Noe jeg alltid har lurt på ang. sykdom

ORIGINAL: Refleksheks

Jeg vet at man iallfall IKKE skal trekke snørra inn og svelge det ned i magen. Eller hoste opp slim og svelge det igjen.
Kommer det opp - så skal det ut [;)]

Hvorfor ikke? I magesekken blir det jo bare oppløst / drept uansett ?

quote:

ORIGINAL: Inmari

Det inneholder også mange levende og døde hvite blodlegemer i tillegg til levende og døde bakterier. Man kan vel kalle klasen for en slagmark. Bakteriene alene ville ikke ha skapt en slik klase, de ville bare ha kverket deg sakte men sikkert, så det er det at immunforsvaret ditt blander seg inn som er årsak til at klasen dannes.

Jeg tror nok ikke klasen utgjør noe i hverken positiv eller negativ retning, så dersom den er ubehagelig; fjern den, om du av en eller annen grunn liker å ha den der; behold den for all del.

Men etterhvert som det samles opp mer gørr, vil den jo komme i veien for respirasjonen, og dette er neppe heldig.

Men du visste antagelig dette fra før da, så det hjelper deg kanskje lite....

Nå er du inne på noe, derfor jeg spekulerer i om det kanskje ikke er best å la det ligge igjen en del, altså ikke så mye at man ikke får puste eller at det glir ned i lungene, men en balansegang.
Årsaken til spørsmålet mitt er egentlig fordi jeg vet at jeg er ekstremt nøye når jeg fjerner slim der de fleste ikke gidder/orker å hoste/nyse så fremprovoserer jeg gjerne nysing og kan hoste til jeg spyr med vilje bare for å bli kvitt hver eneste dråpe med slim i hals/nese (noe jeg da også blir, men 3 timer senere er det jo tilbake).

Det jeg tenker er at min overdrivelse av dette kanskje i realiteten er en forværrende/forlengende faktor.

Jeg tror ikke det, de hvite blodcellene har allerede fått den informasjonen de trengte om inntrengerene og er godt igang med å danne antistoff og antigen, så antagelig er inntrengerene dødsdømt for lenge siden. Men som noen andre var inne på, så irriterer du jo slimhinnene og de er jo de fungerer jo som en beskyttende barriære slik at du på denne måten kanskje åpner for tilgang andre steder. Også var det det med ikke få det ned i lungene da.

Eller, kanskje den beste løsningen; ikke tenk så mye på det[8D]

Slim er ekspektorat som må/bør ut. Dersom man ikke får opp feks slim fra lungene blir man til slutt kvelt av sitt eget slim, da det stadig produseres nytt under en pågående infeksjon. Det er grunnen til at man må benytte sug på bevistløse personer med slimproduksjon.

I forhold til "snørr" bør det også ut, men ikke for enhver pris. Dersom man er svært tett i nesen, kan man risikere å presse ekspektoratet opp i bihulene, fremfor ut av nesen. Dette er selvfølgelig uheldig, da det fort kan føre til bihulebetennelse.
Så puss nesa, men ikke bruk for mye "krefter".

ORIGINAL: Kal-El

Jeg vet at man iallfall IKKE skal trekke snørra inn og svelge det ned i magen. Eller hoste opp slim og svelge det igjen.
Kommer det opp - så skal det ut [;)]

Hvorfor ikke? I magesekken blir det jo bare oppløst / drept uansett ?

Hvis man har en svekkelse i slimhinnen - eller en slimhinne i sterk ubalanse - vil også slimhinnen i magesekken/tarmsystemet være det.
Ergo; Den svekkelsen gjør at bakteriefloraen i magen IKKE får optimalt miljø - noe som igjen resulterer i at den IKKE bryter bakterier like effektivt ned.
I "min verden" kommer svekkelse i slimhinnen FRA magen; Så det er DEN man må få has på - for å styrke immunforsvaret høyere opp. (Bihuler, svelg, øre/nese/hals)
En stor synder i nedbrytelsen av immunforsvaret er kumelk. Den stimulerer til økt slimproduksjon, noe som dermed svekker magen - som igjen svekker det jeg nevnte over.

Syk/svekket tarm = syk/svekket kropp.

Ok, så holde meg unna kumelk? Dvs. ikke mere lunken melk med honning? Hva med en skvett melk i te'en da, utgjør det noen stor forskjell tror du?

Forøvrig er det mye forskning nå omkring imunforsvarets avhengighet av et velfungerende fordøyelsessystem. Forskningen peker i retning mot at gode tarmbakterier (LGG o.l.) kan virke preventivt mot allergier for barn, og generelt bedre imunforsvaret.
Derfor får min barn alltid et glass biola eller en idoform daglig[:)] (men fort gjort å glemme seg selv...)

Mulig noen leger/forskere her inne må svare på denne, for den tror jeg er både vrien og lite fagstoff å finne om på nett. Jeg har i hvertfall søkt i åresvis uten å finne noe, også spurt en del leger tidligere som ikke har kunnet svare:

Når man er syk, f.eks forkjølelse/influensa, så dannes det slim. Mye av dette slimet er jo betent og inneholder store mengder virus/bakterier (avhengig av infeksjon). Jeg vet også at virus/bakterier stimulerer produksjon av dette hele tiden, så da lurer jeg på:

Hva blir man raskest/tregest frisk av:

A: Å hoste/rense vekk snørr/slim kontinuerlig så godt man kan. I såfall blir det mindre bakterier/infeksjon/virus lokalt på stedet, men samtidig kanskje det stimulerer til større produksjon og dermed gjør at man blir tregere frisk?

B: Å la slimet/snørret være helt i fred, ubehagelig og tettende sikkert, men da ligger det i ro og det er jo en grense for hvor mye det er plass til, alstå at det hemmer produksjonen av mer infeksjon/virus/bakterier lokalt på stedet?

Vrient/forvirrende spørsmål kanskje, men håper alle forsto det, og håper noen kan svare på det.

Det er viktig å få opp slimet. Hvis man tenker på små barn når de hoster og har slim i halsen, så gir det seg ikke før at barnet har spydd/kastet opp slimet.
Det sier seg jo selv at man kan ikke la slim være nede i halsen, da får man verken snakke eller puste. Akkurat det samme som om man skulle ha harket opp slim[:)]
Men om noen av disse alternativene gjør det "fort" frisk vet jeg ikke[8|]

Mange av mine "kolleger" er såpass strenge på dette - at hvis foreldre med øre/nese/halsproblemer ringer for å få hjelp til sine barn, så sier de: HVIS dere kutter ut kumelk som drikke, så kan dere komme. Det finnes også leger som hevder av SVÆRT mange dren/mandeloperasjoner kunne vært unngått ved å kutte ut melk.
Så ja, jeg vil absolutt råde deg til følgende: Se på kumelk som MAT (altså, greit i matlaging i ok mengder) men IKKE som drikke.

Ok, da bruker jeg de to skjeene med melk i te'en, spise honningen direkte uten melk, og eksperimentere med å kutte ut melk i 3-5 dager nå. Hvis jeg blir dårligere kverker jeg deg selvfølgelig [:)]

Nå er jeg hverken lege eller forsker, men jeg jobbet som nattvakt med en gutt som var trackostromert. Når han var forkjølet brukte vi ikke suget før det surklet litt i halsen hans. Under trackastromikurset fikk vi beskjed om å ikke overstimulere halsen- altså ikke fjerne slim hele tiden. Så tror nok en balansegang i det er lurt, fjern hvis det irriterer, men ikke hark og host for hver enhver pris[;)]

Mange av mine "kolleger" er såpass strenge på dette - at hvis foreldre med øre/nese/halsproblemer ringer for å få hjelp til sine barn, så sier de: HVIS dere kutter ut kumelk som drikke, så kan dere komme. Det finnes også leger som hevder av SVÆRT mange dren/mandeloperasjoner kunne vært unngått ved å kutte ut melk.
Så ja, jeg vil absolutt råde deg til følgende: Se på kumelk som MAT (altså, greit i matlaging i ok mengder) men IKKE som drikke.

Ok, da bruker jeg de to skjeene med melk i te'en, spise honningen direkte uten melk, og eksperimentere med å kutte ut melk i 3-5 dager nå. Hvis jeg blir dårligere kverker jeg deg selvfølgelig [:)]

Du er ingen kalv, så du overlever nok [;)]
Husk at kumelk er for en kalv som vokser seg til full str på 1 år - og at den skal kunne stå på beina fra dag 1. Voksesmerter menes å kunne forsterkes av det. Sånn til orientering.
Ikke sikkert du merker noe på 3-5 dager - da det tar tid å få møkk ut av systemet, men du kan jo forsøke.
Du hoster mye? Mye snørr/slim i nese/svelg?

Ja x 2.

PS: Hvordan vet du at jeg ikke egentlig kanskje er en kalv? Verdens første kalv på internett f.eks?

Back
Topp