Noen andre med svangerskapsforgiftning?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Beklager på forhånd lang tekst!

På min svangerskapskontroll i uke 28 så fikk jeg beskjed om at blodtrykket mitt hadde økt litt. Det var ikke høyt, men hadde steget fra 120/75 til 130/80. Siden jeg ikke hadde antydning til proteiner i urinen så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å tenke på. En ukes tid etterpå var jeg hos legen en tur, ba om å få sjekket blodtrykket igjen siden jeg ble litt stresset over at jordmor hadde kommentert blodtrykket. Tror den nye målingen viste 125/99, legen sa at det fremdeles ikke var noe vits å bekymre seg siden jeg ikke hadde opplevd hodepine eller særlig til hevelser.
Dro tilbake 10 dager etter på grunn av bekkenet og blodtrykket var da 130/100 så legen ville ha en urinprøve og blodprøve. Fikke ikke svar før uken etter, men da hadde jeg hatt litt proteiner i urinen (0,13 skulle helst vært under 0,10 sa de), hun hadde likevel henvist meg videre for vurdering.

Nå var jeg på sykehuset på torsdag for ultralyd på grunn av risikosvangerskap (overvekt). Jeg nevnte etter ultralyden at jeg hadde hatt litt høyt blodtrykk og sa legen hadde henvist meg videre. Fikk da til svar at ja det var til dem jeg hadde blitt henvist videre til så hun målte blodtrykket mitt som nå var 140/80. Ut over det så har jeg ikke fått svar eller beskjed om noen verdens ting. Jeg spurte om jeg skulle ta med urinprøve til neste kontroll om 4 uker, så sa hun først nei det trenger du ikke, så sa hun jo ta med likevel. Nå har jeg svangerskapskontroll hos jordmor om 2 dager heldigvis så jeg kommer til å snakke med henne, men akkurat nå så har jeg ikke peiling på hva som skjer. Jeg føler ikke jeg har fått noe som helst info. Har jeg svangerskapsforgiftning, eller har jeg ikke? De har bare målt urinen min en gang og til det fikk jeg beskjed fra noen her inne at kunne være på grunn av forurenset prøve. I forhold til vekst ligger hun litt under gjennomsnitt, men er fremdeles godt innenfor normalen med 1700 og noe gram i uke 31. Hva skjer isåfall videre om jeg har svangerskapsforgiftning? Kjenner jeg begynner å få panikk.

Har når det er sagt ikke hodepine, vondt øverst i magen eller noe særlig til hevelser. Hadde litt vondt i hodet og litt hevelser rundt påsken, men det ga seg.

Har noen av dere erfaring? Eller går igjennom det samme?
 
Jeg hadde svangerskapsforgiftning sist. Forhøyet blodtrykk fra uke 7 (135/80 tror jeg) dårlig vekst fra uke 15/18 (tvilling 2 i uke 15, tvilling en i uke 18), protein i urin fra uke 30 og medisinert blodtrykk (overtrykk over 160, undertrykket var aldri noe særlig over 90) fra uke 31 tror jeg. Jeg var allerede fulgt opp masse pga dårlig vekst hos ungene og fikk omtrent samme beskjed som deg, ta kontakt ved magesmerter eller hodepine som ikke gir seg ved hvile. Trykket holdt seg stabilt med medisin frem til fødsel, den var planlagt til 33+4. Jeg kunne gått lengre om ikke det var for den dårlige veksten, svangerskapsforgiftningen var bare litt krydder oppå der
 
Jeg hadde svangerskapsforgiftning sist. Forhøyet blodtrykk fra uke 7 (135/80 tror jeg) dårlig vekst fra uke 15/18 (tvilling 2 i uke 15, tvilling en i uke 18), protein i urin fra uke 30 og medisinert blodtrykk (overtrykk over 160, undertrykket var aldri noe særlig over 90) fra uke 31 tror jeg. Jeg var allerede fulgt opp masse pga dårlig vekst hos ungene og fikk omtrent samme beskjed som deg, ta kontakt ved magesmerter eller hodepine som ikke gir seg ved hvile. Trykket holdt seg stabilt med medisin frem til fødsel, den var planlagt til 33+4. Jeg kunne gått lengre om ikke det var for den dårlige veksten, svangerskapsforgiftningen var bare litt krydder oppå der

Bra det gikk fint da heldigvis! Kjenner jeg stresser når det står at svangerskapsforgiftning er en av de største årsakene til at mor dør under fødsel i Norge og at det er større sjanse for dødfødsler. Kjenner også jeg får panikk når så mange sier det gikk fint og at de akutt ble dårlige. Nå kjenner jeg heldigvis veldig mye liv, så det blir nok enklere for meg å kjenne om hun begynner å bevege seg mindre enn om hun hadde vært mindre aktiv. Heldigvis ikke så lenge til neste ultralyd!
 
Har du lest i veilederen?
https://www.legeforeningen.no/foren...nsive-svangerskapskomplikasjoner-og-eklampsi/

Den sier jo egentlig hva som vil skje fremover. Så lenge blodtrykket ikke er over behandlingsgrense og du ikke utvikler alvorlige symptom, så skjer ikke så mye. Men de vil nok følge med.

I linken du delte står det at de anbefaler alle å bli satt i gang i uke 37 ved ukomplisert svangerskapsforgiftning, og at det burde bli diskutert om å sette i gang fra uke 34. Betyr det at alle med svangerskapsforgiftning blir satt i gang rundt uke 37? Hva er isåfall vanlig?
 
Back
Topp