NIPT

Jeg hadde ikke tørt å ta for å sjekke om barnet får kreft i framtiden. , tror mange av disse testene kan gjøre oss kokko . Jeg takket ja til NIPT i fjor , men før blodprøven i uke 12 var hjerte stoppet . :arghh:
Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut kitene fra DK, men kun basert på hva jeg har lest her på forumet «i Norge sjekker de bare for 3 ting». Jeg har fortsatt ikke sjekket hva de kitene fra utlandet inneholder, og kan godt hende jeg kommer til å droppe det. Nei, jeg hadde aldri i verden turt å sjekke for kreft.
Vi måtte gjennom et par runder med kromosomanalyser og gensekvensering pga. mannens infertilitet, og husker så godt hva legen sa før resultatene kom. «Jo mer vi leter, jo større er sjansen for at vi finner noe». Og det var så viktig å gå gjennom resultatene med en lege og ikke bare google ting selv. Vi fikk heller ikke resultatene på forhånd, og det er jeg glad for.

Så leit at du har mistet så sent :Heartred Håper denne gangen har du en terminspire.
 
Jeg får NIPT gjennom det offentlige og skal takke ja om vi skulle komme så langt. Tok fosterdiagnostikk med datter også.
 
Jeg tok NIPT igjennom DK sist. Tok den panoramatesten da. Før de sendte resultatene så ringte dem og forklarte alt grundig på telefonen, og syns ikke det var noe vanskelig å forstå papirene når de kom heller. Panorama tester for en del flere kromosomfeil som er like vanlig som de tre som de tester for i Norge. Så det er grunnen til jeg ønsker å ta i DK på ny denne gangen også selv om jeg får delt det av det offentlige i Norge denne gangen. Så er det selvfølgelig kjekt å få vite kjønnet også som en bonus om man ønsker det. Jeg har ingen preferanser om det blir gutt eller jente, og tror fåtall hadde tatt abort på bakgrunn av kjønnet.
 
Til dere som bestiller kit fra utlandet/gjør NIPT utenlands: dersom testen gir utslag på noe, hvordan blir den videre gangen? Disse utenlandske klinikkene kan vel ikke henvise til videre fosterdiagnostiske tester/genetisk veiledning her i Norge? Dersom testen gir utslag på noe det ikke er tillatt å teste for i Norge, får man likevel videre utredning, typ fostervanns- og morkakeprøve?

Jeg sliter altså litt med å forstå "posedyrene" dersom utvidet nipt skulle gi utslag på noe.
 
Til dere som bestiller kit fra utlandet/gjør NIPT utenlands: dersom testen gir utslag på noe, hvordan blir den videre gangen? Disse utenlandske klinikkene kan vel ikke henvise til videre fosterdiagnostiske tester/genetisk veiledning her i Norge? Dersom testen gir utslag på noe det ikke er tillatt å teste for i Norge, får man likevel videre utredning, typ fostervanns- og morkakeprøve?

Jeg sliter altså litt med å forstå "posedyrene" dersom utvidet nipt skulle gi utslag på noe.
Jeg ringte klinikken sist og spurte om dette. Det var ikke problem da for dem å henvise videre da iallefall.
 
Til dere som bestiller kit fra utlandet/gjør NIPT utenlands: dersom testen gir utslag på noe, hvordan blir den videre gangen? Disse utenlandske klinikkene kan vel ikke henvise til videre fosterdiagnostiske tester/genetisk veiledning her i Norge? Dersom testen gir utslag på noe det ikke er tillatt å teste for i Norge, får man likevel videre utredning, typ fostervanns- og morkakeprøve?

Jeg sliter altså litt med å forstå "posedyrene" dersom utvidet nipt skulle gi utslag på noe.
Klinikkene kan henvise videre men jeg fikk en pekefinger av sykehuset (viste seg å ikke være noe), om at disse testene ikke alltid stemte og at helsepersonell ikke hadde lovt å ta blodprøve for sånne ting.
 
Back
Topp