grad 4 frister ikke..

Back
Topp