Noen enkle fiskemiddager?

gutt09jente11

Forumet er livet
Noen som har tips om enkle fiskemiddager? 

Helst litt barnevennlig da vi har en sønn på to år.

Jeg spiser ikke fisk.. Men skal prøve å innføre en fast fiskedag likevel :P Men aner ikke hvordan man lager fisk :p

Onsbakt fisk. Pakk fisk i folie og legg i ovnen. Kok poteter og gulrot. Kjempegodt. Åsså noe saus til

Laks, stekt panna eller i ovnen, agurksalat, poteter og rømme :-)

Fiskeboller i hvit saus, potet og gulrot (enten kokt eller raspet).

Spørs hvor kresen du er på om det skal være lagd fra bunnen eller ikke. Fiskefavoritt nummer én her er fiskepinner, men dessverre godtar ikke treåringen at de er hjemmelagde...
Fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng og andre halvfabrikata er også populære, men inneholder selvsagt en del andre ting enn fisk som gjør at de ikke er like sunne som ren fiskefilét. Jeg tenker at det uansett er bedre at de spiser litt fisk, enn ingenting. Laksefilet er det ingen av mine som vil røre foreløpig og torsk må pakkes godt inn i saus og andre ting, for å bli godtatt. 

Det alle enkleste jeg lager, er torsk i sursøt saus. Biter av torsk, med et ferdigglass med sursøt saus over. Koker ris til. Frossen torsk deler seg veldig lett når den blir tint, så da er det omtrent bare å ta hele i gryten, og hakke litt med røreskjeen.

Ellers tar jeg ofte forskjellige grønnsaker i biter i en ildfast form. Litt salt og pepper på laks eller torskefileer, og legger fisken oppå grønnsakene. Dekker med aluminiumsfolie, og steker i stekovnen 40-50 minutter. Ikke like raskt, men krever veldig lite arbeid. 

Kokt laks (kokes 10 min) er godt med båndspaghetti. Gjerne med en ostesaus, toro pastasaus er godt om du ikke vil lage selv. Jeg liker brokkoli og tomatbåter til. Det er ganske raskt laget.

På godfisk.no finner du massevis av gode fiskeoppskrifter. Tror du kan søke etter hvor lang tid de tar. Barna mine er glad i all fisk, men begge foretrekker sei. Kanskje oppskrifter med sei kan være verdt et forsøk hvis dere ikke er så vant til fiskmat?

Laks i kremet pestosaus og pasta: kjapp og god.

1: Kok opp vann til spaghetti

2: kutt opp en laksefilet (125g er bra) pr person i små (1x1cm) terninger, ha på litt salt

3: Ha pastaen i kokevannet, mens denne koker blir fisken også ferdig

4: kok opp 1dl fløte pr person, når det koker har du i 1-2ts pesto pr person, rører om og legger i fisken. La det koke på svak varme noen minutter, det tar ikke lang tid før fisken er ferdig

5: server :)

Hvis du kjøper en toro-miks som heter noe sånt som "miks for ovnsgratinert fisk med sitron og persille" (bilde av hvit fisk i form på) og ser på baksiden av den etter tips nr 2 (evt søk opp produktet på toro.no) så er det oppskrift på en veldig god fiskegrateng. Jeg bruker mye mindre fisk enn oppskriften sier, men da spiser jeg det iallefall ;) skjærer den opp og legger den i formen rå.

Småen min digger det iallefall, han er 13mnd

Hvit fiskefilet i form,  press over en lime eller to og hell over kremet kokosmelk. Salt og pepper... Bak i ovnen. Ris til, og f.eks brekkbønner, asparges og squash stekt i sesamolje er godt tilbehør. 

Stekt laks med spinat, hell over fløte og i ovnen, med båndspaghetti til.

Bruker helst ris eller pasta til fisk evt potetmos, synes kokte poteter fort blir kjedelig.
Et tips hvis du koker ren fisk er å lage dobbel porsjon og så lager du fiskegrateng et par dager senere, de fleste unger liker vel det? :)

fiskeboller i hvit saus, suuuuuper enkelt :) hadde det her om dagen og sønnen min spiste som en helt :)

å for ikke så lenge siden så laget jeg hjemmelaget potetstappe, helte oppi frossen grønnsaker og stekte figur fisk fra fiskemannen :) også veldig enkelt :)

ellers så kan du koke poteter el ris, kutte opp  paprika og løk og steke til løken blir blank. ta over en ss mel og rør godt. hell over fløte og legg oppi fiske fileter og la det stå til fisken er gjennom kokt :) også veldig godt og enkelt :)

fiskegryte

Sei i blokk
grønsaksblanding
ca 1dl med fløtte
ost(så mye en ønsker)

Smør en ildfast form med smør
Riv opp ost
skjær seien i skiver

leg et lag med seiskiver i bånd i formen ha på litt grønsaker og ost, og legg et lag til med fisk så nytt lag med grønsaker og ost, hell på fløtte, sett i stekeovnen
ca 200grader og ca 45 min i ovnen
ha poteter inntil

"Hjemmelagede fiskepinner"

Kjøp en pakke wok-laks (de har på rema)

tin fisken. visp to egg i en bolle. bland litt mel og sitronpepper på en tallerken.
dypp fiskebitene i egg, vend de så i melblandingen.

stekes på høy varmen i panna, halvt minutt på hver side. legg de så i en ilsfast form i ovnen for å holde seg varmen til alt det andre er klart.

Serveres med poteter, grønnsaker og rømme.

billig, enkelt og utrolig godt.

bakpå Lofoten fiskesaus fra toro er en oppskrift vi bruker
(Har laget den i bhg, falt i smak!!) Jeg liker å putte i litt ekstra, som paprika, purreløk, litt makkaroni. Så serverer jeg med poteter og grønnsaker(gullerot og brokkoli)

Back
Topp