Noen andre med flaskebaby ?

Luckyus

Flørter med forumet
JuniJubel2021
Nå er det ikke mye om å gjøre før lillemor blir flaskebaby... Ikke på grunn av såre pupper, lite melk, eller sånne ting, men rett og slett av praktiske grunner... Med 3 på rett over 3 og et halvt år, så funker amming dårlig! Har rett og slett ikke tid eller ro til å sitte på rumpa i 30 min til alle mulig uforutsette tider..kunne veldig trengt litt avlastning på matingen:) I tilleg reagerer hun på veldig mye av det jeg spiser og det er veldig slitsomt i en hektisk hverdag med 3 små! Samvittigheten river i meg, og skulle ønske jeg bare var tøff nok til å ta avgjørelsen, men isteden holder jeg på å slite ut meg selv.. Måtte bare lufte meg..

Ikke noe galt med flaskebarn :) Min får kun flaske etter 3 uker i starten med amming som ikke fungerte optimalt og som sleit meg helt ut. Kommer til å bruke flaske med en gang hvis det blir flere barn :)

Funker det bra? Sånn Ca faste tider og sånn? Hu får flaske på kvelden og da sover henne såå mye bedre! Måtte begynne med det, da jeg synd det var urettferdig at di 2 andre skulle ha en sur og sliten mamma på grunn av nattamminga.. Sliter meg ut også siden jeg gikk ned i vekt under graviditeten og fortsetter å gå ned på grunn av ammibga..

Last edited:
Overhode ikke noe galt med flaske om det gjør hverdagen lettere for dere alle :-) Hvorfor gjøre ting tungvint når en vet om alternativ som kan gjøre hverdagen lettere :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her er det både amming og flaske.
Jeg ammer over hele dagen, men metter henne med mme da hun ikke blir ordentlig mett av meg.

Hun får flaske i tillegg til amming på natten og det hender at jeg har med flaske når vi sitter på restaurant/er på besøk osv.

Hvis jeg tipper går det i 70% amming og 30% flaske. Fungerer helt topp , og jeg slipper å "slite" meg helt ut.
Samtidig får far delta litt i matingen, og kan stå opp med henne innimellom.

Veldig praktisk og er veldig fornøyd med situasjonen.

Funker det bra? Sånn Ca faste tider og sånn? Hu får flaske på kvelden og da sover henne såå mye bedre! Måtte begynne med det, da jeg synd det var urettferdig at di 2 andre skulle ha en sur og sliten mamma på grunn av nattamminga.. Sliter meg ut også siden jeg gikk ned i vekt under graviditeten og fortsetter å gå ned på grunn av ammibga..
Funker som bare det :) Han spiser ikke så ofte som de som ammer, men det er fordi erstatninga er kraftigere og holder babyen mett lenger. I tillegg kan barnefar mate om natten hvis du vil sove ;)

Her er det kun flaske, vært helt fra starten da j ikke har nok melk...pumper meg ligg sånn at hun får morsmelk en gang om dagen ca, ellers er det mme, funker helt fint for oss:) pappa'n får deltatt mye mere å j slipper å slite meg ut for å få til amming...er nok rett og slett ingen melkeku...frøkna vokser og legger på seg som hun skal allikevel og det er d viktigste:)

Jeg må kombinere enn så lenge, fordi jeg ikke har nok melk enda, og kjenner på en knusende mislykka følelse. Griner hver gang han ikke vil ha pupp, fordi han vet at den ikke har mat uansett :(

Men ser ut som om produksjonen øker, da, så jeg håper jeg kan fullamme etterhvert.

Forresten gir vi rett fra medisinglass, for han får ikke så mye om gangen (hvor mye gir dere) og han har ikke helt dreisen på flaska.

Jeg må kombinere enn så lenge, fordi jeg ikke har nok melk enda, og kjenner på en knusende mislykka følelse. Griner hver gang han ikke vil ha pupp, fordi han vet at den ikke har mat uansett :(

Men ser ut som om produksjonen øker, da, så jeg håper jeg kan fullamme etterhvert.

Forresten gir vi rett fra medisinglass, for han får ikke så mye om gangen (hvor mye gir dere) og han har ikke helt dreisen på flaska.

Pumper du i tillegg? Hun jeg ligger på rom med hadde nesten ikke melk, så hun pumpet etter hun ammet det lille hun hadde for å forsøke å øke produksjonen :-) Forstår godt at du føler som du gjør, men du skal overhode ikke føle deg mislykket! *klem*

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Pumper du i tillegg? Hun jeg ligger på rom med hadde nesten ikke melk, så hun pumpet etter hun ammet det lille hun hadde for å forsøke å øke produksjonen :) Forstår godt at du føler som du gjør, men du skal overhode ikke føle deg mislykket! *klem*
Jadda, jeg ammer en del også, legger han til brystet når han er sulten og prøver, og om han ikke vil ta tak, så gir jeg mme og pumper. Følte meg ganske spektakulær der jeg satt på sykehuset med en elektrisk pumpe fra 70-tallet eller noe sånt, som noe fra en sci-fi-film :)

Jeg gir ca mellom 80-120 ml om gangen.
Hvis hun ikke tar puppen får hun 120 ml og det går rett ned:)

Jeg gir ca mellom 80-120 ml om gangen.
Hvis hun ikke tar puppen får hun 120 ml og det går rett ned:)

Oi! Her gir vi 20-30. På sykehuset brukte vi 20.
Ga 60 én gang i går og da gulpa han en del og sov i 5 timer :)

Tror vi har lest litt feil på pakka, at det skulle være 80-100 per dag, ikke per måltid :oops: Men tror ikke han hadde fått ned så mye uansett, han gulper når han ammer ca 15 min og får mme i tillegg.

Så kanskje har jeg mer melk enn jeg tror? :rolleyes:

Vi gav også 20-30 på sykehuset, men da var hun jo bare noen dager gammel. Nå er hun snart 4 uker og trenger vesentlig mer.

Jeg legger ved et bilde av hvor mye en baby skal ha av mme som jeg fikk på sykehuset, som jeg har lagret på Tlf :

image.jpg

jeg har delammet frem til nå. har hatt noen intensive dager for å øke nok til å kunne fullamme henne, og nærmer meg målet. må råde deg til å prøve å pumpe den mengde mme dere gir i løpet av dagen om du har som mål å fullamme. Føler meg slett ikke mislykket fordi vi måtte gi henne mme tillegg, og det syns jeg virkelig ikke du skal heller. Årsakene kan være mange til delamming, og alle grunner er like gyldige. For vår del er det pga mageproblemer vi prøver å bli kvitt mme, hadde hun tålt det like godt som mm ville vi fortsatt.

ikke vent for lenge med å øke produksjonen din hvis målet er fullamming. vi ga ca 150 ml om dagen da jeg bestemte meg, og nå har vi snart holdt på en uke for å øke og så sent som i gårkveld måtte jeg gi henne mme på kvelden fordi hun var rasende sulten. hun er 5 uker.

jeg har delammet frem til nå. har hatt noen intensive dager for å øke nok til å kunne fullamme henne, og nærmer meg målet. må råde deg til å prøve å pumpe den mengde mme dere gir i løpet av dagen om du har som mål å fullamme. Føler meg slett ikke mislykket fordi vi måtte gi henne mme tillegg, og det syns jeg virkelig ikke du skal heller. Årsakene kan være mange til delamming, og alle grunner er like gyldige. For vår del er det pga mageproblemer vi prøver å bli kvitt mme, hadde hun tålt det like godt som mm ville vi fortsatt.

ikke vent for lenge med å øke produksjonen din hvis målet er fullamming. vi ga ca 150 ml om dagen da jeg bestemte meg, og nå har vi snart holdt på en uke for å øke og så sent som i gårkveld måtte jeg gi henne mme på kvelden fordi hun var rasende sulten. hun er 5 uker.
150 ml pr dag eller pr gang?

Vi gav også 20-30 på sykehuset, men da var hun jo bare noen dager gammel. Nå er hun snart 4 uker og trenger vesentlig mer.

Jeg legger ved et bilde av hvor mye en baby skal ha av mme som jeg fikk på sykehuset, som jeg har lagret på Tlf :

Vis vedlegget 62112
Åja :) Vår er bare 3 dager gammel ;) Takk for oversikten, vi kunne sikkert googla det, men forløpig har vi ikke funnet noe om nyfødte :)

Åja :) Vår er bare 3 dager gammel ;) Takk for oversikten, vi kunne sikkert googla det, men forløpig har vi ikke funnet noe om nyfødte :)
Da er det ikke rart vi gir litt forskjellige mengder :)
Husker vi gav det samme som dere når vi var på sykehuset også.
Hun drakk som en gammel sjømann av det lille plastikk glasset. Hahaha, så helt merkelig ut- men det er jo slik de ønsker at man skal gjøre det , for ikke å ødelegge ammingen.
Nå får hun på flaske og det føles mye mer naturlig :)

150 ml pr dag eller pr gang?
per dag, resten mm. så ganske lite, men nok til at det føles som en stor jobb.

men tidspunktet på dagen spiller jo en rolle. vi ga kun mme på kvelden, og jeg produserer veldig lite av den tjukke kveldsmelken (20 ml totalt på 2-3 timer, mot 50-60 om dagen). hun trenger volum, for hun sover lenge (3-4 timer mellom de fleste amminger). dvs da burde jeg pumpe mellom hvert måltid eller vekke henne, det gjorde jeg ikke før nå, det burde jeg ha gjort.

per dag, resten mm. så ganske lite, men nok til at det føles som en stor jobb.

men tidspunktet på dagen spiller jo en rolle. vi ga kun mme på kvelden, og jeg produserer veldig lite av den tjukke kveldsmelken (20 ml totalt på 2-3 timer, mot 50-60 om dagen). hun trenger volum, for hun sover lenge (3-4 timer mellom de fleste amminger). dvs da burde jeg pumpe mellom hvert måltid eller vekke henne, det gjorde jeg ikke før nå, det burde jeg ha gjort.
Jeg har samme "problemet". På kvelden produserer jeg mye mindre/dårligere melk, så er nødt til å spe på med mme for at hun skal bli mett og sove noen timer.
Hun er heldigvis grei på natten , sover ca 5 timer , og det kan jeg leve med.
Når jeg ammer må jeg opp ca hver 2 time, og sitte en halvtime om gangen. Veeeeeldig slitsomt....

sover lengre på mme fordi det er mer tungtfordøyelig enn mm, og de er mett lengre. Hadde vi kunnet forsvare litt forstoppelse og oppblåst mage med grunner som luckyus beskriver, så hadde vi frtsatt. Om deres baby tåler mme fint, så ville jeg fortsatt (men da pumpet i tillegg for å ikke stadig øke firholdet mme/mm)
Jeg har samme "problemet". På kvelden produserer jeg mye mindre/dårligere melk, så er nødt til å spe på med mme for at hun skal bli mett og sove noen timer.
Hun er heldigvis grei på natten , sover ca 5 timer , og det kan jeg leve med.
Når jeg ammer må jeg opp ca hver 2 time, og sitte en halvtime om gangen. Veeeeeldig slitsomt....

Back
Topp