noen av dere som har felles konto? Lurer på...

summerbaby

Elsker forumet
hvordan det fungerer? For det vi har fått beskjed om er at jeg bare kan disponere kontoen, men få eget kort med eget bilde..men hvordan fungerer dette i prakss? Kan jeg gå i skranken å ta ut penger uten at jeg må ha han med meg?

Noen erfaringer? Er det tungvint å ha samme kontoer eller? *usikker* for meg virker det litt både og. Tungvindt i å me at vi begge må bort hvis noe skal gjøres, men lettvindt å få alle pengene inn på en å samme konto...hmmmm

Skal vi se om jeg husker hvordan dette var...

Det er bare en som kan stå som kontoinnhaver..den andre kan bare stå som disponent, der hvor kontoinnhaver gir fullmakt til at disponent kan bruke kontoen...dvs..ta ut penger og bruke den som om den skulle være sin egen..overføre penger/betale regninger osv..vet ikke hvordan det er, om disponent kan spørre om lån..men tror begge må i såfall skrive under på lånet...har hatt dette selv med eks, og synes det var helt greit, i stedenfor å måtte drive og overføre penger tilhverandre hvis den ene manglet noe, og at begge står "ansvarlig"

aha[:D]Så kontoen SKAL stå med en "hoved"eier altså....Vi har også tenkt å ha en felles lønnskonto, en sette penger til siden konto, og en høyrente konto[:)]

Synes liksom det virker enda mere tungvint å drive overføre penger mellom hverandres konto, så tenkte vi ville ha samme da[:)] Jeg skal heller ikke ha VISA på mitt kort, fordi jeg og VISA/Mastercard går ikke sammen[8D]Det er bare å ta seg en tur på en eller anna hobby side, så tar gleden overhånd[8D]

Vi har felles økonomi og felles konto.Vi har hvert vårt bamkkort med hver vår kode,og han kan ta ut og sette inn penger som han vil,på lik linje med meg.
MEN - siden det var min konto fra før vi ble sammen er det jeg som står som hovedinnehaver og han står som medbruker.Har vel egentlig ingenting å si,for jeg kan ikke gjøre noe mer med den kontoen enn det han kan...unntatt å evt avslutte den,tror jeg...?Hhhmm ble litt usikker nå[8D][:D]

Men det fungerer veldig bra for oss ihvertfall,blir litt sånn "alt mitt er ditt,og omvendt"[;)][:D]

Vi har hver vår lønnskonto, og huslån og alt, men vi har en felles regningskonto der vi setter inn like mye hver, og den betaler vi felles regninger fra!

ORIGINAL: nr 4

Skal vi se om jeg husker hvordan dette var...

Det er bare en som kan stå som kontoinnhaver..den andre kan bare stå som disponent, der hvor kontoinnhaver gir fullmakt til at disponent kan bruke kontoen...dvs..ta ut penger og bruke den som om den skulle være sin egen..overføre penger/betale regninger osv..vet ikke hvordan det er, om disponent kan spørre om lån..men tror begge må i såfall skrive under på lånet...har hatt dette selv med eks, og synes det var helt greit, i stedenfor å måtte drive og overføre penger tilhverandre hvis den ene manglet noe, og at begge står "ansvarlig"

Alle kontoer må ha én kontoeier, dette registreres på fødsels- og personnr. Men, det klan legges opp opptil flere disponenter på kontoen med full disposisjonsrett (dvs; kunne få se kontoutskrifter, ha kort, ta ut og sette inn penger samt betale regninger fra).
Disponent kan ikke spørre om lån på andre enn seg selv. Da må lånet stå på personen som søker lånet. Skal en familiefar ta opp lån med pant i bolig (uten at mor skal være medlåntaker), må mor godta at det blir satt pant i boligen så sant hun også er deleier av boligen. Dvs at det kan ikke være satt pant i en bolig du er med å eier uten at du vet om det.

Selv har sambo og jeg det slik. Vi har hver vær brukskonto i våre egne navn med egne kort. Så har vi en regningskonto som står i mitt navn, men han disponerer den fullt ut. Men ingen av oss har kort på kontoen.
vi får den begge opp i våre nettbanker så vi kan overføre, betale og se kontoutskrift av kontoen. Sambo kan også gå i banken å ta ut penger fra denne kontoen. For oss fungerer det veldig bra, da alt av faste regninger og utgifter går derfra..

ORIGINAL: ~Lone~

vi har en felles konto men ikke på den måten.

Vi har hver vår lønnskonto med eget visa kort.
Den har vi fast trekk på til felleskontoen.
Denne felleskontoen har begge på nettbanken og der betaler vi regninger fra.

vi har hver vår lønnskonto. åsså har vi ett fast trekk fra lønnskontoene som blir satt inn på en felles regningskonto,der det blir trekt lån, forsikring og andre regninger. det er sambon som står som hovedansvarlig, så han har tilgang til regningskontoen,men det er jeg som styrer med regninger og slikt så jeg har tilgang til både regningskontoen og hans konto, han derimot har ikke tillgang til min[:D] det er ikke behøvelig el da det er han som tjener mest penger, alle mine penger går inn og ut igjen like fort i faste utgifter

ORIGINAL: ~Lone~

Sånn gjør vi det, men det var ikke helt det du lurte på da [:)]

samme her, begge 2 seter over et fast beløp i mnd til regninger. Den kontoen har vi begge på nettbanken.

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: summerbaby

hvordan det fungerer? For det vi har fått beskjed om er at jeg bare kan disponere kontoen, men få eget kort med eget bilde..men hvordan fungerer dette i prakss? Kan jeg gå i skranken å ta ut penger uten at jeg må ha han med meg?

Det kan du.

Noen erfaringer? Er det tungvint å ha samme kontoer eller? *usikker* for meg virker det litt både og. Tungvindt i å me at vi begge må bort hvis noe skal gjøres, men lettvindt å få alle pengene inn på en å samme konto...hmmmm

Jeg hadde det sammen med min ex.
Var veldig fornøyd med å ha det sånn.
Disponerte kortet som jeg ville.
Var veldig praktisk med tanke på at jeg var student uten jobb og han jobbet.

Hva mener du med "
Tungvindt i å me at vi begge må bort hvis noe skal gjøres"?

Mente HVIS begge må bort om noe skal gjøres[:)][:D]

Fantastisk med så masse svar om erfaringer dere har med måter å gjøre det på!! Ikke så enkelt bestandig å finne ut hvilket system man vil bruke[:)] Blir nok felles alt her[:)]

vi har en konto og to visakort. Bruker et hver...ikke verre enn det.... Vi drar jo aldri til en fysisk bank, det er litt avlegs her i gården.

Vi har en felles matkonto.

Vi har samme konto med to kort.. Eneste e at d e bare æ som står som eier av kontoen, så han kommer sæ ikkje inn i nettbanken med sitt kort.. Der funke bare mitt! Ellers så gjør han alt som om d sku vært bare hannes konto.. Tar ut penga å betale ting som vanli.. Veldi enkelt å greit! [:D]

vi har en felles konto der begge si lønn går inn på. hver våre kort .

Vi bruker den kontoen som før bare var min så vi har laga til å skrevet under på et ark der det står at han me har full makt til å ta ut penger.

fungerer veldig greit

Vi har en og samme konto.
Alle pengene kommer inn der så har vi vært vårt visa kort me bilde på.
Jeg kan ta ut og han kan gjør det.

Et minus er at jeg står som eier og skatta pengene kommer på utbetlaings lapp da.
Så regningskontoen skal vi føre over til hans navn sånn at de kommer inn der.

ORIGINAL: lindaen

Åsså kan du jo bare ringe mæ visst du lure på nåkka[:D]

Mye artigere å spørre på BV[:D][8D][8D][8D][8D][:D]

Sånn gjør vi det, men det var ikke helt det du lurte på da

Sånn gjør vi å det[;)][;)]

vi har hver vår konto, men jeg har visakort på hans konto.
Vi deler utgiftene hver måned. Jeg tar mat og små regninger. Han står får lånet og større regninger.
Fungerer fint for oss[:D]

vi har samme konto. å begge har eget visakort til den..
helt i begynnelsen måtte mannen min skrive under på noe skriv vi fikk fra banken, at det var greit jeg og disponerte den.

Back
Topp