Nipt

Chri24

Andre møte med forumet
Jeg er 36 år og skal ta Nipt test. Får jo denne dekket grunnet alder, men blir ikke helt klok - tester de for mer/har mer pålitelige tester i Sverige eller Danmark? Leser noe om Harmony og at de tester for flere sykdommer, men klarer ikke forstå helt hva det innebærer

Kjønn er ikke relevant, vil ikke vite :)

Jeg er 36 år og skal ta Nipt test. Får jo denne dekket grunnet alder, men blir ikke helt klok - tester de for mer/har mer pålitelige tester i Sverige eller Danmark? Leser noe om Harmony og at de tester for flere sykdommer, men klarer ikke forstå helt hva det innebærer

Kjønn er ikke relevant, vil

Hei! I Norge er det kun lov å teste for Trisomi 13, 18 og 21. Harmony testen tester for 2 andre sykdommer i tillegg, Turners syndrom og en kromosomfeil som kan gi ADHD/autisme osv. Pluss kjønn.

Hei! I Norge er det kun lov å teste for Trisomi 13, 18 og 21. Harmony testen tester for 2 andre sykdommer i tillegg, Turners syndrom og en kromosomfeil som kan gi ADHD/autisme osv. Pluss kjønn.
Takk for forklaring! Hva tenker dere om det? Verdt å dra til utlandet for?

De vi tester for i Norge er de mest vanlige. De andre er det ekstremt liten sjanse for. Jo flere ting man tester for, jo større sjanse er det også for falsk positiv, noe som kan gi veldog stor bekymring samt at man ofte velger å gjennomgå fostervanns/morkake prøve og da er det en liten sjans for at man provoserer frem en spontanabort.

De andre tilstandene er mindre alvorlige. Jeg tror ikke jeg ville visst om en diagnose dersom jeg ikke ville vurdert abort grunnet den, og den ikke kunne opereres for.

Dessuten har jeg lest at andre ting har lavere treffsikkerhet med NIPT, så jeg ville ikke analysert blodprøven i utlandet pga det. Men jeg har fått beskjed om motsatt kjønn to ganger, så jeg ville betalt for testen i utlandet dersom jeg ikke hadde fått den gratis i Norge

Kjønn er ikke relevant, vil ikke vite
Ser du har fått svar, men ville bare si at jeg har tatt denne testen dk (harmony) med begge mine, da var jeg under 35. Nå er jeg over, og kommer likevel til å bestille den siden den kan tas fra uke 10, så da har man som gravid litt mer kontroll på når ting skal skje, og at man ikke må vente helt til uke 13.. jeg har bare bestilt kit som har kommet med express, også har mannen tatt blodprøvene på meg og sendt i retur :happy:

Edit: det er panorama kiten jeg har tatt, ikke harmony.

Last edited:
Ser du har fått svar, men ville bare si at jeg har tatt denne testen dk (harmony) med begge mine, da var jeg under 35. Nå er jeg over, og kommer likevel til å bestille den siden den kan tas fra uke 10, så da har man som gravid litt mer kontroll på når ting skal skje, og at man ikke må vente helt til uke 13.. jeg har bare bestilt kit som har kommet med express, også har mannen tatt blodprøvene på meg og sendt i retur :happy:

Edit: det er panorama kiten jeg har tatt, ikke harmony.
Hva får man vite med panorama kitten? Hvor bestilles den?

Fra hvilken uke kan man ta den og hva koster det?
Det står faktisk uke 9, så kommer til å bestille den til da selv, den er jo litt dyr, tror det ligger på 4500dkk, som er rund 7000nok :cat:

Back
Topp