Noe på gang?

Bkno5207662

Forelsket i forumet
Spør her også siden terminen er 1.mars:) Var igår kveld (uke35+6)på føden grunnet rask vektoppgang pga ødemer og tak i magen. Ble full sjekk og fant ut at babyen ikke har så mye fostervann som det skal være. Livmorhalsen var bare 1-2 cm og 1 cm åpning, midtstilt. Hodet var festet og hun kunne kjenne på hodet med fingeren. Er førstegangsfødende. På ctg-registreringen var det regelmessige tak hvert 4 min ca. Rundt 40 i styrke. Og hvert 3.tak var nesten oppe i 80 på skjemaet. Ble konstatert at det var rier. KK ble kontaktet siden jeg skal føde der, og de ville avvente litt og be om fler kontroller der jeg bor. Var i dag og mengden fostervann er lik målingen igår. Idag fikk jeg ikke vite så mye. :( Er det noen som har erfaring med noe lignende? Er det slik at fødsel antageligvis kommer til å starte tidligere enn termin 1. Mars?

Har ikke erfaring med akkuratt det, men jeg vil tippe at du har babyen din før 1 mars;)
Jeg vil anbefale deg å ta en tlf til jm, lege eller sykehuset som kan gi deg litt konkrete svar på hva du kan forvente..

Åh. Kom nettopp fra fødeavd. De sier liksom ingenting i dag. Men igår var alt alarmerende liksom. Fikk time rett over helga for ny sjekk eneste :(

HVA er det de sjekker? Er det ødemer de reagerer på eller lite fostervann? Eller begge deler? Ring føden og spør hva de sjekker og hvorfor og hva som skjer hvis de oppdager det de sjekker etter.

Altså mange har litt åpning og kortere livmorhals og hodet festet ved uke 35 uten at det skjer noe fødsel helt enda. Det virker ikke som om de regner med det straks er noe fødsel heller siden de bare sender deg hjem og avtaler ny kontroll over helgen. Dersom du har rier i begynnelsen av fødsel regner jeg med du merker det godt annet enn på ctg-måling. Høres ikke ut som noe fødsel på gang, kanskje maserier?

HVA er det de sjekker? Er det ødemer de reagerer på eller lite fostervann? Eller begge deler? Ring føden og spør hva de sjekker og hvorfor og hva som skjer hvis de oppdager det de sjekker etter.

Altså mange har litt åpning og kortere livmorhals og hodet festet ved uke 35 uten at det skjer noe fødsel helt enda. Det virker ikke som om de regner med det straks er noe fødsel heller siden de bare sender deg hjem og avtaler ny kontroll over helgen. Dersom du har rier i begynnelsen av fødsel regner jeg med du merker det godt annet enn på ctg-måling. Høres ikke ut som noe fødsel på gang, kanskje maserier?

De sjekket urin, fostervannsmengde, tok mange blodprøver, vekstkontroll, og innvendig undersøkelse for å se om takene/riene har gjort noe med livmorhalsen. Det har de gjort. Med at livmorhalsen hadde krympet 2 cm og hun kunne ta direkte på hodet med fingeren. Gynekologen trodde ikke han kom til å holde seg der til 1 mars. De bekymret seg for om det var begynnende svangerskapsforgiftning, mtp at vekta gikk opp 3,6 kg på 6 dager. Er inne til kontroller ofte pga insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Jordmoren sa at det var såpass modent at hun kunne starte fødselen igår kveld, men gynekologen ville ikke det siden jeg da må hastesendes 35 mil til KK. jeg vet jo ingenting om slike ting, så derfor må jeg bare spørre dere andre :)
Mengden fostervann er betydeligere mindre. Noe som kunne tilsi at morkaken begynner å fortelle at nå er den snart ferdig med sin jobb. Bor 500 m unna sykehuset, kan derfor være hjemme:) takene i magen kjennes veldig godt, de sees ikke bare på ctg. Blir helt ør i hodet også når de sterkeste kommer. Er kanskje maserier ja. Det har jeg hørt snakk om. Regner med riene blir værre når fødsel er i gang ja. Men jeg synes de er ille nok nå. Overlever da:)

Oppdatering: var på føde/gyn idag igjen. Fremdeles lite fostervann og er moden. Hodet er ganske langt ned og ctg viser rier innimellom. Tak oppe i 98 på ctg'n. Tungt å puste når de sterke kommer. Skal inn på torsdag igjen for ny kontroll. Blir vurdert på nytt om det er slik at de skal sende meg tidligere til KK for fødsel. Egentlig planlagt reise om 15 dager. De trodde ikke jeg kom til å holde han inne til termin. Men er i uke 37 i morgen :) Spent på veien videre. Har mye tak i magen og skikkelige menssmerter:( kanskje det blir februarbaby på oss :)

så spennende høres mer ut at du kommer til å komme inn på en sjekk tidligere enn torsdag så lenge du er 37 uker på vei er jo ingenting galt å få ut lillingen ut nå for ungen er jo ferdig utviklet nu :) hold oss oppdatert her er så vi kan høre litt hvordan det går med deg :)

Så spennende :)

Ja, ingen vet hva kroppen bestemmer seg for. Sliten. Men skal stå han av :) han er nesten 3 kg nå:) og ganske ferdig sa de .takk! Skal oppdatere dere:)

Kontrollen viste fornøyd liten gutt med samme mengde fostervann. Ny kontroll på tirsdag over helgen :) Blir vurdert fortløpende om jeg skal igangsettes. Skal settes igang 1. Mars senest (på termin). Om det blir mindre fostervann så skjer det før.

Lykke til :D så spennende!

Lykke til :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Heiaheiaheia!!! :)

Back
Topp