Noen andre med eksem/psoriasis?

Mamma13-15-20

Glad i forumet
Stjerneskuddene 2024
Har eksem på hendene i perioder, hjelper ikke særlig i denne tiden vi er i heller mtp masse vasking og spriting av hender.
I de verste periodene bruker eg elocon (på resept) fra lege. Denne er vel ikke å anbefale over lengre tid å bruke under graviditet.

Har du også samme problem? Hva bruker du?
 
Jeg anbefaler canoderm hvis du ikke har prøvd den :) Med en mann og datter med atopisk eksem, så går det mye canoderm her i huset ;)
 
Har atopisk eksem, egentlig lite plaget til vanlig, men kroppen min er allergisk mot å være gravid :p Blusser opp under graviditet. Bruker apolar og canoderm,,syns det hjelper enn så lenge ihvertfall.
 
Jeg har ikke det problemet men jeg ville forsøkt canoderm, har hørt mye bra om den. Har brukt den selv på vinterstid når huden klør.
Må er jeg så "heldig" å kun ha det i hodebunnen, så her holder det med sjampo som holder ting i sjakk.
 
Jeg har hatt psoriasis siden jeg var liten jente. I 2015 endret jeg fullstendig kosthold og etter en solid reaksjon som varte noen mnd pga fettreservene som slapp gifter så ble jeg gradvis nesten psoriasis fri. Med utskeining i mag kom det litt tilbake.

et stort forskningsstudie på omega 3 for eksem har vist gode effekter, og hjelper også :)

Psoriasis er jo en autoimmun respons så ofte er det en form for allergi/intoleranse av noe man konsumerer. All korn som ikke er syrnet, sukker og søtning er her i huset kuttet (utenom helger jeg elsker boller )

ellers er det p smøre seg. Kjøpe noen bomullshansker og smør hendene inn med for eksempel shea smør eller caster oil før legging. Dette hjelper langt på tørrheten.

prøv å få i deg 1 ss kokosolje og kjøp omega3 tilskudd fra et sted som har skikkelig tilskudd som ikle er harsknet. Ta større dose enn anbefalt - om du søker opp psoriasis + fiskeolje finner du forskningen. Tror du tar dobbel eller tredobbel dose. Ja og sjekk med lege at du ikke har noe som gjør inntaket «farlig»(blødersykdom for eksempel)

må legge til her at er du ikke diagnosert med psoriasis av en dermatolog så vil dette over ikke ha samme effekt tror jeg- psoriasis og eksem er to vidt forskjellige ting :)
 
Jeg har håndeksem (i følge hudlege) og smører med canoderm og decubal. Når det var på sitt verste så sov jeg med et tykt lag med krem og hvite bomullshansker på. Jeg har tørr hud på resten av kroppen også, men det er hendene som blir verst hos meg. Spesielt hvis jeg vasker opp osv, har hendene mye i vann og bruker såpe ved håndvask.
 
;)
Jeg har hatt psoriasis siden jeg var liten jente. I 2015 endret jeg fullstendig kosthold og etter en solid reaksjon som varte noen mnd pga fettreservene som slapp gifter så ble jeg gradvis nesten psoriasis fri. Med utskeining i mag kom det litt tilbake.

et stort forskningsstudie på omega 3 for eksem har vist gode effekter, og hjelper også :)

Psoriasis er jo en autoimmun respons så ofte er det en form for allergi/intoleranse av noe man konsumerer. All korn som ikke er syrnet, sukker og søtning er her i huset kuttet (utenom helger jeg elsker boller )

ellers er det p smøre seg. Kjøpe noen bomullshansker og smør hendene inn med for eksempel shea smør eller caster oil før legging. Dette hjelper langt på tørrheten.

prøv å få i deg 1 ss kokosolje og kjøp omega3 tilskudd fra et sted som har skikkelig tilskudd som ikle er harsknet. Ta større dose enn anbefalt - om du søker opp psoriasis + fiskeolje finner du forskningen. Tror du tar dobbel eller tredobbel dose. Ja og sjekk med lege at du ikke har noe som gjør inntaket «farlig»(blødersykdom for eksempel)

må legge til her at er du ikke diagnosert med psoriasis av en dermatolog så vil dette over ikke ha samme effekt tror jeg- psoriasis og eksem er to vidt forskjellige ting :)

Er frisør, så har kontakteksem. Det blusser opp når det blir kontakt med masse vann og evt ting eg ikkje tåler, og det takler huden min ikkje.
Bruker sterk kortisonkrem (elocon) når det er på det verste, og ellers en god fet handkrem på dagtid etter handvask.
Vanlige handkremer fungerer ikkje når det er på det verste.
Canoderm har eg brukt på kroppen når den får atopisk eksem (veldig tørr hud) men må også til med kortisonkremer, særlig på vinterstid med tørr luft og kalde temperaturer ellers.

Varme og sol fungerer veldig bra, men akkurat her i Norge er det lite av det ;)
 
;)

Er frisør, så har kontakteksem. Det blusser opp når det blir kontakt med masse vann og evt ting eg ikkje tåler, og det takler huden min ikkje.
Bruker sterk kortisonkrem (elocon) når det er på det verste, og ellers en god fet handkrem på dagtid etter handvask.
Vanlige handkremer fungerer ikkje når det er på det verste.
Canoderm har eg brukt på kroppen når den får atopisk eksem (veldig tørr hud) men må også til med kortisonkremer, særlig på vinterstid med tørr luft og kalde temperaturer ellers.

Varme og sol fungerer veldig bra, men akkurat her i Norge er det lite av det ;)
Jeg ville vært forsiktig med kortison; selv om det på noen måter hjelper så tynner det også huden opp og kan gjøre det verre.
Jeg ville definitivt anbefale deg å sove med bolullshansker og krem om natten :)

unngå å vaske hender for mye så langt det lot seg gjøre, og å bruke fuktighetskrem konsekvent etter hver eneste vask.

jeg har hatt psoriasis på hele kroppen, og dusjer frandeles svært sjeldent som resultat framdeles. Vaskeklut er min veste venn. :D

jeg har laget en egen «såpe» med kokosolje og Shea smør blant annet og kan varmt anbefale noe sånt til bruk i hverdag. Da tørker du ikke ut hendene :) går også an å kjøpe.

unikum har en ren kokosolje såpebar vet jeg
 
Back
Topp