Noen andre som framdeles ikke har suslet seg til lege/JM?

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg lever framdeles i fin fornektelse over graviditeten og nekter lege etc.

Forrige gang så jeg ikke legen før i 14 uke tror jeg og hadde to møter med JM - the end.

Denne gangen har jeg på følelsen det blir litt mer pga behov for samtale i forbindelse med depresjon som følge av at baby2 var uplanlagt, men er ellers helt uvillig til å se eller møte lege.

Er det noen andre som også avventer?

Jeg ventet helt til slutten av denne uka med å bestille time, har fått time nå til torsdag, er da 12+1 ca. Men utsatte det i det lengste jeg også. Legen min vil at man tar første kontroll mellom uke 11-13. :)

Jeg ventet helt til slutten av denne uka med å bestille time, har fått time nå til torsdag, er da 12+1 ca. Men utsatte det i det lengste jeg også. Legen min vil at man tar første kontroll mellom uke 11-13. :)

Det er jo ikke så mye å se før det uansett, er det? Værtfall ikke for legen tenker jeg, de tar jo ikke UL de.

Jeg har ikke vært hos lege eller jordmor enda. Er 7+5, og bestiller nok første time til jordmor om et par uker. Tenkte å bestille time til legen neste uke. Veldig lang ventetid på legekontoret her så er ikke sikkert det er noe ledig før om et par uker.

Det er jo ikke så mye å se før det uansett, er det? Værtfall ikke for legen tenker jeg, de tar jo ikke UL de.

All is in the eye of the beholder, for oss var det mye å se allerede 5+4 :)

Men kanskje viktigst av alt, bare som en OBS fra min side, er at jeg fikk påvist jernmangel ellerede 6+0, og 8+0 fikk jeg påvist lavt stoffskifte. Uten tabeletter for dette kunne fosteret ha fått alvorlige utviklingsskader, særlig pga stoffskiftet som er viktig i nevrologisk utvikling. Å skippe ultralyd er én ting, men blodprøver ville jeg aldri ventet med til uke 12-13.

Men kanskje viktigst av alt, bare som en OBS fra min side, er at jeg fikk påvist jernmangel ellerede 6+0, og 8+0 fikk jeg påvist lavt stoffskifte. Uten tabeletter for dette kunne fosteret ha fått alvorlige utviklingsskader, særlig pga stoffskiftet som er viktig i nevrologisk utvikling. Å skippe ultralyd er én ting, men blodprøver ville jeg aldri ventet med til uke 12-13.

Ba du om å teste stoffskiftet eller er det en del av "blodprøve pakka"?

Jeg spiser 30-50 gram lever hver eneste dag pga jern og B12 som jeg ofte har lave verdier av : de holder seg fine og gode så lenge jeg har høyt inntak av lever.

Stoffskifte har jeg aldri hatt problemer med og det har man såpass store symptomer på at jeg ikke er bekymret :) Blodprøver tok jeg vel ikke under forrige svangerskap tror jeg... Eller de testet meg for hiv og hepC og klamydia som visst er vanlig. Uten at jeg forstår hvorfor. Siden jeg har hatt samme partner siden 2015 <3

Ba du om å teste stoffskiftet eller er det en del av "blodprøve pakka"?

For meg var det del av blodprøvepakka, men ville spurt spesifikt for sikkerhets skyld.

Stoffskifte har jeg aldri hatt problemer med og det har man såpass store symptomer på at jeg ikke er bekymret :) Blodprøver tok jeg vel ikke under forrige svangerskap tror jeg... Eller de testet meg for hiv og hepC og klamydia som visst er vanlig. Uten at jeg forstår hvorfor. Siden jeg har hatt samme partner siden 2015 <3

Jeg har heller aldri hatt problemer med stoffskifte, og hadde ingen symptomer på lavt stoffskifte. Du som spiser rå lever burde testes for toxoplasmose og ev. listeria. Toxoplasmose og CMV-infeksjon kan man få når som helst, og testes (sammen med TSH(stoffskifte)-nivåer) for hver graviditet her jeg bor. I tillegg til normale blodkontroller som jern, vitaminmangel etc.

For meg var det del av blodprøvepakka, men ville spurt spesifikt for sikkerhets skyld.

Jeg har heller aldri hatt problemer med stoffskifte, og hadde ingen symptomer på lavt stoffskifte. Du som spiser rå lever burde testes for toxoplasmose og ev. listeria. Toxoplasmose og CMV-infeksjon kan man få når som helst, og testes (sammen med TSH(stoffskifte)-nivåer) for hver graviditet her jeg bor. I tillegg til normale blodkontroller som jern, vitaminmangel etc.

Er lever fra kalkun som er utrolig lav sannsynlighet for smitte. Listeria er jeg ikke bekymret for i det hele tatt :)

Jeg følger nok ikke helt helsedirektorates anbefalinger, men hva som har fungert for å holde meg frisk og sunn.

Iom at jeg til vanlig ikke spiser nomral høy karbohydrat og fiberrik mat så er sannsynlghet for stoffskifte sykdom enda lavere ^^

Er lever fra kalkun som er utrolig lav sannsynlighet for smitte. Listeria er jeg ikke bekymret for i det hele tatt :)

Jeg følger nok ikke helt helsedirektorates anbefalinger, men hva som har fungert for å holde meg frisk og sunn.

Iom at jeg til vanlig ikke spiser nomral høy karbohydrat og fiberrik mat så er sannsynlghet for stoffskifte sykdom enda lavere ^^

Det er greit at du ikke følger anbefalinger - your body your choices - men som siste kommentar (da jeg synes det virker som du tror det): stoffskifteproblemer under graviditet er "normalt" og kan skje hvem som helst. Det har ingen ting med diett å gjøre, men en hormonell ubalanse som trigges av graviditeten. Det er vanligvis forbigående og forsvinner som oftest igjen med graviditeten (selv om man kan få videre ubalanse etter fødsel for en periode).

CMV-smitte har heller ingen ting med matinntak å gjøre.

Her spurte jeg legen når jeg var hos henne for noe annet tidlig i svangerskapet, hun tok ikke prøver før uke 11-13 om ingenting tilsa at det trengtes. Så da har jeg bare tenkt at det er vanlig prosedyre. Men så bra du fanget opp manglene og stoffskifte tidlig! :)

Her spurte jeg legen når jeg var hos henne for noe annet tidlig i svangerskapet, hun tok ikke prøver før uke 11-13 om ingenting tilsa at det trengtes. Så da har jeg bare tenkt at det er vanlig prosedyre. Men så bra du fanget opp manglene og stoffskifte tidlig! :)

Ja jeg hadde diskusjonen med legen min da akkurat stoffskifte og toxoplasmose er noe jeg må betale egenandel på (alt annet er inklusive i pakken til sykeforsikringen) - hun sa at det dessverre styres av hva sykeforsikringene er villige til å betale og om det var opp til dem skulle de testet mye mer - mye tidligere.

Her er det lovpålagt full gynekologisk undersøkelse med blodspektrumtester, urinprøve og egentlig alt som kan føre til misdannelser og/eller abort. Dette skal utføres så snart en graviditet er feststilt, gratis. (Altså vil det utføres fra første dag med bevist HCG-stigning.) CMV, TSH og toxo må jeg betale 400kr for. Jeg ble tatt inntil UL 5+4 for å festsette svangerskap, og vips så rullet ballen. Føler meg svært godt ivaretatt. Listeria er vel det eneste man ikke kan undersøke direkte for uten en aktiv infeksjon.

Ja jeg hadde diskusjonen med legen min da akkurat stoffskifte og toxoplasmose er noe jeg må betale egenandel på (alt annet er inklusive i pakken til sykeforsikringen) - hun sa at det dessverre styres av hva sykeforsikringene er villige til å betale og om det var opp til dem skulle de testet mye mer - mye tidligere.

Her er det lovpålagt full gynekologisk undersøkelse med blodspektrumtester, urinprøve og egentlig alt som kan føre til misdannelser og/eller abort. Dette skal utføres så snart en graviditet er feststilt, gratis. (Altså vil det utføres fra første dag med bevist HCG-stigning.) CMV, TSH og toxo må jeg betale 400kr for. Jeg ble tatt inntil UL 5+4 for å festsette svangerskap, og vips så rullet ballen. Føler meg svært godt ivaretatt. Listeria er vel det eneste man ikke kan undersøke direkte for uten en aktiv infeksjon.
Det høres jo ut som at oppfølginga er helt fantastisk i landet ditt, så trygt og godt det må være, med prøvene og UL du får tidlig. Norge har mye å lære her <3

Jeg skal på første svangerskapskontroll når jeg er 13+0 :) Har vært tre ganger hos legen allerede, men det var pga sykemelding, så har ikke tatt noen blodprøver eller noe sånt. Hun ville vente til uke 12 med første svangerskapskontroll, men da jeg skulle bestille nå på fredag, så var første ledige time når jeg er 13+0. Hun syntes det var greit, så da bekymrer ikke jeg meg noe over det :) Tenker også å ta en tul i uke 14 eller 15, fordi jeg er redd for at noe skal gå galt, og ul hjelper mye på å roe nervene for meg :shy:

Det er greit at du ikke følger anbefalinger - your body your choices - men som siste kommentar (da jeg synes det virker som du tror det): stoffskifteproblemer under graviditet er "normalt" og kan skje hvem som helst. Det har ingen ting med diett å gjøre, men en hormonell ubalanse som trigges av graviditeten. Det er vanligvis forbigående og forsvinner som oftest igjen med graviditeten (selv om man kan få videre ubalanse etter fødsel for en periode).

CMV-smitte har heller ingen ting med matinntak å gjøre.

fascinerende at man tester for så mye og at gyn. Undersøkelse er lovpålagt.

syntes svarene dine er er veldig fint eksempel på hvor forskjellig man forholder seg til graviditet :)

jeg er ganske avslappet, stresser lite og gjør som vanlig. Kutter mykost og sukker så langt jeg klarer. vet godt at cmv ikke har med mat å gjøre; jeg er immun og tror ikke jeg trenger å teste for det :)

Forholder meg kun til hva legene mener er viktig for utviklingen av embryo og foster :)

Fikk nettopp telefon om at stoffskiftet mitt har stabilisert seg, altså er tabelettene jeg tar svært hjelpsomme for kroppen min. Hadde ikke den fjerneste idé om at det kunne være et problem før den rutinemessige blodprøveundersøkelsen. Uten ville babyen kunnet utviklet alvorlige skader pga mangel.

Fikk også beskjed om at jernnivåene mine enda var i grenseland og at jeg må ta høyere dose hver dag. Heller overvåke det nå enn å få problemer senere i graviditeten er mottoet til legen :)

Retningslinjene her er uansett at blodprøvene ikke skal tas før uke 12, min fastlegen sa at dersom man tok de tidligere ble de ofte sendt i retur. Selv fikk jeg likevel ta i uke 7, siden jeg likevel var der, men kun fordi jeg har to svangerskap bak meg og visste allerede at jeg var rh+. Det viktigste mente hun, var at dersom man var rh-, så måtte blodprøvene tas i uke 12 tidligst, fordi det var det beste tidspunktet for å måle eventuelle antistoffer.

Her er uansett retningslinjene å ta blodprøver i uke 12, og man får som regel ikke ta det før. Så det handler jo ikke om at folk er uansvarlige når de ikke tar de før. Man kan sikker spørre etter, men mitt inntrykk er at sålenge det ikke er en spesiell grunn, så får man ikke ta tidligere. Men det betyr ikke at jeg synes det er beste løsningen - det handler kun om at det er det som er retningslinjene i Norge, og man har sjelden noe annet valg enn å følge de. Som jeg skrev over fikk jeg ta i uke 7 fordi jeg vet jeg er rh+, men legen min forberedte meg på at de kunne komme i retur, og da måtte jeg komme tilbake i uke 12 for å ta nye.

Det er jo kjempeleit, tenk å nekte gravide blodprøver før senere?! Mye av babyens viktigste utvikling er jo i de første 12 ukene, også skal man kunne gå med multimangler hele tiden bare fordi det nektes blodprøver? Høres ut som det trengs endringer i det norske systemet for oppfølgning :(

Back
Topp