Noen der ute som fikk dårlig resultat på kub test, men at det likevel gikk bra?

Jeg fikk forhøyet risiko for trisomi 21 på KUB test. Var pga fortykket nakkefold. NIPT var normal og gutten min på 8 mnd er frisk som en fisk:Heartred

Krysser fingrene for deg. Vet at dagene nå er tøffe..

Lurer veldig på det jeg skrev i overskriften..

Tok kub test (duo test med ultalyd og blodprøve) I uke 10 og fikk resultatet 1:3 sjangse for downs. Fikk det resultatet pga litt fortykket nakkefold og at et av hormonene de sjekker i blodprøven var lavt (papp-a)

Skrev et annet innlegg tidligere, men nå lurer jeg vel mest på om noen har opplevd det samme og at NIPT eller fostervannsprøve deretter viste at alt var ok? Eller at dere evt vet om noen? Altså at det var falsk alarm?

Skal ta nipt i morgen.. De sa at denne kunne vise at alt var greit (2:3 sjangse) eller evt bekrefte downs.
Hvordan går det med deg?

Hvordan går det med deg?
Ringte sykehuset på mandag, for da var de 14 dagene gått.. Fikk da beskjed om at det var 10 virkedager som gjaldt :( mandag var dag 7 sa de.. Så får prøve igjen i morgen.. Tør neste ikke ringe, for blir så skuffet viss ikke resultatet av NIPT har kommet. Håper i det minste det kommer før helga. Var såå innstilt på å få vite det nå på mandag.

Fikk nettopp tlf fra sykehuset!! Selfølgelig akkurat da jeg hadde munnen full av mat :pNIPT testen viser ingenting galt :smiley-bounce022
Veldig letta nå!!! Var helt sikker på at vi skulle få beskjed om trisomi, men jammen gikk det bra!

Er lett å være etterpåklok, men vi skulle ha sendt blodprøve til utlandet for NIPT med en gang og betalt selv i stedet for KUBtesten... Hadde spart oss for mye bekymring og tårer.

Det er ganske høy sannsynlighet for falsk positiv på KUB-testen, og jo eldre mor er, jo høyere sjanse for falsk positiv. Når mor er 40, er sjansen for at en positiv test er falsk hele 50% :s Det er derfor man alltid følger opp med flere tester.

Fikk nettopp tlf fra sykehuset!! Selfølgelig akkurat da jeg hadde munnen full av mat :pNIPT testen viser ingenting galt :smiley-bounce022
Veldig letta nå!!! Var helt sikker på at vi skulle få beskjed om trisomi, men jammen gikk det bra!

Er lett å være etterpåklok, men vi skulle ha sendt blodprøve til utlandet for NIPT med en gang og betalt selv i stedet for KUBtesten... Hadde spart oss for mye bekymring og tårer.
Åååå, nå ble jeg glad på dine vegne! Så fantastisk! :happy093 Et friskt barn er en såååå fin gave :Heartred

Det er ganske høy sannsynlighet for falsk positiv på KUB-testen, og jo eldre mor er, jo høyere sjanse for falsk positiv. Når mor er 40, er sjansen for at en positiv test er falsk hele 50% :s Det er derfor man alltid følger opp med flere tester.
Oi.. Såpass... Jeg har lest at flere land har sluttet å bruke KUB..

Back
Topp