x1xstines86
Glad i forumet
ORIGINAL: H3idi
ORIGINAL: MajaB
ORIGINAL: stines86
ORIGINAL: LeneChr
Stines86: Hva er den fobien?[:D]
Selachofobi - det vitenskapelige navnet på en unormal og vedvarende frykt for haier - er et alvorlig problem for mange som gjerne vil svømme. De som lider av det er vanligvis fullstendig hindret fra å svømme i sjøen, til og med når de blir forsikret om at hainett og andre sikkerhetsprosedyrer er på plass.
Noen mennesker er så redde for hai at bilder av dem alene kan forårsake panikkanfall, og det er mange personer som er så redde at de ikke greier å svømme i basseng flere hundre kilometer fra sjøen, eller ikke en gang greier å bade i badekar, av frykt for at de vil bli angrepet av en hai.
Forekomsten av selachofobi steg brått etter at Haisommer kom, og mange som lider av fobien og psykologer tilskriver frykten for haier spesielt til det å ha sett denne filmen. Noen forskere har sagt at Haisommer indirekte har vært ansvarlig for den omfattende og uansvarlige nedslaktingen av haier over hele verden siden 1975, og at nedgangen av hvithaibestanden er et direkte resultat.
Oh my gooooooooood, jeg har også sånn... trodde jeg var ene og alene om dette her i verden............. [8|] Jeg var redd for badekaret og VANNSENGA når jeg var liten...... ikke nå lenger da men jeg sliter i sjøen... til og med i en liten pytt på fjellet kommer det stygge bilder inni hodet mitt.... huffameg....
Vi er 3 om denne.. redd for dassen noen ganger, dusjen, badekar, basseng og bade i mjøsa... eller saltvann..
ja det er ganske sykt! Jeg hater det siden jeg ELSKER å bade! men når jeg bader så klarer jeg ikke slappe av!
Bader kun i sjøen om jeg er så varm at jeg må (som i syden), men da er det sånn at det må være mange rundt meg sånn at en hai heller tar de enn meg!! er ganske slem sånn!! klarer ikke bade i store vann. kan vasse, men så fort hodet kommer ned til vannoverflaten så får jeg angst!!
har aldri noen gang bada uten å tenke på hai (så lenge jeg kan huske) det gjelder ikke i badekaret da! der er jeg ikke redd!
når jeg bader i basseng så må jeg sjekke at det ikke er hai i før jeg bader (å kan slappe litt av) det er helt sykt!
selv vet jeg at det ikke lever hai i ferskvann og i basseng, men jeg tror liksom og at det er det!
føler meg litt tryggere med våtdrakt eller tørrdrakt når jeg bader! føler liksom jeg er litt isolert da! haha
skulle prøve i svømme ut til en flåte i et lokalt vann her for noen år siden. jeg bestemmte meg for at jeg skulle klare det! så midt mellom land og flåten var det noen kamerater av meg som ropte "hai" bare for gøy, og det er det verste jeg har vert med på! tror aldri jeg har svømt så fort før i hele mitt liv (mot land)! jeg fikk helt panikkanfall å fikk ikke puste!! jeg var helt ødelagt i kroppe hele kvelden etterpå!
jeg er livredd å være i båt!! spesielt hvis det er mørkt under meg... å ekstra masse på sjøen!! men vil heller ikke kunne se alt i sjøen under meg!! for hvis jeg da hadde sett en stor fisk komme svømmende tror jeg at jeg hadde dødd!!
var på leirskole da jeg gikk på barneskolen å da måtte vi ut i båt å fiske.. det var ut på sjøen, i en tre-robåt, som det var litt hull i så vi måtte ause ut vann av og til, og i masse vind! Jeg fikk med meg de andre 3 i båten til å gå i land! gjemte oss der til vi ble oppdaga å måtte ut igjen, men jeg nekta å sa jeg ble båtsyk!! så vi satt der til alle skulle hjem igjen! MÅTTE ro i kano i ei lita bukt.. så ble vi kveltret! alle visste jo hvor redd jeg vaå synes det var gøy! jeg håper virkelig at jeg blir kvitt det en gang!! for jeg hater det!
nå leser jeg alt jeg kan om hai!! jeg vil heller vite alt om dem enn ingenting! hvordan de lever å alt sånn!!! leser om hai-anngrep å alt sånn!!
ikke at det hjelper, men det hjelper meg å beskytte meg mot alle som synes jeg er teit! beviser at det KAN skje! men men!