Noen andre som er konisert?

LHK

Andre møte med forumet
Lurer på om andre her har vært gjennom konisering, og har erfaring med om det er noe forskjell på hvordan svangerskapet forløper før/etter konisering? Tenker spesielt på blødninger, kynnere og om fødsel startet tidligere.

Jeg ble konisert tidlig i år, og fikk beskjed om at det ikke er større risiko for tidligere fødsel eller spontantabort. Men bekymrer meg likevel.

Grunnen til det er at jeg har blødd mer eller mindre konstant fra uke 11, og er nå i uke 16 (for det meste brunt, og begrenset mengde. Ultralyd uke 12 bekreftet at alt er fint med barnet, og hørt hjertelyd i uke 14). I går tok blødningene seg opp, og har litt smerter. Dette synes jeg er tøft, selv om jeg også blødde i forrige svangerskap, og alt gikk bra. Tør ikke trene, og begrenser meg veldig.

Noen som har erfaring og/eller gode ord til meg?

Jeg er også konisert, men opplever ikke det samme som deg. Har ikke blødd en dråpe i hele graviditeten og er nå 18+0. Jeg fikk beskjed fra gynekolog ved forrige celleprøve at jeg kom til å trenge ekstra oppfølgning ved en graviditet pga kort livmorhals. Men hverken lege eller jordmor ser ut til å bekymre seg for det per nå.

Hvis du er veldig bekymret bør du ta en prat med lege eller jordmor om det, hvis de ikke finner noe galt, og at alt er bra med bebis er det ingen grunn til å bekymre seg, og slå deg til ro med at det går fint. Er bedre for deg å nyte graviditeten, nå er jo den beste tiden av svangerskapet!

Jeg er konisert desember 2018. Opplever ikke det du beskriver. Har kjent litt nedpress, er bare 14+5. Jeg bestilte time hos privat gynekolog som tidligere har jobbet som overlege, verdt pengene selv om det koster 1400,-! Hun målte livmorhalsen min som var 38mm, helt normal og lukket. Også brukte hun tid på å betrygge meg, samtidig som hun var ærlig om at det finnes en liten risiko for prematur fødsel pga konisering. Men jeg er ikke redd for det før jeg har grunn for å bli redd for det :)
Ville anbefalt deg til å gjøre det samme.

• Liker
Reactions: Lte
Takk for svar :) Ja, jeg skal ta det opp på neste kontroll og be om at det tas en sjekk av livmorhalsen. Da jeg var hos gynekolog for ny celleprøve (var i uke 9), fikk jeg beskjed om at det eneste jeg skulle følge med på var om jeg fikk kynnere som ikke ga seg. Og at metodene de bruker for konisering i dag er forbundet med lavere risiko for prematur fødsel, fordi en mye mindre del fjernes. Men ja, som mor bekymrer man seg jo uansett.

Back
Topp