Noen andre som framdeles ikke har suslet seg til lege/JM?

Jeg tok blodprøver i uke 9, legen sa ingenting om retur eller noe sånt. Ikke BA jeg om det heller. Det var rutine såvidt jeg vet. Ikke tatt gynekologisk enda men det er ikke så lenge siden jeg hadde min siste celleprøve. Har aldri hørt at man må vente til uke 12.

Her så tok jeg første svangerskapskontroll i uke 6 hos jordmor. Tok også alle blodprøvene. Er helsepersonell selv og vet at eneste grunnen til at man «ikke skal inn» før uke 12 handler om økonomi. Ettersom svangerskapet er gratis i Norge vil ikke staten bruke penger på å ta «unødvendig» prøver av kvinner tidlig i svangerskapet på grunn av rundt 30% av svangerskapene ender i spontanabort. Derfor mange ikke vil ta prøver før uke 12. Men jeg jobber selv med tolkning av analysesvar og vet at svarene er like representative i svangerskapet om du måler de i uke 6 eller uke 12. :-) Her i Trondheim så kan du få svangerskapskontroll tidligere om du spør om det, ingenting i veien for det :-)

og som det blir sagt tidligere her så ja Norge har kuttet på mye i svangerskapsomsorg, det var flere tester før. det visste seg at det var mye unødvendig testing på ellers helt friske kvinner. Så ja vi skulle gjerne hatt tilbud offentlig tidlig ul og enda flere kontroller kanskje, men igjen... Norge er et av de tryggeste landene å føde i så noe må vi gjøre riktig ;)

Det er jo kjempeleit, tenk å nekte gravide blodprøver før senere?! Mye av babyens viktigste utvikling er jo i de første 12 ukene, også skal man kunne gå med multimangler hele tiden bare fordi det nektes blodprøver? Høres ut som det trengs endringer i det norske systemet for oppfølgning :(

Kan jeg spørre hva land du bor i? :) blir nysgjerrig nemlig! Spesielt siden Norge er som «rykte» å være blant verdens beste.

Retningslinjene her er uansett at blodprøvene ikke skal tas før uke 12, min fastlegen sa at dersom man tok de tidligere ble de ofte sendt i retur. Selv fikk jeg likevel ta i uke 7, siden jeg likevel var der, men kun fordi jeg har to svangerskap bak meg og visste allerede at jeg var rh+. Det viktigste mente hun, var at dersom man var rh-, så måtte blodprøvene tas i uke 12 tidligst, fordi det var det beste tidspunktet for å måle eventuelle antistoffer.
Jeg er satt opp til å ta blodprøver i uke 10. Er rh- og har to svangerskap bak meg hvor begge barna er rh +.

Her så tok jeg første svangerskapskontroll i uke 6 hos jordmor. Tok også alle blodprøvene. Er helsepersonell selv og vet at eneste grunnen til at man «ikke skal inn» før uke 12 handler om økonomi. Ettersom svangerskapet er gratis i Norge vil ikke staten bruke penger på å ta «unødvendig» prøver av kvinner tidlig i svangerskapet på grunn av rundt 30% av svangerskapene ender i spontanabort. Derfor mange ikke vil ta prøver før uke 12. Men jeg jobber selv med tolkning av analysesvar og vet at svarene er like representative i svangerskapet om du måler de i uke 6 eller uke 12. :) Her i Trondheim så kan du få svangerskapskontroll tidligere om du spør om det, ingenting i veien for det :)

og som det blir sagt tidligere her så ja Norge har kuttet på mye i svangerskapsomsorg, det var flere tester før. det visste seg at det var mye unødvendig testing på ellers helt friske kvinner. Så ja vi skulle gjerne hatt tilbud offentlig tidlig ul og enda flere kontroller kanskje, men igjen... Norge er et av de tryggeste landene å føde i så noe må vi gjøre riktig ;)

Ja det høres veldig fornuftig ut, det du forklarer! Det er klart det er en viss samfunnsøkonomisk innsparning å vente til de "verste" spontanabort-ukene er forbi, her sparer nok mor Norge en god del cash. Paradoksalt at "verdens rikeste land" skal måtte spare på slike måter, men som du sier så ranker vel Norge ganske høyt på fødsels-sikkerhet :) Selv om jo det er noe annet enn å forebygge misdannelser eller mangler i begynnelsen av en graviditet...

Ja det høres veldig fornuftig ut, det du forklarer! Det er klart det er en viss samfunnsøkonomisk innsparning å vente til de "verste" spontanabort-ukene er forbi, her sparer nok mor Norge en god del cash. Paradoksalt at "verdens rikeste land" skal måtte spare på slike måter, men som du sier så ranker vel Norge ganske høyt på fødsels-sikkerhet :) Selv om jo det er noe annet enn å forebygge misdannelser eller mangler i begynnelsen av en graviditet...

Ikkesant. Det må da være billigere å gjøre noe ekstra arbeid med blodprøver enn å risikere å måtte betale for et helt liv hvis fosteret blir skadet. Men hva vet man vel uten økonomisk utdannelse nede på "gulvet". :wtf:

Men er det forsikring som betaler for deg?

Helt enig i det du sier :happy:

Men er det forsikring som betaler for deg?

I Norge er det «gratis helseforsikring»: man betaler skatt og smakk bang alt er inkludert.

Her betaler jeg skatt, deretter sykeforsikring, deretter pensjonssparing, deretter arbeidsleighetstrygd-innbetaling og deretter pleieforsikring (slik at jeg kan komme på gamlehjem når jeg er gammel). Alt regnes ut fra prosenter av lønna mi, til sammen utgjør det rundt 45-48% av det jeg tjener.

Legebehandling (inkl tannlege) tas hånd om av private firmaer, og man har fritt valg. Grunnpakken dekker alle, men noen gir mer enn andre. Man kan velge å kjøpe ekstrapakker for å feks få enerom på sykehus, eller behandlinger som kanskje er unødvendige men bedre. Som feks hos meg hvor de dekket 50% av ekstrablodprøver eller at de dekket 40% av høykvalitets fyllmateriale ved fylling av tenner (de dekker 100% med en helt ok behandling som sannsynligvis må gjøres på nytt etter 20-30år).

I Norge er det «gratis helseforsikring»: man betaler skatt og smakk bang alt er inkludert.

Her betaler jeg skatt, deretter sykeforsikring, deretter pensjonssparing, deretter arbeidsleighetstrygd-innbetaling og deretter pleieforsikring (slik at jeg kan komme på gamlehjem når jeg er gammel). Alt regnes ut fra prosenter av lønna mi, til sammen utgjør det rundt 45-48% av det jeg tjener.

Legebehandling (inkl tannlege) tas hånd om av private firmaer, og man har fritt valg. Grunnpakken dekker alle, men noen gir mer enn andre. Man kan velge å kjøpe ekstrapakker for å feks få enerom på sykehus, eller behandlinger som kanskje er unødvendige men bedre. Som feks hos meg hvor de dekket 50% av ekstrablodprøver eller at de dekket 40% av høykvalitets fyllmateriale ved fylling av tenner (de dekker 100% med en helt ok behandling som sannsynligvis må gjøres på nytt etter 20-30år).
Så alle har forsikring? Eller er det slik at de rikeste har de beste, mens de fattige kanskje ikke har i det hele tatt? Tenkte i forhold til det du sier om tett oppfølging, at der Norge har et "gratis helsevesen som skal følge opp alle vil det samfunnsøkonomiske spille inn, men der folk i større grad shopper det de vil ha vil tilbudene være bedre (iallfall for de som kan betale for det).

Jeg lever ikke i fornektelse, og har vært litt hos legen allerede pga svangerskapet. Men det har ikke vært for kontroll/blodprøver.

Men nå har jeg fått bestilt meg time hos jordmor og lege. Legetimen blir nok etter at jeg har vært hos jordmor og det er jo egentlig veldig dumt, men sånn ble det denne gangen. De ønsker jo at man skal ha tatt blodprøver og fått henvisning til OUL før man drar dit.

Så alle har forsikring? Eller er det slik at de rikeste har de beste, mens de fattige kanskje ikke har i det hele tatt? Tenkte i forhold til det du sier om tett oppfølging, at der Norge har et "gratis helsevesen som skal følge opp alle vil det samfunnsøkonomiske spille inn, men der folk i større grad shopper det de vil ha vil tilbudene være bedre (iallfall for de som kan betale for det).

Alle *må* ha sykeforsikring, kun de som går på trygd får dekket basic-pakka av staten. Uten sykeforsikring får du ikke bo i landet, så det er regulert av loven. Alle har altså rett på behandling, alltid. Både tannlegebehandling, den grunnleggende blodprøvetakingen som jeg har beskrevet at er festet i loven, etc. Fra den rumenske tiggeren på hjørnet til CEO - de har alle rett til behandling, alltid. Samme grunnlaget, deretter er differensieres det kun i nyanser.

De som tjener over en viss sum - tror det er 500,000 i året (som er mye her i landet) må betale ENORMT mye sykeforsikring. Den såkalte "private". Den er "tendensielt bedre" (inkludert alltid enerom, alltid time hos spesialist uten ventetid, alltid behandling av overlegen på avdelinga, blablabla), men koster dertil meget og lønner seg egentlig ikke hvis du ikke MÅ betale den. Men samfunnet her har funnet ut at de som tjener ekstra mye også skal måtte betale dertil ekstra mye inn i sykeforsikrings"fondet" på en måte, og for å "forsvare" det så får de da litt småtteri som differensierer det fra den "lovpålagte" sykeforsikringen. Det har vært mye snakk om å få fjernet denne såkalte private sykeforsikringa, men med nesten 100 millioner innbyggere i landet så er det meste ganske tungrodd her :p

Jeg synes at en mellomting hadde vært fint - jeg føler meg ikke mindre ivaretatt selv om jeg tjener såpass lite at jeg bare havner innunder "statlig lovforankret sykeforsikring". All tannlegebehandling er inkludert, jeg kan få så mange ultralyder jeg bare vil, jeg kan ringe rett til spesialister og få time hos de, jeg har alltid blitt godt oppfulgt og de spør alltid "ønsker du å få tannfylling som er like bra som den andre, men som varer noen år lengre slik at du ikke må bytte den ut?". Så kan jeg bestemme om jeg vil betale det lille ekstra. Det er valg og inklusiver som ikke er i Norge, for eksempel. På den andre siden synes jeg det er fint at Norge ikke er privatisert, slik at det ikke er så mye penger i sykebehandling. På den tredje siden betyr det at behandlingen stadig blir bedre og eksperter kan spesialisere seg. Mange i Norge må ut av landet for å få behandlinger som ikke tilbys i Norge, en indirekte bivirkning av denne "statligheten". Jeg synes ingen av løsningene er perfekte, men alle har sine styrker og svakheter som det hadde vært perfekt å lage en miks av. Savner ingen ting fra Norge, men vet at systemet der er velfungerende også. Nå har jeg vært mye i "gravidebusinessen" de siste 2 årene så her opplever jeg selvsagt en stor forskjell på hvordan det løses og synes kanskje at landet jeg bor i nå har en liten fordel ifht gratis UL'er fra uke 5 og full oppfølgning :) På andre felt er Norge bedre, f.eks med gradert sykemelding (her er det 0 eller 100%, ingen ting derimellom), og hvor mye du får utbetalt når du er syk mer enn 6 uker / ufør.

Hos min lege tok hun blodprøver og urinprøver. Hun sa jeg burde kommet tidligere, men det var ikke så farlig. Jeg har hatt to MA i 2019, så jeg trodde liksom ikke helt på at jeg faktisk var gravid igjen. Glad jeg dro til legen nå, for hun fant ut at jeg hadde en uvi og litt jernmangel. Hun ga meg medisin for uvi og beskjed om å spise mer spinat og grønne grønnsaker for jernmangelen.

Back
Topp