Noen amerikanske her?

Nullenusken

Forumet er livet
Evt noen som har bodd i USA? Eller kjenner godt kulturen?

Nå har det seg nemlig sånn at både jeg og min kjære er (og har alltid vært) forelsket i den amerikanske jule-kulturen....
Spesielt julepynten elsker vi, og drømmen er et "typisk" amerikansk-pyntet julehus.....
Men akkurat nå føler jeg meg veldig "lost.... for JEG FÅR DET IKKE TIL!!!!!!!!!!!!!
Jeg får ikke til den amerikanske stemningen, og jeg aner ikke hva jeg gjør galt........
Har en drøm om å reise til USA i jula, men frem til da må vi få det til selv......

Dette er min drøm:

Dette var mitt ynkelige forsøk i fjor..... IKKE FORNØYD!!! Blir bare rot føler jeg.... får ikke til stemningen......

Det er stort sett mannen min som styrer ute-pyntingen....
Dette er drømmen vår: (okay, dette var kanskje litt VEL ekstremt, men du ser pointet)

Og dette er det vi fikk til i fjor...

NOEN SOM KAN HJELPE OSS???? hehe....
Gjerne bilder, forklaringer, linker til ting som er "must have" osv....

Min første tanke var; aaaaalt for mye nips! Det enkle er ofte det beste, og prøv å hold deg til en type nisser f.eks.. Detvktigste med den amerikanske stilen er overdådig pyntet juletre. MASSE lys. Ei her inne fikk det bra til, og hun brukte 1000 lys på treet.. [8D]

Det er vel ikke noe oppskrift, men dem bruker mye sløyfer, og veldig mye lys, Grandma har alltid proppfult juletre, strømper på peisen, Juletrekk på sofaen, også har dem jule gardiner med kapper på
og masse lys ute, dem bruker MYE tid på det altså!

Her har de masse julepynt http://www.bronners.com/

Er en amrikansk jule butikk på nette[:)]

Elsker den biten selv, men bare på juletreet!!!!
Maaase lys, og jeg kjøper hvert år slike polka stenger å har på juletreet!! Du ser det er det på bildet også[:)]

Amerikanerne eeelsker lys, også inne, se hvor lyst det ser ut på bildet!!! Og de grønne blomstene kan du lage dekerasjoner ut av, jeg pynter alle de grønne blommene våre jeg[;)] Men jeg har ikke så mye pynt rundt omkring ellers!!

Du vet at jeg ikke kan hjelpe deg på denne, vi har jo total ulik smak i jula da, men hjelper med en dytt[8D]

ble så skuffa da jeg bodde i usa og feira jul der[&o] de var ikke glad i å pynte de jeg var hos[:(]

skal se om jeg finner bilder fra vår julepynt i fjor.. et øyeblikk[:)]

edit. fikk ikke til imageshack på sambos maskin.. sorry..

men julestjerna vår er rød, har på juleduker, står alltid frem skåler med godis, juletreet hadde vel 500 små lys tror jeg3-4 esker[8D]

Kan heller ikke hjelpe deg med denne, er ikke sååå glad i jula å pynte å alt d der..[:-]
Kun juletreet jeg legger en liten innsats i, mens alt d andre får bare være for meg.

ORIGINAL: Sicily

Min første tanke var; aaaaalt for mye nips! Det enkle er ofte det beste, og prøv å hold deg til en type nisser f.eks.. Detvktigste med den amerikanske stilen er overdådig pyntet juletre. MASSE lys. Ei her inne fikk det bra til, og hun brukte 1000 lys på treet.. [8D]

Min samboer er amerikansk statsborger, og jeg har vært i USA. Husene i USA er helt anderledes enn her, de har en helt annen stil i forhold til møbler og inventar (mye mer lunt og koselig). Tror det blir vanskelig å kopiere en amerikansk jul, men det hjelper sikkert å kjøpe pynt på et amerikansk nettsted[:)] Visste du at de avslutter julen 2. juledag? Da tar de bort all pynten. Samboern sier at den norske jula er mye mer koselig enn den amerikanske. Men jeg tror ikke du skal ha for mye knall røde ting[:)]

ORIGINAL: onomato

Min samboer er amerikansk statsborger, og jeg har vært i USA. Husene i USA er helt anderledes enn her, de har en helt annen stil i forhold til møbler og inventar (mye mer lunt og koselig). Tror det blir vanskelig å kopiere en amerikansk jul, men det hjelper sikkert å kjøpe pynt på et amerikansk nettsted[:)] Visste du at de avslutter julen 2. juledag? Da tar de bort all pynten. Samboern sier at den norske jula er mye mer koselig enn den amerikanske. Men jeg tror ikke du skal ha for mye knall røde ting[:)]

Ja, jeg er jo veldig glad i den hvite chabby-stilen resten av året, så får det nok aldri LIKE lunt og koselig, men jeg skal prøve så godt jeg kan [;)]
Og ute blir det hvertfall VELDIG amerikansk, hehe....
Når vi flytter skal jeg kjøpe masse nytt, og planlegger tur til USA neste desember for å få inspirasjon [:D]

ORIGINAL: onomato

Er det ikke fordi de begynner å pynte fra midten av nov begynnelsen av des med juletre og hele greia?

Når det gjelder juletre så må bør du legge litt penger i det og kjøpe et kraftig endelgran tre, som ser litt ut som et sånt mikke mus tegneserie juletre, og ikke et slaskete norsk grantre eller hva det er enkelte selger. Så må du ha en fin matte, helst ikke sånn striesekk materiale, til å ha under.

hvis du går inn på potterybarn.com og potterybarnkids.com så ser du også litt hva slags ting de pynter huset sitt med til jul.

Amerikanere pynter ikke så mye med "norske" nisser og mus og sånn, men med nøtteknekkere(amerikansk type), candy canes, reinsdyr, og små miniatyr julelandsbyer og julekrybber. Og så har de mange perfekte firkanta pakker under treet som er pent pakket inn:

http://www.containerstore.com/boutique/giftWrapCollections/ourSignatureCollection

Her er marthastewars juletips:

http://www.marthastewart.com/christmas

så lenge vi her i Norge har hvite vegger og minimalistisk stil på møbler inventar, vil det aldri bli likt... Mamma er amerikansk og vi har det ganske så amerikansk i jula. Fargede lys på treet og enormt med pynt. er ikke alltid vi får plass til all pynten en gang pga mangel på grener. Vi har keramikk pepperkakehus\juletre med lys inni. Store nisser med glitter i skjegget-og ikke myke slanke stoffnisser som vi har her til lands. Det er bare så herlig!! blir like skuffet hver gang jeg er på besøk hos andre i jula og ser hvor tomt det er...
nei, nå gleder jeg meg til jul altså!![:)]

ORIGINAL: LiljaLilly

Jeg syns nå det var skikkelig jule-jul på de bildene der du har pynta [:)]
Så veldig koselig ut, selv om jeg aldri ville ha pynta sånn selv så er det så koselig å komme inn til noen som har SÅ mye jul liksom [:D]

Ang de lysene dere hadde utendørs - de der lenkene (med sammenhengene lys hvis du skjønner) passer ikke inn...
Det jeg har sett av amerikans utendørslys er det kun små pærer og MANGE av dem.
Så kanskje droppe de lenkene, og heller ha flere med små pærer?

Hvilke av lysene mente du?
De på taket? eller den lange langs gjerdet?

bare noe som slo meg inn.. ha litt bøker i bakgrunnen på den seksjonen.. den så liksom litt tom ut i forhold til den som var på det amerikanske bildet.. Ellers så synes jeg at du hadd fått til en bra etterligning...[:D][:D][:D][:D]

Gleeeeeeeeeeder meg til Juuuuuuuuul Jaaaaaaaaaaaaaaaaa

Hmm, jeg har bodd i USA i flere år, og det første som slo meg da jeg så bildet ditt var at det var typisk norsk inne. Det varierer veldig hvordan amerikanere pynter da, men det første jeg reagerte på var helt plain rød gardiner. Jeg tenker julemønster et eller annet på i hvert fall. Og bort med alle nissene. Og bort med alle vanlige grønne planter som ikke har julesløyfe rundt seg eller ser julete ut.
De lysestakene i vinduene synes jeg også er veldig typisk norsk.

Men at du hadde pyntet koselig til jul hadde du!

Mamma sprayer i vinduene hjemme nå, og har julenisse og reinsdyrlys i vinduet.
Overdådig pyntet pepperkakehus må du ha. Vi lagde også papphus med masse, masse godteri på.

Uf, følte jeg slaktet deg nå. Røde gardiner er fint altså, du hadde jo pyntet fint, men f.eks kan man lage mistelteinbånd eller lignenede langs øverste kanten på bokhyllen f.eks.

Finnes mange bilder til inspirasjon på nettet. Lykke til! Høres ut som dere er et koselig sted å komme på besøk i julen! Begynner å glede meg til jul! :)

Back
Topp